حرکت بصری؛ پنجمین اصل از اصول معماری

حرکت بصری؛ پنجمین اصل از اصول معماری

حرکت بصری؛ پنجمین اصل از اصول معماری

وقتی فردی به معماری نگاه می‌کند، چه نمای بیرونی و چه داخلی ساختمان، الگوی حرکتی خاصی وجود دارد که چشمان او را جلب می‌کند. این الگو می‌تواند ریشه در ویژگی‌های مختلف و حتی نوع استفاده از اصول دیگر معماری مانند ریتم داشته باشد.

کنتراست؛ اصل ششم معماری

استفاده از تضاد بین رنگ‌های سفید و مشکی طراحی داخلی رستوران از رایج‌ترین انواع ایجاد تضاد است. در زمینه رنگ‌ها کافی است رنگ‌های متضاد یا دارای تفاوت قابل توجه را بشناسید. در دنیای اشکال، کاربرد مکعب در برابر کره یا کاربرد مربع در برابر دایره، یکی از راهکارها است. کنتراست می‌تواند ناشی از استفاده از متریال‌های گوناگون نیز باشد. برای مثال، شیشه و آجر از نظر میزان بازتاب و معمولا از نظر رنگ و درک بصری جنس، دارای کنتراست هستند.

وحدت؛ اصل نهایی معماری

اصل وحدت (Unity) با ترکیب طراحی داخلی رستوران کلاسیک در معماری سروکار دارد. ترکیب به معنای رابطه بین عناصر بصری است. برای مثال، متریال‌هایی مانند: چوب، آجر، شیشه، سنگ و بتن که ما از آن‌ها به‌عنوان استفاده می‌کنیم، علاوه‌بر محافظت از ساکنان در برابر عوامل محیطی مانند باد و باران و افزایش مقاومت سازه، ابزارهایی نیز برای ایجاد ترکیب‌بندی هستند؛ زیرا هر کدام از این مصالح دارای جلوه بصری متفاوتی هستند.

پنج عنصر اصل وحدت را بشناسید

روشی که باعث می‌شود ما از مصالح ساختمانی و عناصر طراحی و در کنار هم، به‌شیوه‌ای استفاده کنیم که نظمی کلی را ایجاد کنند، اصل وحدت نامیده می‌شود. وحدت که هفتمین اصل از اصول معماری است، خود دارای پنج عنصر است که با آن‌ها آشنا می‌شویم:

  • بافت: کلمه بافت به‌طور کلی به ظاهر و ویژگی‌های یک سطح اشاره دارد. با این حال، می‌تواند به معنای ترکیب فیزیکی یا ساختار چیزی باشد، به‌ویژه با توجه به اندازه، شکل و آرایش قطعات آن. انواع بافت در سقف، دیوار و سنگفرش‌ها دیده می‌شوند که ممکن است ناشی از طرح‌ها، زبری و یا صافی متریال و موارد دیگر باشند.
  • رنگ: عامل رنگ در اینجا رنگ به گزینه‌های رنگ و ترکیب رنگ‌هایی اشاره دارد که در تمام طراحی معماری خود از آن‌ها بهره برده‌اید. رنگ یکی از عناصر بارز زیبایی شناسی است و انتخاب آن تاثیر بسیاری بر زیبایی بنا دارد.
  • تُنالیته رنگ‌ها: به درجه‌بندی مختلف رنگ‌ها از لحاظ تیرگی و روشنی، تنالیته رنگ گفته می‌شود و استفاده از رنگ‌هایی در یک تنالیته رنگی، یک عامل وحدت‌بخش در معماری است.
  • جهت: هر ساختمان دارای عناصری است که جهت را نشان می‌دهند. در برخی از ساختمان‌ها، این عناصر عموما جهات عمودی و افقی را نشان می‌دهند. در ساختمان‌ها با و پست‌مدرن اما تاکید بر استفاده از خطوط مایل و منحنی است.
  • شکل: منظور از شکل در اصل وحدت، استفاده از اشکال و فرم‌ها در کنار هم به‌شیوه‌ای است که یک شکل کلی زیبا و منحربه‌فرد ایجاد شود.

اصول هفتگانه معماری؛ از قواعد پیروی کنید یا خلاق باشید؟

استفاده صرف از اصول طراحی داخلی رستوران سنتی ، همیشه منجر به طراحی‌های موفق نمی‌شود. در برخی موارد، استفاده از این اصول می‌تواند منجر به طراحی‌های خشک و بی‌روح شود که پاسخگوی نیازهای واقعی کاربران نیست. برای استفاده درست از اصول هفتگانه معماری، باید آن‌ها را با توجه به شرایط خاص پروژه و نیازهای کاربران در نظر گرفت. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد که برخی از اصول را به صورت انعطاف‌پذیرانه اجرا کرد یا حتی از آن‌ها منحرف شد. در اینجا چند نکته برای استفاده درست از اصول معماری آورده شده است:

1- اصول را به عنوان یک نقطه شروع در نظر بگیرید، نه یک پایاناصول رایج معماری، می‌توانند به شما کمک کنند تا یک نقطه شروع قوی برای طراحی خود داشته باشید. با این حال، مهم است که این اصول را به عنوان یک پایان در نظر نگیرید و آن‌ها را با توجه به شرایط خاص پروژه و نیازهای کاربران خود تنظیم کنید.

2- خلاق باشید و از ریسک کردن نترسید: گاهی اوقات، بهترین راه برای ایجاد یک موفق، این است که از اصول معماری منحرف شوید و خلاق باشید. با این حال، مهم است که این کار را با دقت و توجه به نیازهای کاربران انجام دهید.

3- بازخورد را دریافت کنید: پس از تکمیل طرح خود، از افراد مختلف بازخورد بگیرید. بازخورد دیگران می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط قوت و ضعف طرح خود را شناسایی کنید و آن را بهبود ببخشید.

در نهایت، مهم است که به یاد داشته باشید که اصول هفتگانه معماری، صرفاً ابزار هستند. استفاده از ایندر این مقاله مطالب زیر را مطالعه خواهید کرد.برای رجوع به هر قسمت میتوانید روی فهرست کلیک کنید

یک طراحی پلان معماری دارای مراحل مختلفی است که شامل :

-طرح و برنامه ریزی برای یک ساختمان مسکونی میباشد

– نقشه های معماری

– مشخصات طراحی

– محاسبات

– برنامه ریزی زمان مراحل ساخت و سایر مستندات نیز باشد.

قطعا تاحالا پلان یک ساختمان مسکونی را دیده اید یا شاید به فکر طراحی پلان معماری آن برای ساختمان خود یا دیگر آشنایان باشید.سوالاتی در ذهن شما وجود دارد که چگونه پلان طراحی کنیم یا رابطه بین فضاهای مختلف چکونه باید باشد تا اصول اولیه طراحی پلان به خوبی در پلان مسكوني رعایت شده باشد.در کنار راعیت این اصول در نقشه ساختمان،هزینه و قیمت هم مهم است.اینکه هزینه طراحی نقشه معماری ساختمان نیز برای شما چقدر میشود. البته توجه کنید که آموزش دیدن و یادگیری و نقشه ساختمان مسکونی بسیار مهم است.

پس این موضوع اهمیت دارد که فضاهای مختلف را بشناسیم و مراحل طراحی پلان را به ترتیب و درست انجام دهید تا پلان ساختمان مسکونی شما به اصولی ترین و زیبا ترین شکل ممکن طراحی شود ( مثلا سرویس بهداشتی رو به پذیرایی باز نشود ).

در ابتدا بهتر است برای تعاریف مختلف از فضاهای یک ساختمان مسکونی را بدانیم و با رعایت کردن نکات مهم در طراحی پلان، نقشه ساختمان را به بهترین شکل ممکن طراحی کنیم.

در ویدیو زیر میتواین یکی از نرم افزار های جدید که در طراحی پلان به شما کمک میکند را ببینید

برای شماره های زیر تماس بگیرید.

 شماره موبایل :  

برای دریافت مشاوره رایگان از طریق واتس آپ , تلگرام با ما همراه باشید

جهت کارایی بیشتر فعالیت های ساختمانی باید تمامی فضاهای یک ساختمان شناسایی و گروه بندی شوند و سپس با پیش بینی ارتباط مناسب میان آن ها، بتوانند با توجه به اصول اولیه طراحی پلان همچون یک مجموعه واحد عمل کنند. طراحی مسکن نیز از این امر مستثنی نیست وپیش از طراحی پلان مسکونی لازم است دسته بندی فضاها و یا به عبارتی عرصه بندی در آن تعیین گردد.

( به تعدادی از فضاها و عملکردهای سازگار که با هم وابستگی دارند و در بخش مشخصی از نقشه طرح و مکانیابی می شوند، عرصه می گویند)

پیش از انجام دسته بندی، باید معیارهای درستی برای این کار تعیین شود تا قرارگیری فضاهای هماهنگ و سازگار در یک گروه به درستی صورت گیرد و عرصه های ناهماهنگ ازیکدیگر دور شوند. معمولا این مشخصه ها از بررسی و توجه به الگوهای فرهنگی، اقلیمی و اعتقادی حاصل می شود. در هر قسمت از کشور مردمی با قومیت ها و آداب گوناگون زندگی می کنند، بنابراین دارای شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی متفاوت و دارای نقاط مشترکی چون مسائل اعتقادی و مذهبی نیز هستند. اما عیناً تمامی فضاهای خانه آن ها مشابه یکدیگر نیست و برای هر خانواده باید به الگوی زیستی آن منطقه توجه شود.

یکی از نکات طراحی پلان نزدیکی فضاهای نامرتبط است که سبب اختلال در عملکرد آن ها شده و موجب عدم رضایت ساکنین می شود. یکی از ملاک های دسته بندی فضاها در طراحی پلان مسکونی میزان عمومی یا خصوصی بودن آنهاست، ممکن است در بعضی فرهنگ ها دسته بندی دیگری مانند، تقسیم فضاهای مورد استفاده در شب یا روز انجام شود. اما با توجه به موضوع محرمیت در ایران این دسته بندی بر اساس فضاهای خصوصی و فضاهای عمومی بیشتر مورد پذیرش طراحان است. در این عرصه بندی برای طراحی خانه مسکونی پنج عرصه در نظر گرفته می شود.

این عرصه آرام ترین و خصوصی ترین بخش خانه است. به صورت مستقل و جدا از عرصه پذیرایی طراحی می شود.
در عین حال که این عرصه باید با نشیمن در ارتباط باشد اما نباید فعالیت های عرصه عمومی سبب سلب آرامش از این بخش گردد. این عرصه شامل اتاق خواب والدین، فرزندان و اتاق مطالعه است. در فضای اتاق خواب ها فعالیت هایی مانند استراحت کردن، تعویض لباس، مطالعه و گاهاً کار به وقوع می پیوندد. این عرصه باید در بخش آرام و بی صدای خانه واقع شود، به حمام ها و سرویس ها دسترسی داشته باشد.باید توجه کنیم.باید به جانمایی سرویس بهداشتی در پلان توجه و را رعایت کنیم. ابعاد و اندازه ها در پلان اتاق خواب ها با توجه به تعداد افراد و وسایل و مبلمان مشخص می شود.

اما به در طراحی پلان طور کلی اتاق خواب والدین (اتاق خواب مستر) بزرگتر از سایر اتاق خواب ها باید طراحی گردد. لوازمی چون تخت خواب، آینه، کمد لباس، میز و صندلی مطالعه، قفسه کتاب، مبل راحتی، قفسه نگهداری اشیاء در اتاق خواب ممکن است وجود داشته باشد. آن چه که سبب بالاتر رفتن کیفیت اتاق خواب می شود، توجه به آفتابگیر بودن آن و ارتباط با بالکن و داشتن دیدن مناسب به فضای مطلوب است. اگر در خانه ای احتیاج به اتاق خواب مهمان بود، این فضا از عرصه خصوصی جدا می شود و در عرصه پذیرایی قرار می گیرد و در زمان هایی که مورد استفاده قرار نمی گیرد فعالیتهایی مانند مطالعه و خیاطی در آن انجام می شود.

برقراری ارتباط و معاشرت با فامیل و دوستان و همسایگان در این عرصه به وقوع می پیوندد و شامل اتاق پذیرایی، غذاخوری، ورودی و سرویس بهداشتی مهمان است. در آن برگزاری جشن ها، مهمانی ها، مراسم مذهبی نیز انجام می شود. در پلانهای مسکونی با متراژ که میتوان و نشیمن را یکی کرد و فضایی بزرگتر و انعطاف پذیرتر در اختیار استفاده کننده قرار می دهد. بهتر است این فضا در مجاورت ورودی و غذاخوری باشد و از نور و تهویه مناسب بهره مند شود. کیفیت طراحی پذیرایی به خوبی میتواند گویای فرهنگ و ارزشهای خانواده باشد. البته برای استقلال بیشتر فضای ناهارخوری میتوان به وسیله پله، دست انداز، دکور یا دیوار آن را از پذیرایی تفکیک کرد.

امکان زندگی راحت توأم با آرامش در یک خانه به پیش بینی و طراحی مناسب عناصر خدماتی مورد نیاز چون پارکینگ، انباری، زیرزمین، رختشوی خانه و موتورخانه و بهره مندی از سیستم های مناسب مکانیکی و الکتریکی وابسته است.

طراحی پلان خانه مسکونی با طراحی فضاهای داخلی، حجم آن، محوطه و حیاطی که دربرگیرنده آن است تکامل می یابد.یک طراح و معماری باید از همان ابتدای طراحی مسکن باید توجه ویژه به محیط اطراف و فضاهای باز و نیمه باز داشته باشد. نحوه تعریف رابطه فضاهای داخلی با فضاهای باز و نیمه باز بر کیفیت و عملکرد آنها تأثیر زیادی دارد.

پس از آشنایی با عرصه های مختلف فضاهای مسکونی نوبت به آن رسیده است که بازگو شود.

از نکات مهم طراحی پلان مسکونی جانمایی مناسب باکس پله و آسانسور است. در این جانمایی باید به عواملی مثل عرض و شکل زمین، تعداد واحد در هر طبقه، تعداد پارکینگ مورد نیاز در همکف و زیرزمین (در صورت وجود) و… توجه نمود. سپس باید در ارتباط با شکل سرویس پله و اینکه سرویس پله ۴ طرفه، ۳ طرفه یا پله ۲ طرفه باشد، تصمیم گیری کرد. هرچند هیچ قانون کلی در این مورد وجود ندارد و با توجه به شکل و ابعاد زمین و محدودیت های پروژه باید بهترین موقعیت قرارگیری پله و آسانسور را تعیین نمود، اما معمولا مناسب ترین موقعیت سرویس پله و آسانسور در طراحی پلان ساختمان، در وسط پلان است اما برای تامین پاکینگ در گوشه های ساختمان قرار میکیرد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "حرکت بصری؛ پنجمین اصل از اصول معماری" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "حرکت بصری؛ پنجمین اصل از اصول معماری"، کلیک کنید.