افزایش 224 میلیون دلاری صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان

افزایش 224 میلیون دلاری صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان

افزایش ۲۲۴ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان از افزایش 224 میلیون دلاری صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان خبر داد.

به گزارش انکو، حسین روستایی – رایزن بازرگانی ایران در افغانستان – اعلام کرد: میزان صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در دوازده ماه سال 1402 بـه یک میلیارد و 871 میلیون دلار رسید که این میزان، افزایش 13.6 درصدی را در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته نشان می دهد.

وی تصریح کرد: ارزش صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در دوازده ماهه سال گذشته 224 میلیون دلار و در وزن نیز 963 هزار تن افزایش یافت که در مجموع ارزش صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در سال  1402 به یک میلیارد و 871 میلیون دلار و به لحاظ وزنی به 3414 تن رسید که این میزان در مقایسه با سال گذشته 28 درصد در وزن افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، افزایش رفت و آمد هییت های تجاری، تسهیل در مرزها و افزایش ساعات کاری در گمرک ها، برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران، برگزاری همایش های تجاری در کابل، هرات، تهران و مشهد، برگزاری نمایشگاه اختصاصی توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در هرات، تبادل بیش از 50 هییت نمایشگاهی و کیفیت خوب کالاهای صادراتی ایران از مهمترین عوامل افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به افغانستان است.

رایزن بازرگانی ایران افزود: پس از جنگ و ناامنی و بحران کرونا، پس از چهار سال متمادی کاهش رقم صادرات غیرنفتی کشورمان به افغانستان، در سال گذشته روند صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان، سیر صعودی به خود گرفت.

به گفته روستایی همچنین در سال گذشته افزایش تنوع اقلام صادراتی به افغانستان نیز دیده شد به گونه ای که بیش از 2500 ردیف تعرفه کالاهای صادراتی در اقلام صادراتی به افغانستان ثبت شده که در مقایسه با سال های گذشته 1000 قلم کالای جدید به اقلام صادراتی به افغانستان افزوده شده است.

در سال گذشته گازهای نفتی و هیدروکربن های گازی شکل با 99 میلیون دلار افزایش، یعنی با رشد 328 درصدی در ارزش، شمش آهــن و فـولاد با 76 میلیـون دلار افـزایش، سیب زمینی با 38 میلیون دلار افزایش، یعنی5600 درصد رشد در ارزش، کامپاند پلی اتیلن با 33  میلیون دلار افزایش، اوره با 30 میلیون دلار افزایش، قند و شکر با 27 میلیون دلار افزایش یا به عبارتی 38  هزار درصد رشد ارزشی، تخم خوراکی پرندگان و ماکیان با 25 میلیون دلار افزایش و 321  درصد رشد ارزشی، محصولات از آهن یا فولاد با 15 میلیــون دلار افــزایش و 261 درصد رشــد ارزشی، گاز طبیعی با 15 میلیون دلار افزایش و 29 درصد رشد ارزشی، زعفران با 13 میلیون دلار افزایش و 189 درصد رشد ارزشی از اقلام صادراتی ایران است که در سال 1402 بیشترین افزایش را نسبت به سال قبل از آن داشته است.

فرآورده های نفتی، گازهای نفتی، شمش آهــن و فولاد، گاز طبیعی، هیدروکربون های سبک و سنگین، آهن، فولاد، مواد غذایی، اوره، انواع پلی اتیلن، سبزیجات و سیمان مهترین اقلام صادراتی ایران به افغانستان بوده است.

بنا بر اعلام سازمان توسعه تجارت، رایزن بازرگانی ایران در افغانستان همچنین گفت: حجــم صادرات افغانستان به ایران نیز در سال گذشته با 13 میلیــون دلار افزایش به 43 میلیون دلار رســـید که رشد 45 درصدی در ارزش و افزایش 104  درصدی در وزن را نشان می دهد.

محصول جو با افزایش 4.5 میلیون دلار، شتر با افزایش 3 میلیون و 400 هزار دلار، نباتات مورد استفاده در صنعت عطر سازی با 965 هزار دلار افزایش، گاو گوشتی با دو میلیون و  200 هزار دلار افزایش، سایر حیوانات زنده از نوع گاو به جز نژاد مولد یک میلیون و 800 هزار دلار افزایش، سنگ منگنز با یک و نیم میلیون دلار افزایش، طلای خام با یک میلیون و 300 هزار دلار افزایش، بادام زمینی با یک میلیون و 200 هزار دلار افزایش، ذرت دامی با 500 هزار دلار افزایش و سنگ صابون با 300 هزار دلار افزایش از مهمترین اقلام کالاهای وارداتی از افغانستان است که سال گذشته با رشد همراه بوده است.

افغانستان هفتمین مقصد کالاهای صادراتی ایران است و براساس آمار رسمی گمرک ایران، در دوازده ماه سال 1402، در بین کشورهای هدف صادراتی جمهوری اسلامی ایران، بالاترین تــراز تجـاری مثبت با کشور افغانسـتان ثبت شده است.

هدف گذاری صورت گرفته بین مسیولان ارشد تجاری دو کشور ایران و افغانستان، برای سطح مبادلات تجاری دو کشور در کوتاه مدت رقم پنج میلیارد دلار است که با تلاش های دو طرف و اجرای برنامه های ترویجی و توسعه ای پیش بینی می شود تا پایان امسال حجم مبادلات تجاری دوکشور به بالاتر از سه میلیارد دلار ارتقاء یابد.

پایان خبر انکو

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "افزایش 224 میلیون دلاری صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "افزایش 224 میلیون دلاری صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه