نقشه سایت برای سئو: افزایش رتبه با XML Sitemap

نقشه سایت برای سئو: افزایش رتبه با XML Sitemap

استفاده از نقشه سایت برای بهبود سئو

نقشه سایت یا همان سایت مپ، یک فایل حیاتی برای وب سایت شماست که به موتورهای جستجو کمک می کند تا تمام صفحات مهم سایتتان را پیدا کنند و توی نتایجشون به نمایش بگذارند. بدون نقشه سایت، پیدا شدن و دیده شدن صفحات شما توی گوگل و بقیه موتورهای جستجو می تونه خیلی سخت و زمان بر باشه، حتی ممکنه اصلاً اتفاق نیفته! پس اگه می خواهید محتوای زحمت کشتون توی اینترنت گم نشه، نقشه سایت یکی از اون ابزارهای اصلی و لازم برای شماست.

تاحالا شده بخوای یه جای جدید بری و دسترسی به نقشه نداشته باشی؟ چقدر کار سخت میشه، نه؟ ممکنه کلی دور خودت بچرخی و تهش هم به مقصد نرسی یا خیلی دیر برسی. حالا فکر کن سایت شما هم همین طوره؛ اگه گوگل و بقیه موتورهای جستجو یه نقشه راه درست و حسابی از سایتت نداشته باشن، ممکنه توی هزارتوی لینک ها و صفحات سایتت گم بشن و هیچ وقت نتونن تمام گنج های محتوایی که براش زحمت کشیدی رو پیدا کنن. اینجاست که نقشه سایت یا Sitemap میاد وسط و کار رو حسابی راحت می کنه.

نقشه سایت در واقع یه لیست کامله از تمام آدرس های (URL) صفحات مهم سایت شما که دوست دارید موتورهای جستجو پیداشون کنن و توی نتایجشون نشون بدن. این فایل مثل یه راهنمای کامل عمل می کنه که به ربات های خزش گر گوگل می گه: هی ربات جان! ایناهاش! تمام صفحاتی که برام مهمن، اینجان! برو کرالشون کن و بذار توی ایندکس تا مردم ببینن. شاید با خودتون بگید خب، ربات ها که خودشون با دنبال کردن لینک ها می تونن صفحات رو پیدا کنن، چرا نقشه سایت لازم داریم؟ راستش رو بخواهید، حق با شماست؛ ربات ها با دنبال کردن لینک های داخلی و خارجی می تونن صفحات رو پیدا کنن، اما نقشه سایت این کار رو حسابی سرعت می بخشه و مطمئن میشه که هیچ صفحه ای از قلم نمی افته. مخصوصاً برای سایت های بزرگ یا اونایی که تازه شروع به کار کردن یا صفحاتشون لینک داخلی کمی دارن، نقشه سایت یه جور ناجی به حساب میاد.

البته یه نکته خیلی مهم رو همین اول کار بهتون بگم: نقشه سایت به طور مستقیم باعث نمیشه رتبه سایتتون توی گوگل بهتر بشه. یعنی این طوری نیست که فکر کنید چون نقشه سایت دارید، حتماً میاید رتبه یک! کار نقشه سایت بیشتر اینه که فرآیند کشف و ایندکس شدن صفحاتتون رو برای گوگل و بقیه آسون تر و سریع تر کنه. بدون ایندکس شدن، اصلاً شانس رتبه گیری توی گوگل رو نخواهید داشت، چون اصلاً دیده نمیشید! پس نقشه سایت یه ابزار خیلی مهم و پایه ای برای سئو تکنیکال به حساب میاد.

نقشه سایت (Sitemap) چیست و چرا برای سئوی سایت شما اهمیت دارد؟

نقشه سایت (Sitemap) یک فایل متنیه، معمولاً با فرمت XML، که شامل لیستی از تمام URLهای مهم سایت شماست. این فایل رو می سازیم تا به موتورهای جستجو مثل گوگل، یاهو، و بینگ کمک کنیم تا ساختار سایت شما رو بهتر بفهمن و صفحات جدید یا اونایی که به روز شدن رو سریع تر پیدا کنن. دقیقاً مثل این می مونه که شما یه فهرست مطالب برای یه کتاب درست کرده باشی تا خواننده بدونه هر موضوعی کجاست. سایت مپ هم یه همچین نقشی رو برای ربات های جستجو ایفا می کنه.

هدف اصلی نقشه سایت اینه که فرآیند کشف (Discovery)، خزش (Crawl) و ایندکس (Index) صفحات شما رو برای ربات های موتور جستجو بهینه تر کنه. وقتی یه ربات می خواد سایت شما رو بررسی کنه، اگه نقشه سایت داشته باشی، می تونه خیلی راحت تر و منظم تر تمام صفحات رو پیدا کنه و اطلاعاتشون رو توی پایگاه داده خودش ذخیره کنه. اینجوری، محتوای شما شانس ایندکس شدن رو پیدا می کنه و اگه محتوای خوبی باشه، توی نتایج جستجو هم دیده میشه.

شاید براتون سوال پیش بیاد که نقشه سایت با اون منوهای ناوبری که توی سایت ها می بینیم، چه فرقی داره؟ خب، این دوتا کاملاً فرق می کنن. منوهای ناوبری (که معمولاً بهشون HTML Sitemap هم می گن) بیشتر برای کاربرای واقعی طراحی شدن تا بتونن توی سایت راحت تر بچرخن و صفحات مختلف رو پیدا کنن. یعنی یه جور راهنمای کاربری هستن. اما XML Sitemap که ما داریم دربارش حرف می زنیم، یه فایل کدنویسیه که فقط و فقط برای ربات های موتور جستجو نوشته شده و کاربرای عادی معمولاً اونو نمی بینن.

اهمیت سایت مپ برای سئو: از بودجه خزش تا ایندکس سریع تر

همونطور که قبلاً هم گفتیم، نقشه سایت یه ابزار سئوی تکنیکاله و تاثیر مستقیم روی رتبه سایت شما نداره. اما اگه صفحاتتون ایندکس نشن، اصلاً شانس رتبه گرفتن هم ندارن! پس اهمیت نقشه سایت برای سئو رو می تونیم تو چندتا نکته خلاصه کنیم:

  • کمک به خزش مؤثرتر صفحات جدید یا به روزرسانی شده: وقتی یه صفحه جدید اضافه می کنی یا یه محتوای قدیمی رو به روز می کنی، نقشه سایت به گوگل اطلاع میده که تغییراتی اعمال شده و ربات ها می تونن سریع تر بیان و اون تغییرات رو ببینن.
  • کشف صفحات عمیق یا بدون لینک داخلی کافی: بعضی صفحات سایت ممکنه خیلی عمیق باشن، یعنی چندتا کلیک لازم باشه تا کاربر بهشون برسه، یا شاید لینک داخلی زیادی نداشته باشن. نقشه سایت این صفحات رو هم به ربات ها معرفی می کنه تا گم نشن.
  • بهینه سازی بودجه خزش (Crawl Budget): هر سایتی یه بودجه خزشی داره، یعنی گوگل یه مقدار مشخصی زمان رو برای خزش صفحات شما اختصاص میده. نقشه سایت به گوگل کمک می کنه تا این بودجه رو هوشمندانه تر و هدفمندتر خرج کنه و سراغ صفحات مهم شما بره، نه صفحات بی اهمیت.
  • شناسایی سریع مشکلات ایندکس: وقتی نقشه سایت رو به گوگل سرچ کنسول معرفی می کنی، می تونی ببینی چندتا از صفحات نقشه سایتت ایندکس شدن و چندتا نشدن. اینجوری اگه مشکلی تو ایندکس شدن صفحات داری، زودتر می فهمی و می تونی برطرفش کنی.

یادتون باشه: نقشه سایت یه عامل رتبه بندی مستقیم نیست. اما بدون اون، صفحات شما ممکنه هیچ وقت شانس ایندکس شدن رو پیدا نکنن و در نتیجه، هیچ وقت توی نتایج جستجو دیده نشن!

انواع نقشه سایت و کاربرد هر یک: از XML تا اختصاصی

نقشه سایت ها فقط یه نوع نیستن و برای اهداف مختلفی طراحی شدن. اما مهم ترین و پرکاربردترین نوعشون همون XML Sitemap هست که برای موتورهای جستجو استفاده میشه. بیا با هم انواعشون رو بررسی کنیم:

نقشه سایت XML: شاهراه ربات های جستجو

این نوع نقشه سایت، همون قهرمان اصلی داستان ماست! نقشه سایت XML فایلیه که به طور خاص برای ربات های موتور جستجو ساخته شده و لیستی از تمام آدرس های مهم سایت شما رو با یه سری اطلاعات اضافه در اختیارشون میذاره. این اطلاعات کمک می کنه ربات ها صفحات رو بهتر درک کنن و بدونن چه زمانی آخرین بار تغییر کردن یا چقدر مهم هستن. برخلاف تصور خیلی ها، این فایل توسط کاربرای عادی دیده نمیشه و به دردشون هم نمی خوره، چون فقط یه سری کدهای خشک و خالیه.

ساختار پایه XML Sitemap خیلی ساده ست و از چندتا تگ اصلی تشکیل شده:

  • <urlset>: این تگ مثل یه کانتینر عمل می کنه و تمام URLها رو داخل خودش نگه می داره.
  • <url>: هر کدوم از این تگ ها، اطلاعات مربوط به یه URL (یه صفحه) رو توی خودشون جا میدن.
  • <loc>: این تگ مهم ترین تگه و آدرس کامل (URL) صفحه رو توی خودش داره. اجباریه و بدون اون، نقشه سایت معنی نداره.
  • <lastmod>: این تگ اختیاریه و تاریخ آخرین باری که محتوای صفحه تغییر کرده رو نشون میده. اگه صفحه به روز شده باشه، گوگل سریع تر سراغش میاد.
  • <changefreq>: این تگ هم اختیاریه و نشون میده که صفحه چقدر وقت به وقت به روز میشه (مثلاً روزانه، هفتگی، ماهانه). البته گوگل خیلی به این تگ توجه نمی کنه و بیشتر بر اساس تشخیص خودش عمل می کنه.
  • <priority>: این تگ هم اختیاریه و اولویت یه صفحه رو نسبت به بقیه صفحات سایتتون نشون میده (از ۰.۰ تا ۱.۰). اینم جزو تگ هایی هست که گوگل کمتر بهش بها میده و بیشتر بر اساس الگوریتم های خودش اولویت بندی می کنه.

نمونه ای از کدهای یه سایت مپ ساده رو ببینید:


<?xml version=1.0 encoding=UTF-8?>
<urlset xmlns=http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9>
  <url>
    <loc>https://www.example.com/</loc>
    <lastmod>2023-11-20</lastmod>
    <changefreq>daily</changefreq>
    <priority>1.0</priority>
  </url>
  <url>
    <loc>https://www.example.com/about-us</loc>
    <lastmod>2023-10-15</lastmod>
    <changefreq>monthly</changefreq>
    <priority>0.8</priority>
  </url>
</urlset>

نقشه سایت HTML: دوست کاربران، نه ربات ها

نقشه سایت HTML در واقع همون صفحه ایه که توی خیلی از سایت ها به اسم نقشه سایت یا راهنمای سایت می بینید. این صفحه لیستی از لینک های مهم سایت رو نشون میده که به کاربر کمک می کنه راحت تر توی سایت بچرخه و چیزی که دنبالشه رو پیدا کنه. فکر کن مثل یه صفحه فهرست مطالب جامع برای سایتت. از نظر سئو، این نوع نقشه سایت تاثیر مستقیمی روی رتبه بندی نداره، چون برای کاربر طراحی شده نه ربات. البته می تونه به بهبود تجربه کاربری (UX) کمک کنه و به صورت غیرمستقیم، باعث بشه کاربر زمان بیشتری توی سایت بمونه که این برای سئو خوبه.

نقشه های سایت اختصاصی: وقتی محتوای خاص دارید

بعضی سایت ها محتوای خاصی دارن که ممکنه نیاز به نقشه سایت های جداگانه داشته باشن تا گوگل بهتر بتونه اونا رو پیدا و ایندکس کنه:

  • Video Sitemap: اگه سایتت پر از ویدئوهاییه که خودت تولید کردی و دوست داری گوگل اونا رو توی نتایج جستجوی ویدئو نشون بده، این نقشه سایت به کارت میاد. این نقشه به گوگل کمک می کنه جزئیات ویدئو مثل عنوان، توضیحات، مدت زمان و تصویر بندانگشتی رو بهتر بفهمه.
  • Image Sitemap: برای سایت هایی که عکس زیاد دارن (مثلاً سایت های عکاسی یا فروشگاه های اینترنتی)، Image Sitemap کمک می کنه تا تصاویر هم توی نتایج جستجوی عکس گوگل پیدا بشن.
  • News Sitemap: سایت های خبری که می خوان اخبارشون توی بخش Google News (اخبار گوگل) نمایش داده بشه، حتماً باید این نوع نقشه سایت رو داشته باشن. این نقشه به گوگل کمک می کنه اخبار جدید رو سریع تر پیدا و منتشر کنه.
  • Mobile Sitemap: قبلاً که سایت ها نسخه های جداگانه برای موبایل داشتن، این نقشه سایت خیلی کاربردی بود. اما با اومدن طراحی ریسپانسیو (Responsive Design) که باعث میشه سایت روی هر دستگاهی خوب نمایش داده بشه، کاربرد این نوع نقشه سایت تقریباً از بین رفته و دیگه خیلی توصیه نمیشه.

راهنمای گام به گام ساخت نقشه سایت: از ایده پردازی تا اجرا

خب، تا اینجا فهمیدیم نقشه سایت چیه و چرا مهمه. حالا وقتشه که ببینیم چجوری می تونیم یه نقشه سایت برای خودمون درست کنیم. راه های مختلفی برای این کار هست که بسته به نوع سایتتون، می تونید ازشون استفاده کنید.

برای سایت های وردپرسی: با افزونه ها راحت تر باشید

اگه سایتتون با وردپرس ساخته شده، که خب خیلی ها هم همین طورن، کارتون خیلی راحته! خوشبختانه افزونه های سئوی قدرتمندی هستن که خودشون کار ساخت و به روزرسانی نقشه سایت رو براتون انجام میدن. مهم تریناشون هم Yoast SEO و Rank Math هستن.

فقط کافیه یکی از این افزونه ها رو نصب و فعال کنید. بعد از نصب، معمولاً به صورت خودکار نقشه سایت XML برای سایتتون ساخته میشه. توی تنظیمات افزونه ها هم می تونید ببینید که نقشه سایت کجا قرار داره و تنظیمات خاصی اگه لازم باشه، روش اعمال کنید. مثلاً می تونید تعیین کنید چه نوع پست هایی (مثلاً برگه، نوشته، دسته بندی) توی نقشه سایت قرار بگیرن و کدوم ها نه. مزیت اصلی استفاده از این افزونه ها اینه که نقشه سایت شما داینامیک خواهد بود. یعنی هر وقت یه صفحه جدید اضافه کنی یا یه محتوای قدیمی رو حذف کنی، نقشه سایت به صورت خودکار به روز میشه و لازم نیست خودت کاری بکنی.

برای سایت های غیر وردپرسی: ابزارها و کدنویسی

اگه سایتتون وردپرسی نیست و از یه سیستم مدیریت محتوای دیگه (CMS) یا حتی کدنویسی دستی استفاده کردید، باز هم جای نگرانی نیست. راه هایی برای ساخت نقشه سایت وجود داره:

ابزارهای آنلاین تولید Sitemap: چندتا ابزار آنلاین هستن که می تونن براتون نقشه سایت تولید کنن. مثلاً سایت xml-sitemaps.com یه گزینه معروفه. کافیه آدرس سایتت رو وارد کنی و خودش برات یه فایل XML درست می کنه که می تونی دانلودش کنی و توی هاست سایتت آپلود کنی. البته این ابزارها برای سایت های کوچیک و متوسط که صفحاتشون ثابت تره، خوبن. اگه سایتت خیلی بزرگه و مدام تغییر می کنه، ممکنه دردسر به روزرسانی دستی نقشه سایت رو داشته باشی.

ساخت دستی نقشه سایت: اگه سایتت خیلی کوچیکه و تعداد صفحاتش کمه (مثلاً ۱۰-۱۵ صفحه) و مطمئنی که تغییر زیادی هم توش ایجاد نمیشه، می تونی نقشه سایت رو دستی کدنویسی کنی. این روش نیاز به دانش فنی داره و برای بیشتر وب سایت ها توصیه نمیشه، چون اگه یه آدرس رو اشتباه وارد کنی یا یه صفحه رو یادت بره، ممکنه گوگل هم اونو پیدا نکنه. تازه، اگه سایتت تغییر کنه، باید دوباره دستی فایل رو به روزرسانی کنی.

نکات طلایی در ایجاد نقشه سایت: چه چیزهایی را بگذاریم، چه چیزهایی را نگذاریم؟

ساخت نقشه سایت فقط یه کار فنی نیست، بلکه یه استراتژی هم هست. باید بدونی چه صفحاتی رو توش بذاری و چه صفحاتی رو نه. چندتا نکته مهم هست که باید حواست بهشون باشه:

  • سایت مپ داینامیک در برابر استاتیک: همونطور که گفتیم، نقشه سایت داینامیک (که خودش خودکار به روز میشه) همیشه بهتر از استاتیک (که دستی باید به روز بشه) هست. اگه سایتت رو با وردپرس و افزونه ها ساختی، معمولاً داینامیکه. اگه دستی ساختی، استاتیکه و باید مراقبش باشی.
  • محدودیت های فنی: گوگل می گه هر فایل نقشه سایت نباید بیشتر از ۵۰,۰۰۰ آدرس (URL) داشته باشه و حجمش هم بیشتر از ۵۰ مگابایت نشه. اگه سایتت از این بزرگ تره، باید نقشه سایتت رو به چندین فایل کوچیک تر تقسیم کنی و از یه فایل Sitemap Index استفاده کنی. Sitemap Index مثل یه نقشه راهنمای نقشه های دیگه عمل می کنه و به گوگل می گه که کجا می تونه تمام نقشه های سایت کوچیک تر رو پیدا کنه.

چه صفحاتی را در سایت مپ قرار دهیم؟
باید فقط صفحات مهم و با ارزش سایتت رو که دوست داری گوگل ایندکس کنه، توی نقشه سایتت بذاری. اینا معمولاً شامل موارد زیر میشن:

  1. صفحه اصلی سایت
  2. لندینگ پیج های اصلی
  3. مقالات و پست های وبلاگ
  4. صفحات دسته بندی و برچسب ها (مگه اینکه نخواهید ایندکس بشن)
  5. صفحات محصولات و دسته بندی محصولات (برای سایت های فروشگاهی)
  6. صفحات تماس با ما و درباره ما
  7. صفحات مهم و اساسی که کاربرها باید بهشون دسترسی داشته باشن.

چه صفحاتی را نباید در سایت مپ قرار دهیم؟
یه سری صفحات هم هستن که نباید توی نقشه سایتت باشن، چون بودجه خزش گوگل رو هدر میدن یا ممکنه باعث مشکل بشن:

  • صفحات بدون ارزش سئویی: مثلاً صفحات ورود به سیستم، سبد خرید، پروفایل کاربری و … .
  • صفحات دارای تگ noindex: اگه یه صفحه ای رو با تگ noindex به گوگل گفتی که ایندکسش نکنه، نباید تو نقشه سایت هم بذاریش. این یه جور تناقضه!
  • صفحات بلاک شده در robots.txt: اگه یه پوشه یا صفحه ای رو توی فایل robots.txt برای ربات ها بلاک کردی، نباید آدرسش توی نقشه سایت باشه.
  • صفحات تکراری (Duplicate Content): اگه محتوای مشابهی توی چندتا آدرس داری، باید از تگ canonical استفاده کنی و فقط آدرس اصلی رو توی نقشه سایت بذاری. اینجوری گوگل گیج نمیشه که کدوم صفحه رو باید رتبه بده.

معرفی نقشه سایت به گوگل: دروازه گوگل سرچ کنسول

ساخت نقشه سایت تازه نصف کاره. تا وقتی گوگل از وجودش خبر نداشته باشه، فایده ای نداره. اینجا جاییه که گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) وارد عمل میشه. سرچ کنسول یه ابزار رایگان از طرف گوگل هست که به وب مسترها کمک می کنه عملکرد سایتشون رو توی نتایج جستجو پایش کنن و مشکلاتش رو پیدا کنن. معرفی نقشه سایت به سرچ کنسول، یه قدم خیلی مهمه.

چرا باید سایت مپ را به GSC معرفی کنیم؟

اگه نقشه سایتت رو به سرچ کنسول معرفی نکنی، گوگل بالاخره خودش اونو پیدا می کنه (مخصوصاً اگه لینک داخلی بهش داده باشی یا توی فایل robots.txt آدرسش رو گذاشته باشی)، اما این کار فرآیند کشف و ایندکس صفحاتت رو حسابی سریع تر و مطمئن تر می کنه. با این کار، تو داری به گوگل می گی آدرس نقشه سایت من اینه، لطفاً سریعاً بیا و تمام صفحات رو بررسی کن. اینجوری هم گوگل راحت تره و هم تو خیالت راحت تره.

راهنمای گام به گام معرفی سایت مپ به سرچ کنسول

معرفی نقشه سایت به سرچ کنسول خیلی ساده ست. مراحلش رو با هم مرور کنیم:

  1. اول از همه، وارد حساب Google Search Console خودت شو. اگه هنوز حساب نداری یا سایتت رو اضافه نکردی، باید این کار رو انجام بدی.
  2. حالا توی نوار کناری سمت چپ، یه گزینه به اسم Sitemaps (نقشه های سایت) رو پیدا کن و روش کلیک کن.
  3. تو این صفحه، یه بخشی هست که نوشته Add a new sitemap (یک نقشه سایت جدید اضافه کنید). جلوی این بخش، آدرس کامل نقشه سایتت رو وارد کن. معمولاً اگه از افزونه های وردپرس استفاده کرده باشی، آدرسش چیزی شبیه به yourdomain.com/sitemap_index.xml یا yourdomain.com/sitemap.xml هست.
  4. بعد از اینکه آدرس رو وارد کردی، روی دکمه SUBMIT (ارسال) کلیک کن.
  5. اگه همه چیز درست باشه، یه پیام موفقیت آمیز دریافت می کنی و نقشه سایتت توی لیست Submitted Sitemaps (نقشه های سایت ارسال شده) ظاهر میشه.

بعد از ارسال، ممکنه چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشه تا گوگل اونو پردازش کنه. توی همون صفحه Sitemaps می تونی وضعیت پردازش رو ببینی. اگه نوشته باشه Processed Successfully (با موفقیت پردازش شد)، یعنی کارت رو درست انجام دادی. اگه خطایی دیدی، باید بررسی کنی و برطرفش کنی.

بررسی وضعیت و عیب یابی با گزارش Coverage در GSC

بعد از اینکه نقشه سایتت رو فرستادی، تازه کار اصلی شروع میشه! بخش Coverage (پوشش) توی سرچ کنسول، رفیق صمیمی شماست برای پایش وضعیت ایندکس صفحات. این گزارش بهت نشون میده که گوگل چندتا از صفحات نقشه سایتت رو پیدا کرده و چندتاشون واقعاً ایندکس شدن. مثلاً ممکنه نقشه سایتت ۵۰۰ صفحه داشته باشه، ولی گزارش نشون بده که فقط ۳۰۰ تاش ایندکس شده. این یعنی ۲۰۰ تا مشکل داری و باید بری سراغشون!

توی گزارش Coverage، وضعیت های مختلفی رو می بینی، مثل Indexed (ایندکس شده)، Not Indexed (ایندکس نشده)، Error (خطا) و … . باید تک تک صفحات Not Indexed و Error رو بررسی کنی و ببینی مشکل از کجاست. ممکنه صفحه تگ noindex داشته باشه، یا بلاک شده باشه توی robots.txt، یا محتوای بی کیفیتی باشه، یا مشکل فنی داشته باشه. این بخش بهت کمک می کنه سریعاً مشکلات ایندکس شدن سایتت رو پیدا و برطرف کنی.

بهترین شیوه ها و نکات پیشرفته: از بهینه سازی تا افزایش اثربخشی

تا اینجا حسابی با نقشه سایت آشنا شدیم، فهمیدیم چیه، چجوری بسازیمش و چجوری به گوگل معرفی کنیم. حالا وقتشه که چندتا نکته پیشرفته و بهترین شیوه رو هم یاد بگیریم تا از نقشه سایتمون حداکثر استفاده رو ببریم و مطمئن بشیم که همه چیز درست و حسابی کار می کنه.

هماهنگی Sitemap و Robots.txt: دو دوست جدانشدنی

فایل Robots.txt هم مثل نقشه سایت، یه فایل مهم برای سئوی تکنیکاله. این فایل به ربات های جستجو می گه که کدوم بخش های سایت شما رو می تونن کرال کنن و کدوم بخش ها رو نه. نکته خیلی مهم اینه که باید بین نقشه سایت و فایل robots.txt شما هماهنگی کامل وجود داشته باشه. اگه یه صفحه ای رو تو robots.txt بلاک کردی که ربات ها نبیننش یا بهش تگ noindex دادی، دیگه نباید اون آدرس رو تو نقشه سایتت بذاری! چون این یه جور تناقضه و گوگل رو گیج می کنه. همیشه مطمئن شو که این دو فایل با هم دوستن و با هم هماهنگن.

ضمناً، یه کار خیلی خوب که می تونی بکنی اینه که آدرس نقشه سایتت رو توی فایل robots.txt هم بنویسی. این کار به ربات ها کمک می کنه که حتی اگه گوگل سرچ کنسول هم استفاده نکردی، آدرس نقشه سایتت رو خیلی سریع پیدا کنن. کافیه آخر فایل robots.txt این خط رو اضافه کنی:


Sitemap: https://www.yourwebsite.com/sitemap_index.xml

به روزرسانی هوشمندانه تگ `lastmod`: گوگل از اسپم خوشش نمی آید!

تگ <lastmod> رو یادتونه؟ همون که تاریخ آخرین تغییرات صفحه رو نشون می داد. این تگ خیلی خوبه، اما باید درست ازش استفاده کنی. فقط زمانی این تگ رو به روز کن که واقعاً محتوای اون صفحه تغییر کرده باشه یا یه محتوای جدید اضافه کرده باشی. اگه بی دلیل و فقط برای اینکه به گوگل بگی سایتت فعاله ها، این تاریخ رو تغییر بدی، گوگل ممکنه این کار رو یه جور اسپم یا تلاش برای دستکاری رتبه بندی تلقی کنه و بهش بی توجه بشه. پس با گوگل روراست باش!

قدرت Sitemap Index Files: برای غول های وب

اگه سایتت خیلی بزرگه و مثلاً ده ها یا صدها هزار صفحه داره (بیش از ۵۰,۰۰۰ URL یا ۵۰ مگابایت حجم)، دیگه یه فایل نقشه سایت برات کافی نیست. اینجا باید از Sitemap Index Files استفاده کنی. یعنی چی؟ یعنی به جای یه فایل بزرگ نقشه سایت، چندتا فایل نقشه سایت کوچیک تر بسازی (مثلاً یه نقشه سایت برای مقالات، یه دونه برای محصولات، یه دونه برای دسته بندی ها و…). بعد یه فایل اصلی به اسم Sitemap Index درست کنی که این فایل اصلی، آدرس تمام اون نقشه های سایت کوچیک تر رو تو خودش داره. اینجوری گوگل راحت تر می تونه تمام صفحات سایت بزرگت رو ایندکس کنه و مدیریت نقشه سایت هم برات راحت تر میشه.

لینک داخلی، رفیق شفیق سایت مپ: جایگزین نیستند، مکمل اند!

خیلی مهمه که بدونی نقشه سایت هرگز جای لینک سازی داخلی قوی رو نمی گیره. لینک سازی داخلی یعنی اینکه صفحات مختلف سایتت رو به هم لینک بدی. این کار هم به کاربر کمک می کنه توی سایتت بچرخه و هم به گوگل نشون میده که کدوم صفحات برای شما مهم ترن و ارتباط بین محتواها رو مشخص می کنه. نقشه سایت فقط یه کمکیه برای کشف صفحات، اما لینک سازی داخلی یه جور شاهرگ برای جریان قدرت سئو و منتقل کردن اعتبار بین صفحاته. پس هر دوتاش رو جدی بگیر!

بررسی منظم خطاهای سایت مپ: برای سلامتی وب سایت

نقشه سایت رو که ساختی و فرستادی، کار تموم نمیشه! باید همیشه حواست به سرچ کنسول باشه و گزارش های مربوط به نقشه سایت رو چک کنی. اگه خطایی توی نقشه سایتت ببینی (مثلاً آدرس اشتباه، یا صفحاتی که noindex هستن ولی تو نقشه سایتن)، باید سریعاً برطرفشون کنی. این کار باعث میشه که همیشه یه نقشه سایت تمیز و بدون مشکل داشته باشی و گوگل هم بتونه بهترین استفاده رو ازش ببره.

نقشه های سایت اختصاصی پیشرفته: فراتر از معمول

اگه سایتت ویژگی های خاصی داره، مثلاً از فناوری AMP (Accelerated Mobile Pages) استفاده می کنه یا یه فروشگاه بزرگ با محصولات زیاده، می تونی از نقشه های سایت اختصاصی برای این موارد هم استفاده کنی. مثلاً برای محصولات فروشگاهی، می تونی یه نقشه سایت مخصوص محصولات داشته باشی که توش اطلاعاتی مثل قیمت، موجودی، تصویر و… رو هم برای هر محصول وارد کنی تا گوگل بهتر بتونه محصولاتت رو توی نتایج جستجوهای مرتبط با خرید نشون بده.

نتیجه گیری: نقشه سایت، کلید ایندکس پذیری و موفقیت سئو

خب رفقا، دیدیم که نقشه سایت یا Sitemap چی هست و چرا اینقدر برای سلامتی سئوی سایت شما اهمیت داره. این ابزار ساده، مثل یه نقشه راه دقیق برای ربات های موتور جستجو عمل می کنه و بهشون کمک می کنه تا تمام گوشه و کنارهای سایت شما رو زیر و رو کنن، محتواهای جدید رو پیدا کنن و مطمئن بشن که هیچ صفحه ای از قلم نمی افته. درسته که نقشه سایت به طور مستقیم باعث نمیشه رتبه سایت شما توی گوگل بهتر بشه، ولی باور کنید که بدون ایندکس شدن صفحات، اصلاً شانسی برای دیده شدن و رتبه گرفتن توی گوگل ندارید.

پس، اگه تا حالا به فکر ساخت و بهینه سازی نقشه سایتتون نبودید، دیگه وقتشه که دست به کار بشید! برای سایت های وردپرسی که کارتون راحته با افزونه ها. برای بقیه هم ابزارهای آنلاین و کمی دانش فنی می تونه راهگشا باشه. نقشه سایت رو بسازید، به گوگل سرچ کنسول معرفی کنید، و همیشه حواستون به گزارش هاش باشه تا اگه مشکلی پیش اومد، سریعاً برطرفش کنید. با یه نقشه سایت تمیز و بهینه، دارید مطمئن میشید که زحمت هایی که برای تولید محتوا و بهینه سازی سایتتون می کشید، هدر نمیره و گوگل می تونه محتواهای ارزشمند شما رو پیدا کنه و به دست کاربرای تشنه اطلاعات برسونه. با این کار، سایت شما شانس بیشتری برای رقابت توی دنیای پرهیاهوی وب پیدا می کنه و می تونه ترافیک بیشتری رو به سمت خودش جذب کنه.

پس همین الان برید و نقشه سایتتون رو بررسی کنید، اگه ندارید، بسازیدش و اگه دارید، بهینه سازی و چکش کنید. موفق باشید!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقشه سایت برای سئو: افزایش رتبه با XML Sitemap" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقشه سایت برای سئو: افزایش رتبه با XML Sitemap"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه