لواط کردن یعنی چه؟ | هر آنچه باید درباره آن بدانید (راهنمای جامع)

لواط کردن یعنی چه؟ | هر آنچه باید درباره آن بدانید (راهنمای جامع)

لواط کردن یعنی چه؟

لواط به زبان ساده یعنی رابطه ی جنسی مقعدی بین دو مرد. این واژه ریشه ای عمیق در فرهنگ و قوانین ما دارد و از داستان حضرت لوط در قرآن گرفته شده است. در فقه اسلامی و قانون ایران، لواط جرم محسوب می شود و عواقب جدی، هم شرعی و هم قانونی دارد. اگر می خواهید بدانید تعریف دقیق این عمل چیست و چه احکام و مجازات هایی برای آن در نظر گرفته شده، این مقاله رو تا انتها بخونید.

همانطور که می دانید، هر جامعه ای برای خودش یک سری قواعد و چهارچوب هایی در مورد روابط انسانی، به خصوص روابط جنسی داره. این قواعد نه تنها برای حفظ نظم جامعه هستن، بلکه برای حفظ امنیت فردی و اجتماعی هم خیلی مهمن. البته باید حواسمان باشد که این چارچوب ها و حتی گاهی انحرافات جنسی، ممکن است از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر تفاوت هایی داشته باشند.

در کشور ما، با توجه به آموزه های فقهی و اسلامی، احکام مشخصی برای روابط جنسی تعیین شده است. هر گونه خارج شدن از این احکام، می تواند به اعمال مجازات هایی برای فرد خاطی منجر بشود. لواط، یکی از همین انحرافات جنسی است که در کنار مواردی مثل تفخیذ و مساحقه، از نظر قانون گذار ما جرم شناخته می شود و هر کدام هم احکام خاص خودشان را دارند. برای همین، امروز می خواهیم مفصل در مورد لواط کردن یعنی چه صحبت کنیم، ببینیم از نظر لغت، دین و قانون ایران چه معنی و مفهومی دارد و چطور اثبات می شود.

معنا و مفهوم لواط؛ از ریشه تا قانون

برای اینکه بفهمیم لواط کردن یعنی چه، اول باید بریم سراغ ریشه کلمه و ببینیم از کجا آمده و بعد هم نگاهی به تعریف های قانونی اش بیندازیم.

واژه شناسی و ریشه یابی لواط

کلمه لواط ریشه اش برمی گردد به زبان عربی و ارتباط مستقیمی با نام پیامبر لوط دارد. حتماً داستان قوم لوط را شنیده اید که به خاطر همین عمل لواط، گرفتار عذاب الهی شدند. در واقع، این واژه از نام این پیامبر گرفته شده تا اشاره ای به کار ناپسند قوم او باشد.

در لغت نامه های معتبر فارسی هم می توانید معنی این کلمه را پیدا کنید. مثلاً در دهخدا، معین یا عمید، لواط را به معنی آمیزش جنسی دو انسان مذکر یا از راه پس رفتن با مرد تعریف کرده اند. جالب است بدانید که در فارسی قدیم، کلمه ای مثل کون مُرزی هم برای اشاره به همین عمل استفاده می شده که ریشه اش به فارسی میانه برمی گردد. در انگلیسی هم معادل هایی مثل Sodomy یا Pederasty وجود دارد که Sodomy از کلمه سدوم می آید؛ همان شهری که قوم لوط در آن زندگی می کردند.

اینجا لازم است یک نکته را هم یادآور شویم: شکل صحیح نوشتاری این کلمه، لواط است. گاهی اوقات ممکن است اشتباهاتی مثل لوات، لباط یا لاواط را ببینیم که صحیح نیستند.

تعریف اصطلاحی لواط در فقه اسلامی و حقوق ایران

حالا که با ریشه یابی کلمه لواط آشنا شدیم، بیایید ببینیم فقه اسلامی و قانون ایران چطور آن را تعریف می کنند. در قانون مجازات اسلامی کشور ما، این عمل به صورت کاملاً دقیق و مشخص تعریف شده است. ماده 233 قانون مجازات اسلامی می گوید: لواط عبارت است از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دبر انسان مذکر دیگر.

با توجه به این تعریف، چند تا نکته مهم وجود دارد که باید به آن ها دقت کنیم:

  • فاعل و مفعول باید مذکر باشند: یعنی هر دو طرف رابطه، باید مرد باشند.
  • میزان دخول: برای اینکه لواط محقق شود، باید دخول به اندازه ختنه گاه انجام شود.
  • محل دخول: محل دخول هم باید دبر (مقعد) باشد.

کسی که آلت تناسلی خودش را وارد بدن دیگری می کند، اصطلاحاً به او فاعل لواط می گویند. و به کسی که این عمل روی او انجام می شود، مفعول لواط می گویند. این اصطلاحات در مباحث فقهی و حقوقی بسیار مهم هستند و هر کدام احکام خاص خودشان را دارند.

لواط یعنی دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دبر انسان مذکر دیگر. این تعریف هم در فقه اسلامی و هم در قانون مجازات اسلامی ایران مورد تایید است و نشان دهنده ابعاد شرعی و حقوقی این عمل است.

ممکن است بپرسید تفاوت لواط با دیگر جرایم جنسی مثل زنا یا رابطه نامشروع چیست؟ خب، تفاوت اصلی در جنسیت مفعول است. در لواط، مفعول حتماً یک مرد است؛ اما در زنا، مفعول یک زن است. رابطه نامشروع هم معمولاً دامنه گسترده تری از روابط جنسی غیرقانونی را شامل می شود که مجازات های متفاوتی هم دارد و از نوع تعزیری هستند، در حالی که لواط مجازات حدی دارد.

لواط از منظر دین اسلام؛ گناهی بزرگ با عواقبی سنگین

بعد از اینکه فهمیدیم لواط کردن یعنی چه از نظر لغوی و قانونی، حالا وقتش رسیده که نگاهی عمیق تر به دیدگاه دین اسلام در مورد این عمل بیندازیم. در اسلام، لواط یک گناه کبیره و به شدت ناپسند است که عواقب دنیوی و اخروی سختی دارد.

داستان قوم لوط در قرآن کریم؛ عبرتی تاریخی

یکی از مهم ترین منابع برای درک حرمت لواط در اسلام، داستان حضرت لوط و قوم اوست که بارها در قرآن کریم به آن اشاره شده است. این داستان، یکی از درس های بزرگ تاریخی است که خداوند برای عبرت گرفتن ما بیان کرده است. قوم لوط به این عمل زشت یعنی لواط روی آورده بودند و به جای اینکه با زنان خود رابطه داشته باشند، شهوت خود را از راه مردان برطرف می کردند.

قرآن در آیاتی مختلف، این کار را بسیار زشت و مذموم دانسته و آن را اسراف کارانه توصیف می کند. وقتی حضرت لوط آن ها را نصیحت کرد و خواست از این کار دست بردارند، آن ها نه تنها گوش ندادند، بلکه قصد بیرون کردن حضرت لوط و پیروانش را از شهر داشتند؛ چون آن ها را پاکیزه می دانستند و از قوم لوط نبودند.

نتیجه این سرکشی و اصرار بر گناه چه شد؟ عذاب الهی. قوم لوط گرفتار سنگ باران شدند و شهرشان ویران شد؛ بلایی که به عنوان عقوبت الهی برایشان نازل شد تا درسی برای تمام تاریخ باشد. این داستان به ما یادآوری می کند که خداوند به شدت با این اعمال مخالف است و برای کسانی که از فرمانش سرپیچی می کنند، عذاب سختی در نظر گرفته است.

لواط به عنوان گناه کبیره و حرمت آن

در اسلام، لواط نه تنها یک گناه، بلکه یک گناه کبیره محسوب می شود. تمام فقهای اسلام، بر سر حرمت و کبیره بودن این عمل اجماع دارند. حتی در برخی روایات و احادیث از ائمه معصومین (علیهم السلام)، شدت حرمت و عقوبت لواط از زنا هم بیشتر دانسته شده است. مثلاً از امام صادق (ع) و امام رضا (ع) نقل شده که حرمت لواط از زنا بیشتر است، چون خداوند قومی را برای لواط هلاک کرده، اما کسی را برای زنا هلاک نکرده است.

فلسفه حرمت لواط در اسلام هم چند جنبه دارد:

  • حفظ نسل: روابط جنسی مشروع، راهی برای بقای نسل بشر است. لواط، این هدف را بر هم می زند.
  • جایگاه طبیعی روابط جنسی: اسلام روابط جنسی را در چارچوب خانواده و بین زن و شوهر به رسمیت می شناسد. لواط خارج از این چارچوب است.
  • سلامت فرد و جامعه: این عمل می تواند سلامت روحی و جسمی افراد و همچنین نظم اجتماعی را به خطر بیندازد.

خلاصه که از دیدگاه اسلام، لواط یک گناه بسیار بزرگ و نابخشودنی است که به شدت نهی شده و برای آن عقوبات سختی در نظر گرفته شده است.

لواط و کفر (اشاره مختصر)

گاهی اوقات در برخی متون دینی، از لواط به عنوان عملی یاد شده که می تواند انسان را به کفر نزدیک کند یا حتی منجر به آن شود. این اشاره نشان دهنده عمق زشتی و پلیدی این عمل از دیدگاه دین اسلام است؛ به این معنی که کسی که به این گناه اصرار می ورزد و آن را عادی تلقی می کند، ممکن است ایمان خود را هم از دست بدهد.

لواط در قانون ایران؛ جرم انگاری و مجازات های حدی

تا اینجا متوجه شدیم که لواط کردن یعنی چه از دیدگاه لغت و دین. حالا می خواهیم نگاه کنیم که قانون ایران، این عمل رو چطور می بیند و چه مجازات هایی برایش در نظر گرفته است. در کشور ما، قانون مجازات اسلامی، لواط را به صراحت جرم انگاری کرده و برای آن مجازات های سنگینی تعیین کرده است.

جرم انگاری لواط در حقوق کیفری ایران

بر اساس فقه اسلامی که اساس قوانین ما را تشکیل می دهد، لواط یک جرم است. در قانون مجازات اسلامی فعلی، این جرم به عنوان یکی از جرایم حدی شناخته می شود. یعنی چی؟ یعنی مجازات آن در شرع مقدس اسلام مشخص و معین است و قاضی نمی تواند در تعیین آن تخفیف بدهد یا آن را تغییر دهد. این برخلاف جرایم تعزیری است که مجازاتشان بر اساس نظر قاضی و شرایط پرونده تعیین می شود.

از آنجایی که لواط در اسلام عقوبت اخروی شدیدی دارد، قانون گذار ما با توجه به همین احکام شرعی، آن را جرم شناخته و برای آن مجازات های حدی در نظر گرفته است.

مجازات فاعل و مفعول لواط (بررسی ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی)

ماده 234 قانون مجازات اسلامی، مجازات های مربوط به لواط را برای فاعل و مفعول جداگانه توضیح داده است. بیایید این مجازات ها را بررسی کنیم:

مجازات فاعل لواط:

برای فاعل لواط، دو حالت مجازات اصلی داریم:

  1. اعدام: اگر لواط با عنف و اکراه انجام شده باشد (یعنی تجاوز جنسی به حساب بیاید و مفعول را مجبور به این کار کرده باشد) یا اینکه فاعل خودش همسر دائمی داشته باشد (که به این حالت احصان می گویند) و بتواند با همسرش رابطه جنسی داشته باشد، مجازات او اعدام است.
  2. صد ضربه شلاق حدی: در غیر این صورت، یعنی اگر لواط با رضایت طرفین و بدون اکراه و همچنین بدون احصان (یعنی فاعل همسر نداشته باشد یا نتواند با او رابطه داشته باشد) انجام شده باشد، مجازات فاعل صد ضربه شلاق حدی خواهد بود.

مجازات مفعول لواط:

برای مفعول لواط، وضعیت کمی متفاوت است:

  1. اعدام: مجازات مفعول در هر صورت (چه همسر داشته باشد و چه نداشته باشد، یعنی چه محصن باشد و چه نباشد) اعدام است.
  2. استثناء: تنها یک استثنا وجود دارد و آن هم زمانی است که این عمل به زور و اکراه بر او تحمیل شده باشد و او هیچ تمایلی به انجام آن نداشته باشد. در این صورت، مفعول مجازات نخواهد شد و مجازات تنها متوجه فاعل خواهد بود که به عنوان متجاوز شناخته می شود.

مفاهیم احصان و عنف و اکراه در اینجا بسیار مهم هستند. احصان یعنی فرد متأهل باشد و امکان رابطه جنسی با همسرش را داشته باشد. عنف و اکراه هم به معنای زور و اجبار است.

تفاوت لواط با سایر جرایم جنسی مشابه در قانون

در قانون ایران، علاوه بر لواط، جرایم جنسی دیگری هم وجود دارند که ممکن است شباهت هایی با آن داشته باشند، اما در تعریف، ارکان و مجازات با هم فرق می کنند. درک این تفاوت ها برای روشن شدن هر چه بیشتر موضوع لواط کردن یعنی چه ضروری است:

لواط در برابر تفخیذ:

تفخیذ به معنای قراردادن اندام تناسلی مرد بین ران ها یا کفل های مرد دیگر است. تفاوت اصلی آن با لواط این است که در تفخیذ، دخول اتفاق نمی افتد. به همین دلیل، ارکان و مجازات تفخیذ با لواط متفاوت است. مجازات تفخیذ هم صد ضربه شلاق حدی است و در شرایطی خاص ممکن است به اعدام هم برسد (مثل تکرار چهارم).

لواط در برابر مساحقه:

مساحقه به همجنس بازی بین زنان گفته می شود. در اینجا، جنسیت مرتکبان متفاوت است؛ مساحقه مخصوص زنان است، در حالی که لواط بین مردان رخ می دهد. احکام و مجازات مساحقه نیز جداگانه و متفاوت از لواط است. مجازات مساحقه هم صد ضربه شلاق حدی است.

لواط در برابر زنا و رابطه نامشروع:

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، زنا به رابطه جنسی بین یک زن و مردی که عقد ازدواج بینشان نیست، گفته می شود. تفاوت اصلی با لواط در جنسیت مفعول است؛ مفعول زنا حتماً زن است. مجازات زنا هم حدی است و می تواند شامل شلاق یا اعدام (در صورت احصان) باشد.

رابطه نامشروع هم شامل هرگونه رابطه جنسی غیر از زنا و لواط است که خارج از چهارچوب ازدواج باشد، مثل بوسیدن یا در آغوش گرفتن که از نوع جرایم تعزیری هستند و مجازاتشان حبس یا شلاق تعزیری است.

پس می بینیم که قانون گذار با دقت و بر اساس مبانی فقهی، هر کدام از این اعمال را جداگانه تعریف و برای هر کدام مجازات خاصی را در نظر گرفته است.

نحوه اثبات جرم لواط در دادگاه؛ چطور یک جرم حدی ثابت می شود؟

خب، تا اینجای بحث حسابی در مورد اینکه لواط کردن یعنی چه و چه مجازات هایی دارد صحبت کردیم. حالا می خواهیم ببینیم اگر خدای نکرده چنین جرمی اتفاق بیفتد، در دادگاه چطور اثبات می شود. اثبات جرایم حدی، به خصوص لواط، به خاطر حساسیت و سنگینی مجازات ها، شرایط بسیار سختگیرانه ای دارد.

اقرار؛ اعتراف صریح و مکرر

یکی از راه های اصلی اثبات جرم لواط، اقرار خود متهم است. اما این اقرار هر اقراری نیست و شرایط خاص خودش را دارد:

  1. چهار بار اقرار: برای اثبات لواط، متهم باید چهار بار و به صورت صریح و واضح در نزد قاضی به انجام این عمل اقرار کند. یک یا دو بار اقرار کافی نیست.
  2. صراحت در اقرار: اقرار باید کاملاً صریح باشد و جای هیچ شک و شبهه ای باقی نگذارد.
  3. تاثیر انکار پس از اقرار: اگر کسی بعد از چهار بار اقرار، قبل از صدور حکم یا اجرای آن، اقرار خود را انکار کند (به خصوص اگر مجازاتش اعدام باشد)، مجازات اعدام او به صد ضربه شلاق تبدیل خواهد شد. این خودش یک نوع ارفاق در قانون است تا شاید راهی برای برگشت و پشیمانی فراهم باشد.

شهادت شهود؛ چهار مرد عادل

راه دوم برای اثبات جرم لواط، شهادت شهود است. این راه هم شرایط بسیار سختگیرانه ای دارد:

  1. تعداد شهود: برای اثبات لواط، حتماً باید چهار مرد عادل شهادت بدهند. شهادت کمتر از چهار مرد یا شهادت زنان به تنهایی یا همراه مردان، برای اثبات لواط کافی نیست.
  2. شرط عدالت: شهود باید عادل باشند. یعنی اهل گناه کبیره نباشند و بر گناهان صغیره هم اصرار نداشته باشند و عموماً به راستگویی و دین داری معروف باشند.
  3. مشاهده حضوری و مستقیم: این مهم ترین شرط است. شهود باید به صورت حضوری و مستقیم عمل لواط را مشاهده کرده باشند، نه اینکه از دور دیده باشند یا شنیده باشند. این شرط نشان می دهد که اثبات لواط از طریق شهادت چقدر دشوار و نادر است. چون دیدن چنین صحنه ای عملاً خیلی کم اتفاق می افتد.

علم قاضی (اشاره مختصر)

راه سوم، علم قاضی است. در موارد خاصی و با استناد به قرائن و امارات قوی، ممکن است قاضی به علم برسد که جرمی اتفاق افتاده است. اما این راه هم معمولاً آخرین راه است و خیلی کمتر از اقرار یا شهادت مورد استفاده قرار می گیرد، به خصوص در جرایم حدی که نیاز به دلیل قاطع دارند.

در مجموع، می بینیم که اثبات لواط به دلیل مجازات سنگین آن، در قانون ما بسیار دشوار است تا مبادا حقی از کسی ضایع شود.

تاثیر توبه بر مجازات لواط؛ راهی برای بخشش یا تخفیف؟

تا اینجا حسابی در مورد اینکه لواط کردن یعنی چه، احکام و نحوه اثباتش صحبت کردیم. حالا می رسیم به یک جنبه مهم دیگر: آیا توبه کردن می تواند روی مجازات لواط تاثیر بگذارد؟ پاسخ بله است، اما با شرایط خاص خودش.

توبه قبل از اثبات جرم (سقوط یا تخفیف مجازات حدی)

بر اساس ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی و سایر مواد مرتبط، اگر مجرم قبل از اینکه جرمش در دادگاه اثبات شود و ادله کافی برای محکومیتش جمع آوری شود، واقعاً توبه کند و پشیمانی خودش را نشان دهد، این توبه می تواند تاثیر زیادی روی مجازاتش داشته باشد. در واقع، در این حالت ممکن است مجازات حدی (مثل اعدام یا شلاق) از او ساقط شود یا تخفیف پیدا کند. این یک فرصت برای برگشت به راه درست و جبران گذشته است.

فرض کنید شخصی مرتکب لواط شده، اما قبل از اینکه کسی از این موضوع مطلع شود یا شواهدی علیه او جمع آوری گردد، از کار خودش پشیمان می شود و توبه می کند. در این صورت، اگر توبه او واقعی و از ته دل باشد، امکان دارد مجازات حدی از او برداشته شود.

وضعیت توبه در صورت عنف، اکراه یا اغفال بزه دیده

اما داستان وقتی فرق می کند که لواط با عنف (زور)، اکراه (اجبار) یا اغفال (فریب دادن) بزه دیده انجام شده باشد. یعنی در واقع یک نوع تجاوز جنسی صورت گرفته است.

در این موارد، حتی اگر مرتکب (فاعل) توبه کند و مجازات حدی از او ساقط شود، باز هم کاملاً بی مجازات نمی ماند. قانون گذار در ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی پیش بینی کرده که در چنین شرایطی، مجرم به حبس یا شلاق تعزیری درجه شش (یا هر دوی آن ها) محکوم می شود. این یعنی در پرونده هایی که بحث تجاوز یا فریب کاری مطرح است، توبه کامل مجازات را از بین نمی برد و فرد متجاوز همچنان باید عواقب عمل خود را تحمل کند. دلیلش هم این است که علاوه بر جنبه الهی جرم، جنبه عمومی و حق الناس هم وجود دارد که با توبه از بین نمی رود و نیاز به جبران خسارت بزه دیده دارد.

خلاصه اینکه توبه، یک فرصت ارزشمند در دین و قانون ماست که راه بازگشت را برای مجرمین باز می گذارد. اما این فرصت هم شرایط خودش را دارد و در مورد جرایم سنگین تر مثل تجاوز، مجازات را کاملاً محو نمی کند و جنبه حق الناس آن همچنان باقی می ماند.

نتیجه گیری

در این مقاله، تلاش کردیم به صورت جامع و کامل به این سوال پاسخ دهیم که لواط کردن یعنی چه. دیدیم که این واژه، هم از نظر لغوی ریشه ای کهن دارد و از نام پیامبر لوط گرفته شده، هم در دین اسلام به عنوان یک گناه کبیره با عواقب اخروی سنگین شناخته می شود، و هم در قانون مجازات اسلامی ایران، جرمی حدی است با مجازات های مشخص و سنگین.

از تعریف دقیق لواط در قانون (دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دبر انسان مذکر دیگر) تا تفاوت های آن با جرایمی مثل تفخیذ، مساحقه و زنا را بررسی کردیم. همچنین، روش های اثبات لواط در دادگاه را توضیح دادیم که شامل چهار بار اقرار یا شهادت چهار مرد عادل است که به خاطر سنگینی مجازات ها، اثبات آن بسیار سخت گیرانه است.

در نهایت، دیدیم که توبه نیز می تواند در شرایط خاصی بر مجازات لواط تاثیر بگذارد و منجر به سقوط یا تخفیف مجازات شود، البته با این شرط که توبه قبل از اثبات جرم باشد و در صورت وجود عنف یا اکراه، مجازات های تعزیری همچنان برقرار خواهند بود.

موضوع لواط، از آن دست مباحثی است که به دلیل حساسیت های شرعی، حقوقی و اجتماعی، نیاز به آگاهی دقیق و کامل دارد. امیدواریم این مقاله توانسته باشد به تمام ابهامات و سوالات شما در این زمینه پاسخ دهد و منبعی قابل اتکا برای کسب اطلاعات باشد. همیشه یادتان باشد در مورد مسائل حقوقی پیچیده، حتماً از متخصصان و کارشناسان حقوقی مشاوره بگیرید تا بهترین و دقیق ترین اطلاعات را به دست آورید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "لواط کردن یعنی چه؟ | هر آنچه باید درباره آن بدانید (راهنمای جامع)" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "لواط کردن یعنی چه؟ | هر آنچه باید درباره آن بدانید (راهنمای جامع)"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه