عکاسی تبلیغاتی : اولین و مهم ترین رکن دیجیتال مارکتینگ (به زبون خودمونی!)
عکس خوب مشتری میاره! این یه جمله ی کلیشه ای نیست حقیقته محضه! ببینید تو این دنیای آنلاین شلوغ پلوغ جایی که آدما هر روز هزار تا چیز مختلف می بینن چی باعث میشه یه لحظه مکث کنن و به پست شما نگاه کنن؟ عکس! همین عکسا هستن که تو اینستاگرام و سایت ها و همه جا دارن حکمرانی می کنن. من خودم به شخصه بارها شده وسط اسکرول کردن اینستاگرام یهو یه عکس خوشگل ببینم انگشتم استاپ کنه و بگم : “به به! چه عکس خفنی!” بعد تازه برم کپشن و بقیه چیزا رو بخونم.

من کیم اصلا که دارم این حرفا رو میزنم؟
خب بذارید یه کم از خودمون بگم. من مدیر تیم ایماژ آرت یه آدم معمولی ام که چند سالی میشه تو دنیای دیجیتال مارکتینگ دارم دست و پا میزنم. اولش فکر می کردم همه چی با متن و کپی رایتینگ درست میشه. یه سایت پر از متن های خوشگل و کلمات قلمبه سلمبه یه عالمه مخاطب جذب می کنه نه؟ اشتباه محض! مردم حوصله ندارن متن های طولانی بخونن مخصوصا اول کار. اونا اول عکسو می بینن اگه خوششون اومد شاید یه نگاهی هم به متن بندازن.
اولین تجربه ی شکست خورده م با عکس های بی کیفیت
یادمه اولین پروژه ی دیجیتال مارکتینگم برای یه رستوران کوچیک بود. من خیلی برای متن تبلیغات و شعارها وقت گذاشتم فکر می کردم کارم درسته. ولی دریغ از یه مشتری! چرا؟ چون عکسای غذاهاشون افتضاح بود! نور بد کادر بندی نامناسب انگار با گوشی نوکیا ۳۳۱۰ عکس گرفته بودن! هیچ اشتها و میلی رو تحریک نمی کرد. اونجا بود که فهمیدم عکسای بد مثل سم میمونه برای دیجیتال مارکتینگ.
وقتی فهمیدم قضیه چیه : تولد دوباره ی پروژه ها
بعد از اون شکست تلخ رفتم سراغ تحقیق و مطالعه. فهمیدم عکاسی تبلیغاتی فقط یه آپشن نیست یه ضرورته. مثل بنزین برای ماشین میمونه. اگه بنزین نباشه هر چقدر هم ماشین خوشگل و موتورش قوی باشه راه نمیره. دیجیتال مارکتینگ هم دقیقا همینه. بدون عکسای جذاب و حرفه ای هر چقدر هم کمپین های تبلیغاتی خفن بچینید به جایی نمیرسید.
عکاسی تبلیغاتی از دیدگاه من : فراتر از یه عکس خوشگل
به نظر من عکاسی تبلیغاتی فقط این نیست که یه عکس خوشگل بگیریم و بذاریم تو سایت یا اینستاگرام. عکاسی تبلیغاتی یعنی داستان سرایی با تصویر. یعنی بتونیم با یه عکس احساسات مخاطب رو تحریک کنیم بهش انگیزه بدیم اعتمادشو جلب کنیم و در نهایت ترغیبش کنیم به خرید یا انجام یه کاری. یه عکس خوب باید بتونه هویت برند رو منتقل کنه ارزش های محصول رو نشون بده و یه ارتباط عاطفی با مخاطب برقرار کنه.
مشکلات رایج و چالش های عکاسی تبلیغاتی (و راه حل های خودمونی!)
خب حالا که فهمیدیم عکاسی تبلیغاتی چقدر مهمه بریم سراغ مشکلات و چالش هایی که سر راهه و البته راه حل های عملی و تجربه های شخصی من.
۱. نداشتن بودجه کافی برای عکاس حرفه ای (مشکل همیشگی!)
این مشکل خیلی از کسب و کارهای کوچیک و متوسطه. حق دارن هزینه عکاس حرفه ای میتونه زیاد باشه. ولی خب راه حل چیه؟ ناامید نشید! لازم نیست حتما از همون اول پول زیادی خرج کنید.
- راه حل اول : گوشی موبایل قدرتمند! باورتون میشه خیلی از عکسای تبلیغاتی خوب با گوشی موبایل گرفته شدن؟ گوشی های جدید دوربین های فوق العاده ای دارن. فقط کافیه نورپردازی رو درست کنید ترکیب بندی رو یاد بگیرید و یه کم ادیت ساده انجام بدید. من خودم اوایل کارم خیلی از پروژه ها رو با گوشی خودم راه انداختم.
- راه حل دوم : عکاسان تازه کار و دانشجو! خیلی از عکاسان تازه کار و دانشجو هستن که دنبال پروژه های کوچیک و کسب تجربه میگردن. میتونید باهاشون صحبت کنید قیمت های مناسب تری پیشنهاد میدن و اتفاقا انگیزه و خلاقیت بیشتری هم دارن. یه سر به سایت های فریلنسری بزنید کلی عکاس خوب پیدا می کنید.
- راه حل سوم : یادگیری اصول اولیه عکاسی! یه کم وقت بذارید و اصول اولیه عکاسی رو یاد بگیرید. نورپردازی ترکیب بندی کادربندی و ادیت عکس. کلی آموزش رایگان تو اینترنت هست. باورتون نمیشه چقدر تاثیر داره! من خودم یه دوره آنلاین عکاسی با موبایل گذروندم خیلی کمکم کرد.
۲. انتخاب مدل و لوکیشن نامناسب (سوتی های بزرگ!)
یه بار برای یه فروشگاه لباس آنلاین یه مدل انتخاب کردم که اصلا به سبک و هویت برندشون نمیخورد! مدل خیلی خوشگل بود ولی لباسا رو اصلا خوب نشون نمیداد. انگار لباسا به تنش زار میزدن! نتیجه؟ فاجعه! عکس ها اصلا جذاب نبودن و فروششون خیلی پایین اومد.
- راه حل : شناخت دقیق مخاطب و برند! قبل از هر چیزی مخاطب هدفتون رو بشناسید. ببینید چه مدل هایی به سلیقه اونا نزدیک تره. بعد هویت برندتون رو مشخص کنید. برندتون رسمی و لوکسه؟ یا اسپرت و خودمونی؟ مدل و لوکیشن باید با هویت برندتون همخونی داشته باشه.
- راه حل دوم : برگزاری تست شات! قبل از اینکه هزینه زیادی برای عکاسی اصلی بدید یه تست شات کوچیک با مدل و لوکیشن های مختلف بگیرید. عکس ها رو ببینید نظر بقیه رو بپرسید و بهترین گزینه رو انتخاب کنید. اینجوری از ضررهای بزرگ جلوگیری می کنید.
- راه حل سوم : استفاده از لوکیشن های ساده و مینیمال! لازم نیست حتما لوکیشن های خیلی گرون و لاکچری انتخاب کنید. گاهی اوقات یه دیوار سفید ساده یه پس زمینه آجری یا یه فضای سبز کوچیک خیلی بهتر جواب میده. سادگی همیشه شیک و جذابه!
۳. عدم توجه به نورپردازی (قاتل عکس های خوب!)
نورپردازی مهم ترین رکن عکاسی تبلیغاتیه! باور کنید ۹۰ درصد زیبایی یه عکس به نورپردازی درست برمیگرده. یه نورپردازی بد میتونه بهترین سوژه رو هم زشت و بی روح نشون بده. من خودم بارها شده عکسای خیلی خوبی بگیرم ولی چون نورپردازیم درست نبوده همه چی خراب شده.
- راه حل اول : نور طبیعی بهترین دوست شما! اگه امکانش هست از نور طبیعی روز استفاده کنید. نور طبیعی نرم و ملایمه و بهترین نتیجه رو میده. فقط دقت کنید که نور مستقیم خورشید خیلی تنده و سایه های بدی ایجاد میکنه. بهترین نور طبیعی نور صبح زود و عصر دیر وقته.
- راه حل دوم : استفاده از رفلکتور و دیفیوزر! اگه نور طبیعی کافی نیست یا نور خیلی تنده از رفلکتور و دیفیوزر استفاده کنید. رفلکتور نور رو منعکس میکنه و سایه ها رو پر میکنه. دیفیوزر نور رو نرم و پخش میکنه. این ابزارها خیلی ارزون و کاربردی هستن.
- راه حل سوم : یادگیری اصول نورپردازی مصنوعی! اگه میخواید عکاسی تبلیغاتی رو جدی تر دنبال کنید اصول نورپردازی مصنوعی رو یاد بگیرید. انواع نورهای مصنوعی چیدمان نورها زاویه نور و … کلی آموزش آنلاین و کتاب در این مورد هست. باور کنید ارزشش رو داره.
۴. بی توجهی به ترکیب بندی و کادربندی (عکسای شلوغ پلوغ و بی هدف!)
ترکیب بندی و کادربندی هنر نظم دادن به عناصر داخل عکس هست. یه ترکیب بندی خوب چشم مخاطب رو هدایت میکنه توجهش رو به سوژه اصلی جلب میکنه و یه حس زیبایی شناسی به عکس میده. عکسای شلوغ پلوغ و بی هدف مخاطب رو خسته میکنه و هیچ پیامی رو منتقل نمیکنه.
- راه حل اول : قانون یک سوم (قانون طلایی!) قانون یک سوم یکی از ساده ترین و کاربردی ترین قوانین ترکیب بندی هست. تصور کنید عکس رو به ۹ قسمت مساوی تقسیم کردید (دو خط افقی و دو خط عمودی). نقاط تقاطع این خطوط نقاط طلایی عکس هستن. سعی کنید سوژه اصلی رو تو یکی از این نقاط طلایی قرار بدید. اینجوری عکستون خیلی جذاب تر میشه.
- راه حل دوم : فضای منفی (سادگی و تمرکز!) فضای منفی فضاییه که اطراف سوژه اصلی وجود داره. استفاده درست از فضای منفی باعث میشه سوژه اصلی بیشتر به چشم بیاد و عکستون ساده تر و مینیمال تر بشه. عکسای مینیمال خیلی طرفدار دارن امتحان کنید!
- راه حل سوم : خطوط راهنما (هدایت چشم مخاطب!) خطوط راهنما خطوطی هستن که چشم مخاطب رو به سمت سوژه اصلی هدایت میکنن. میتونن خطوط افقی عمودی مورب یا منحنی باشن. از خطوط راهنما تو ترکیب بندی عکساتون استفاده کنید نتیجه ش فوق العاده میشه.
۵. ادیت غیرحرفه ای و زیاده روی در فیلترها (عکسای مصنوعی و بی روح!)
ادیت عکس یه بخش مهم از عکاسی تبلیغاتیه. ولی ادیت باید حرفه ای و به اندازه باشه. زیاده روی در فیلترها رنگ های غیرطبیعی و ادیت های اغراق آمیز عکس رو مصنوعی و بی روح میکنه. مخاطب حس میکنه دارن بهش دروغ میگن و اعتمادش رو از دست میده.
- راه حل اول : ادیت ملایم و طبیعی! هدف از ادیت بهبود کیفیت عکس هست نه تغییر ماهیت اون. ادیت باید ملایم و طبیعی باشه. فقط رنگ ها رو یه کم تنظیم کنید نور و کنتراست رو متعادل کنید و اگه لازم بود یه کم شارپنس اضافه کنید. سادگی بهترین ادیت هست!
- راه حل دوم : استفاده از اپلیکیشن های ادیت حرفه ای! اپلیکیشن های ادیت عکس خیلی زیادی هستن ولی همه شون خوب نیستن. اپلیکیشن هایی مثل Adobe Lightroom Mobile, Snapseed, VSCO ابزارهای حرفه ای و کاربردی ای دارن که میتونن کیفیت عکساتون رو خیلی بالا ببرن.
- راه حل سوم : یادگیری اصول ادیت عکس! مثل عکاسی ادیت عکس هم اصول و قواعد خاص خودش رو داره. یادگیری اصول ادیت عکس بهتون کمک میکنه ادیت های حرفه ای تر و بهتری انجام بدید. کلی آموزش رایگان تو یوتیوب و سایت های آموزشی هست.
تجربه های شخصی من : از شکست تا موفقیت در عکاسی تبلیغاتی
خب تا اینجا کلی حرف زدیم در مورد مشکلات و راه حل ها. حالا میخوام چند تا از تجربه های شخصی خودم رو براتون تعریف کنم هم تجربه های شکست خورده و هم تجربه های موفق.
تجربه ی شکست : کمپین تبلیغاتی فست فود با عکسای بی کیفیت
یه بار برای یه فست فودی معروف یه کمپین تبلیغاتی اینستاگرامی راه انداختم. متن تبلیغات عالی بود شعارها جذاب ولی عکسای برگرها و پیتزاها… افتضاح! عکس ها رو با عجله و بدون نورپردازی مناسب گرفته بودن. برگرها رنگ پریده و بی روح به نظر میرسیدن پیتزاها انگار سوخته بودن! نتیجه؟ کمپین شکست خورد! مشتری ها اصلا جذب نشدن و فروششون هیچ تغییری نکرد. اونجا بود که فهمیدم عکسای بد میتونه کل یه کمپین تبلیغاتی رو نابود کنه.
تجربه ی موفق : کمپین تبلیغاتی صنایع دستی با عکسای هنری
بعد از اون شکست تلخ تصمیم گرفتم رو عکاسی تبلیغاتی بیشتر تمرکز کنم. یه پروژه ی جدید گرفتم این بار برای یه فروشگاه صنایع دستی. محصولاتشون خیلی زیبا و اصیل بودن ولی عکسای قبلی شون اصلا خوب نبود. من بهشون پیشنهاد دادم یه کمپین عکاسی هنری راه بندازیم. از عکاس حرفه ای کمک گرفتیم لوکیشن های سنتی و زیبا انتخاب کردیم نورپردازی رو با دقت انجام دادیم و سعی کردیم تو هر عکس یه داستان از هنر و اصالت صنایع دستی رو روایت کنیم. نتیجه؟ فوق العاده بود! عکس ها تو اینستاگرام و سایتشون غوغا کردن. مشتری ها عاشق عکس ها شدن کامنت های مثبت و تعریف و تمجیدها از همه طرف سرازیر شد و فروششون چند برابر شد! این تجربه بهم ثابت کرد که عکاسی تبلیغاتی حرفه ای واقعا معجزه میکنه.
تجربه ی دیگه : استفاده از عکس های کاربر-ساخته (UGC) برای یه برند پوشاک
یه پروژه ی دیگه داشتم برای یه برند پوشاک آنلاین. بودجه شون خیلی محدود بود و نمیتونستن هزینه عکاسی حرفه ای رو بدن. بهشون پیشنهاد دادم از عکس های کاربر-ساخته (User Generated Content یا UGC) استفاده کنیم. یعنی از مشتری هاشون بخوایم عکس هایی که با لباس های برندشون گرفتن رو با یه هشتگ خاص تو اینستاگرام به اشتراک بذارن. نتیجه؟ خیلی خوب بود! مشتری ها استقبال کردن کلی عکس خوشگل و واقعی از خودشون با لباس های برندشون گذاشتن. ما بهترین عکس ها رو انتخاب کردیم و تو پیج اینستاگرام و سایتشون منتشر کردیم. این کار هم هزینه شون رو خیلی کم کرد هم اعتماد مشتری ها رو بیشتر جلب کرد چون عکس ها واقعی و از طرف خود مشتری ها بودن.
راه حل های عملی و امتحان شده برای عکاسی تبلیغاتی بهتر
خب حالا میخوام چند تا راه حل عملی و امتحان شده رو بهتون بگم که خودم تو پروژه های مختلف ازشون استفاده کردم و نتیجه گرفتم.
۱. قبل از عکاسی برنامه ریزی دقیق داشته باشید (مثل یه نقشه ی راه!)
عکاسی تبلیغاتی یه کار اتفاقی و یهویی نیست. باید براش برنامه ریزی کنید. قبل از اینکه دوربین رو دستتون بگیرید این سوالا رو از خودتون بپرسید :
- هدف از این عکس چیه؟ میخوام چی رو به مخاطب نشون بدم؟ چه پیامی رو منتقل کنم؟
- مخاطب هدفم کیه؟ چه سلیقه ای داره؟ چه چیزایی براش جذابه؟
- چه نوع عکسی میخوام بگیرم؟ عکس محصول؟ عکس لایف استایل؟ عکس پرتره؟
- لوکیشن عکاسی کجا باشه؟ فضای داخلی؟ فضای خارجی؟ چه دکور و پس زمینه ای لازم دارم؟
- مدل لازم دارم؟ اگه آره چه مدلی مناسبه؟
- چه تجهیزاتی لازم دارم؟ دوربین؟ لنز؟ نورپردازی؟ رفلکتور؟ …
- چه سبک ادیت و فیلتری میخوام استفاده کنم؟
جواب دادن به این سوالا بهتون کمک میکنه یه برنامه ریزی دقیق داشته باشید و عکاسی رو هدفمندتر و موثرتر انجام بدید.
۲. نورپردازی رو جدی بگیرید (کلید طلایی عکاسی!)
همونطور که قبلا هم گفتم نورپردازی مهم ترین رکن عکاسی تبلیغاتیه. اگه نورپردازیتون درست نباشه هر چقدر هم سوژه و ترکیب بندیتون خوب باشه عکس خوب نمیشه.
- نور طبیعی رو دست کم نگیرید. اگه میتونید از نور طبیعی استفاده کنید حتما این کارو بکنید. نور طبیعی نرم و ملایمه و بهترین نتیجه رو میده.
- اگه از نور مصنوعی استفاده میکنید اصول نورپردازی رو یاد بگیرید. انواع نورهای مصنوعی زاویه نور شدت نور رنگ نور و … همه اینا تاثیر زیادی رو کیفیت عکس دارن.
- از رفلکتور و دیفیوزر استفاده کنید. این ابزارها خیلی ارزون و کاربردی هستن و میتونن نورپردازیتون رو خیلی بهتر کنن.
- به سایه ها توجه کنید. سایه ها میتونن به عکس عمق و جذابیت بدن ولی سایه های خیلی تند و زننده عکس رو خراب میکنن. سعی کنید سایه ها رو کنترل کنید.
۳. ترکیب بندی و کادربندی رو خلاقانه انجام بدید (چشم مخاطب رو جذب کنید!)
ترکیب بندی و کادربندی هنر چیدن عناصر داخل عکس هست. یه ترکیب بندی خوب چشم مخاطب رو هدایت میکنه توجهش رو به سوژه اصلی جلب میکنه و یه حس زیبایی شناسی به عکس میده.
- قانون یک سوم رو یادتون نره. این قانون یه قانون طلایی تو ترکیب بندی هست.
- از فضای منفی استفاده کنید. فضای منفی به عکس سادگی و تمرکز میده.
- از خطوط راهنما استفاده کنید. خطوط راهنما چشم مخاطب رو به سمت سوژه اصلی هدایت میکنن.
- زاویه های دید مختلف رو امتحان کنید. عکس رو از زاویه های مختلف بگیرید بالا پایین کنار روبرو و … گاهی اوقات یه زاویه دید متفاوت عکس رو خیلی جذاب تر میکنه.
- به جزئیات توجه کنید. جزئیات کوچیک میتونن عکس رو خاص و متفاوت کنن.
۴. ادیت عکس رو حرفه ای و به اندازه انجام بدید (زیاده روی نکنید!)
ادیت عکس یه بخش مهم از عکاسی تبلیغاتیه ولی ادیت باید حرفه ای و به اندازه باشه. زیاده روی در ادیت عکس رو مصنوعی و بی روح میکنه.
- ادیت ملایم و طبیعی انجام بدید. هدف از ادیت بهبود کیفیت عکس هست نه تغییر ماهیت اون.
- از اپلیکیشن های ادیت حرفه ای استفاده کنید. این اپلیکیشن ها ابزارهای حرفه ای و کاربردی ای دارن که میتونن کیفیت عکساتون رو خیلی بالا ببرن.
- به رنگ ها توجه کنید. رنگ ها تاثیر زیادی رو احساسات مخاطب دارن. رنگ های گرم حس شادی و هیجان رو منتقل میکنن رنگ های سرد حس آرامش و اعتماد رو. رنگ های عکساتون رو با توجه به هویت برند و پیامی که میخواید منتقل کنید انتخاب کنید.
- فیلترها رو هوشمندانه استفاده کنید. فیلترها میتونن به عکس یه حس خاص بدن ولی زیاده روی در فیلترها عکس رو مصنوعی میکنه. فیلترهای ملایم و طبیعی رو انتخاب کنید.
۵. از عکس های با کیفیت بالا استفاده کنید (کیفیت حرف اول رو میزنه!)
تو دنیای دیجیتال مارکتینگ کیفیت حرف اول رو میزنه. مردم به عکس های با کیفیت پایین و تار و پیکسلی اصلا توجه نمیکنن. عکس های با کیفیت بالا حرفه ای بودن و اعتبار برندتون رو نشون میدن.
- از دوربین های با کیفیت استفاده کنید. لازم نیست حتما دوربین های خیلی گرون قیمت بخرید ولی سعی کنید از دوربین های با کیفیت و رزولوشن بالا استفاده کنید.
- رزولوشن عکس ها رو بالا نگه دارید. وقتی عکس ها رو برای سایت یا اینستاگرام آپلود میکنید رزولوشن عکس ها رو بالا نگه دارید. اینجوری عکس ها واضح تر و با کیفیت تر نمایش داده میشن.
- عکس ها رو بهینه کنید. عکس های با کیفیت بالا حجم فایلشون هم زیاده. بهینه سازی عکس ها حجم فایل رو کم میکنه بدون اینکه کیفیتشون پایین بیاد. اینجوری سرعت بارگذاری سایتتون هم بالا میره.
پیشنهادات جایگزین و راه های دیگه برای رفع مشکل
خب تا اینجا کلی راه حل و پیشنهاد برای عکاسی تبلیغاتی بهتر گفتیم. ولی میدونم که بعضی وقتا با وجود همه ی تلاش ها باز هم ممکنه مشکلاتی پیش بیاد. اینجا چند تا پیشنهاد جایگزین و راه های دیگه برای رفع مشکل رو براتون میگم :
- استفاده از عکس های استوک با کیفیت : اگه بودجه تون خیلی محدوده و نمیتونید عکاسی اختصاصی انجام بدید میتونید از عکس های استوک با کیفیت استفاده کنید. سایت های زیادی هستن که عکس های استوک با کیفیت بالا و قیمت مناسب ارائه میدن. فقط دقت کنید که عکس های استوک رو هوشمندانه انتخاب کنید و عکس هایی رو انتخاب کنید که با هویت برندتون همخونی داشته باشن.
- استفاده از ویدیوهای کوتاه و موشن گرافیک : علاوه بر عکس ویدیوهای کوتاه و موشن گرافیک هم میتونن خیلی تو دیجیتال مارکتینگ موثر باشن. ویدیوها توجه مخاطب رو بیشتر جلب میکنن و میتونن پیام رو بهتر منتقل کنن. میتونید به جای عکس های ثابت از ویدیوهای کوتاه و موشن گرافیک برای تبلیغاتتون استفاده کنید.
- همکاری با اینفلوئنسرها و بلاگرها : اینفلوئنسرها و بلاگرها مخاطبان زیادی دارن و میتونن برندتون رو به افراد بیشتری معرفی کنن. میتونید با اینفلوئنسرها و بلاگرها همکاری کنید و ازشون بخواید محصولاتتون رو تو پیجشون تبلیغ کنن. خیلی از اینفلوئنسرها خودشون عکاس های خوبی هم هستن و میتونن عکس های تبلیغاتی خوبی برای برندتون بگیرن.
- برگزاری مسابقات عکاسی و کمپین های UGC : همونطور که قبلا هم گفتم عکس های کاربر-ساخته (UGC) میتونن خیلی موثر باشن. میتونید مسابقات عکاسی و کمپین های UGC برگزار کنید و از مشتری هاتون بخواید عکس هایی که با محصولاتتون گرفتن رو به اشتراک بذارن. این کار هم هزینه تون رو کم میکنه هم اعتماد مشتری ها رو بیشتر جلب میکنه و هم محتوای بصری زیادی برای تبلیغاتتون تولید میکنید.
حالا نوبت شماست! نظرات و تجربیاتتون رو به اشتراک بذارید!
خب من هرچی تجربه و اطلاعات داشتم رو باهاتون به اشتراک گذاشتم. حالا نوبت شماست! نظرات و تجربیاتتون رو در مورد عکاسی تبلیغاتی برام بنویسید.
- شما چه تجربه هایی از عکاسی تبلیغاتی داشتید؟ موفقیت یا شکست؟
- چه چالش هایی تو عکاسی تبلیغاتی باهاش روبرو شدید؟
- چه راه حل هایی برای بهبود عکاسی تبلیغاتی پیشنهاد میدید؟
- به نظرتون مهم ترین نکته تو عکاسی تبلیغاتی چیه؟
منتظر خوندن نظرات و تجربیاتتون هستم! با هم یاد میگیریم و پیشرفت میکنیم!
نتیجه گیری نهایی : عکس خوب رمز موفقیت در دیجیتال مارکتینگ امروزه!
خب به آخر مقاله رسیدیم. اگه بخوام همه ی حرفایی که زدم رو تو یه جمله خلاصه کنم میگم : عکاسی تبلیغاتی اولین و مهم ترین رکن دیجیتال مارکتینگ امروزه! تو این دنیای بصری عکس ها هستن که حرف اول رو میزنن. اگه میخواید تو دیجیتال مارکتینگ موفق بشید باید به عکاسی تبلیغاتی اهمیت بدید و براش سرمایه گذاری کنید.
توصیه های عملی نهایی :
- عکاسی تبلیغاتی رو جدی بگیرید و براش برنامه ریزی کنید.
- نورپردازی رو جدی بگیرید و اصول نورپردازی رو یاد بگیرید.
- ترکیب بندی و کادربندی رو خلاقانه انجام بدید و چشم مخاطب رو جذب کنید.
- ادیت عکس رو حرفه ای و به اندازه انجام بدید و زیاده روی نکنید.
- از عکس های با کیفیت بالا استفاده کنید و کیفیت رو فدای هیچ چیزی نکنید.
- همیشه در حال یادگیری و به روزرسانی باشید و از تجربه های دیگران استفاده کنید.
با رعایت این نکات و تلاش و پشتکار مطمئنم میتونید تو عکاسی تبلیغاتی موفق بشید و کسب و کارتون رو تو دنیای دیجیتال به اوج برسونید!
بخش پرسش و پاسخ (سوالات پرتکرار شما!)
سوال ۱ : بهترین دوربین برای عکاسی تبلیغاتی چیه؟ حتما باید دوربین گرون قیمت بخریم؟
جواب : نه اصلا! لازم نیست حتما دوربین گرون قیمت بخرید. مهم تر از دوربین مهارت عکاس و نورپردازی درسته. خیلی از عکسای تبلیغاتی خوب با گوشی موبایل های جدید گرفته شدن. گوشی های جدید دوربین های فوق العاده ای دارن. اگه تازه شروع کردید میتونید با گوشی موبایلتون شروع کنید و کم کم که حرفه ای تر شدید دوربین های حرفه ای تر بخرید. مهم اینه که اصول عکاسی رو بلد باشید و بتونید عکس های با کیفیت بگیرید.
سوال ۲ : استفاده از عکس های استوک تو عکاسی تبلیغاتی خوبه یا بد؟
جواب : استفاده از عکس های استوک هم میتونه خوب باشه هم بد بستگی به شرایط و نوع استفاده تون داره. اگه بودجه تون خیلی محدوده و نمیتونید عکاسی اختصاصی انجام بدید استفاده از عکس های استوک با کیفیت میتونه یه راه حل خوب باشه. ولی همیشه سعی کنید اولویت رو به عکاسی اختصاصی بدید. عکس های اختصاصی هویت برندتون رو بهتر نشون میدن و مخاطب ارتباط بهتری باهاشون برقرار میکنه. اگه از عکس های استوک استفاده میکنید عکس هایی رو انتخاب کنید که با هویت برندتون همخونی داشته باشن و خیلی تکراری و دمده نباشن.
سوال ۳ : چطور بفهمیم عکاسی تبلیغاتیمون داره نتیجه میده یا نه؟ چه معیارهایی رو باید بررسی کنیم؟
جواب : برای اینکه بفهمید عکاسی تبلیغاتیتون داره نتیجه میده یا نه باید معیارهای مختلفی رو بررسی کنید.
- نرخ کلیک (CTR) : اگه از عکس ها تو تبلیغات آنلاین استفاده میکنید نرخ کلیک رو بررسی کنید. نرخ کلیک بالا نشون میده که عکس ها جذاب بودن و مخاطب رو ترغیب به کلیک کردن کردن.
- نرخ تبدیل (Conversion Rate) : نرخ تبدیل نشون میده که چند درصد از بازدیدکننده ها به مشتری تبدیل شدن. اگه نرخ تبدیلتون بالا رفته نشون میده که عکس های تبلیغاتیتون تاثیر مثبتی رو فروش داشته.
- میزان تعامل (Engagement) : میزان تعامل تو شبکه های اجتماعی (لایک کامنت اشتراک گذاری) رو بررسی کنید. تعامل بالا نشون میده که عکس ها جذاب بودن و مخاطب باهاشون ارتباط برقرار کرده.
- بازخورد مشتری ها : از مشتری هاتون بازخورد بگیرید. ازشون بپرسید نظرتون در مورد عکس های تبلیغاتیتون چیه؟ چه احساسی بهشون میدن؟ بازخورد مشتری ها اطلاعات ارزشمندی بهتون میده.
با بررسی این معیارها و تحلیل نتایج میتونید بفهمید عکاسی تبلیغاتیتون داره نتیجه میده یا نه و اگه نیاز بود تغییرات لازم رو اعمال کنید.
خب امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه و تونسته باشم یه کمکی بهتون کرده باشم تو دنیای جذاب و پرچالش عکاسی تبلیغاتی! موفق باشید!
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "عکاسی تبلیغاتی : اولین و مهم ترین رکن دیجیتال مارکتینگ (به زبون خودمونی!)" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "عکاسی تبلیغاتی : اولین و مهم ترین رکن دیجیتال مارکتینگ (به زبون خودمونی!)"، کلیک کنید.