عوارض ژل موی سر

همه ما در سنین نوجوانی و اوایل جوانی برای اینکه تیپ و ظاهر خوبی داشته باشیم از چیزهایی مانند ژل مو، عطر و محصولات ضدجوش استفاده کرده‌ایم. تمام این چیزها در کنار یکدیگر احساس رضایت را در ما ایجاد می‌کردند تا جایی که گاهی اوقات در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی می‌کردیم.

عوارض ژل موی سر

در گذشته ژل مو یک محصول زیبایی پرکاربرد محسوب می‌شد که در اکثر خانه‌ها وجود داشت. ژل مو معمولا برای فر کردن موها استفاده می‌شود و این حالت را برای مدت طولانی حفظ می‌کند. ژل‌ها حالت‌دهنده‌های جامد و شفاف هستند که در ظرف‌های کاسه‌ای به فروش می‌رسند. وجود برخی نگرانی‌ها نسبت به ژل مو، باعث شده است که استفاده از آن کمتر متداول باشد و محصولات دیگر بتوانند جای آن را پر کنند.

عوارض ژل موی سر

ژل مو چیست و از چه موادی تشکیل شده است؟

ماده اصلی برای تولید ژل موی سر ویتابلا، شکلی از مونومر وینیل مانند پلی وینیل پیرولیدون (PVP) و وینیل پیرولیدون (VP) است که ژل را به شکل جامد در می‌آورد. در کنار این ترکیبات، مواد دیگری مانند پارابن، سولفات و الکل نیز در ساخت ژل مو استفاده می‌شود که همین ترکیبات عامل اصلی مضر بودن ژل است.

1- پارابن‌ها

رایج پارابن‌ها متیل پارابن، اتیل پارابن، پروپیل پارابن و بوتیل پارابن هستند. این پارابن‌ها برای محافظت از ژل در برابر رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها کاربرد دارند و در حالت کلی عمر محصول را افزایش می‌دهند. اینگونه ترکیبات موجود در ژل مو، می‌توانند سبب تحریک پوست سر شوند، پس باید تا جای ممکن از مصرف آن‌ها خودداری کنید. این اجتناب به خصوص اگر پوست سرتان حساس و مستعد شوره است ضرورت بیشتری دارد.

2- سولفات‌ها

سولفات یکی دیگر از ترکیباتی است که در ساخت ژل مو به کار می‌رود. سولفات‌ها عمدتا در شامپوها و پاک‌کننده ها به عنوان سورفکتانت نقش دارند و حباب‌هایی از کف را ایجاد می‌کنند که به حذف کثیفی، چربی و تجمع محصولات حالت‌دهنده روی پوست سر کمک می‌کنند. سولفات علاوه بر خاصیت تمیزکنندگی دارای خاصیت ضدمیکروبی هم هست. همین ویژگی سبب استفاده از آن در ژل مو شده است. سولفات‌ها نیز مانند پارابن‌ها می‌توانند سبب تحریک پوست سر شوند. پس اگر پوست حساس و آسیب‌پذیر دارید بهتر است که از ژل مو استفاده نکنید.

3- الکل

الکل یکی از چیزهایی است که سبب افزایش خشکی پوست سر و موها می‌شود. این ماده همچنین موها را کدر و شکننده می‌کند و در نهایت منجر به ریزش آن‌ها می‌شود. پس اگر ریزش مو دارید و موهایتان با کوچک‌ترین بی احتیاطی دچار شکستگی می‌شود به هیچ عنوان سمت استفاده از ژل مو نروید.

آیا ژل مو باعث ریزش مو می‌شود؟

در حالت کلی باید بگوییم اگر به مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم حساس هستید باید استفاده از ژل مو را کنار بگذارید. اگر چه ژل مو به خودی خود باعث ریزش مو نمی‌شود ولی نحوه استفاده از آن ممکن است سبب آسیب به موها و ریزش آن‌ها شود. استفاده از ژل برای صاف کردن موها سبب سفت شدن آن‌ها می‌شود و موها را تحت فشار قرار می‌دهد. پس به هیچ عنوان برای مدل موهایی مانند صافی، از ژل استفاده نکنید.

مقاله پیشنهادی: کرم دست و صورت مخصوص پوست چرب ویتابلا

استفاده مداوم از ژل مو بدون اینکه هر روز شسته شود، می‌تواند بر میکروبیوم پوست سر تاثیر بگذارند و در نهایت منجر به ایجاد شوره سنگین شود. ژل مو علاوه بر اینکه سبب ریزش مو می‌شود، به دلیل الکلی که دارد موها را خشک می‌کند و منجر به ایجاد خارش شدیدی روی پوست سر می‌شود. زمانی که پوست سر بیش از حد خشک باشد، برای جبران این خشکی مقدار بیشتری سبوم تولید می‌کند و همین مقدار اضافی سبب چرب و روغنی شدن موها می‌شود.

چگونه از ریزش مو در اثر استفاده از ژل مو جلوگیری کنیم؟

عوارض استفاده از ژل مو تا حد زیادی به نوع و جنس پوست سر و موها بستگی دارد. استفاده از ژل ممکن است در برخی افراد همراه با خارش، شوره و ریزش مو باشد، در حالی که فرد دیگری هیچ‌گونه مشکلی با ژل مو نداشته باشد. اگر واقعا عاشق ژل مو هستید و استفاده از آن هیچ واکنش و عوارضی روی سرتان نداشته است، می‌تواند استفاده از آن را ادامه دهید. فقط مراقب باشید که از روش صحیح برای استفاده از ژل استفاده کنید که به موهایتان آسیبی وارد نکند. در ادامه به چند نکته کلیدی اشاره می‌کنیم که سلامت پوست و موی سر شما را هنگام استفاده از ژل مو تضمین می‌کند.

1- استفاده از ژل به مقدار کم

اکثر متخصصان پوست توصیه می‌کنند که از ژل مو به مقدار خیلی کم استفاده کنید. از آن‌جایی که ژل مو یک محصول حالت‌دهنده مو قوی است نباید در مصرف آن زیادی‌روی کرد. برای شروع حالت دادن موها، مقدار کمی ژل بردارید و در ادامه اگر به ژل بیشتری نیاز داشتید، به مقدار آن اضافه کنید.

2- از برخورد ژل با پوست سر خودداری کنید

ژل مو همان‌طور که از نامش پیدا است مخصوص موها است و نباید روی پوست سر زده شود. استفاده از ژل مو روی پوست سر می‌تواند منجر به تحریک پوست، شوره، خارش و ریزش موها شود.

3- از ژل‌های محلول در آب استفاده کنید

برای اینکه سلامت موهایتان حفظ شود باید از ژل‌های محلول در آب استفاده کنید. محصولات محلول در آب به این صورت هستند که بدون هیچ ماده شوینده‌ای و فقط در تماس با آب خالی شسته می‌شوند. البته این موضوع باعث نمی‌شود که از شامپو استفاده نکنید. شامپو زدن باعث می‌شود تمام باقی‌مانده‌های ژل و آلودگی‌ها از پوست و ساقه مو جدا شوند و از بین بروند.

4- به طور منظم شامپو بزنید

نکته بسیار بسیار مهم در رابطه با استفاده از ژل مو این است که، اگر از ژل مو استفاده می‌کنید باید موهایتان را مرتب شامپو بزنید. اگر از مقدار زیادی ژل مو استفاده می‌کنید، شامپو نزدن موها باعث می‌شود که موهایتان از ریشه شل شود و چرب و روغنی به نظر برسد. در پایان این مقاله امیدواریم که مطالب گفته شده در باره ژل مو به قدر کافی برایتان مفید بوده باشد و با راه‌های محافظت از مو در برابر ژل مو آشنا شده باشید.

افرادی که موی کوتاهی دارند معمولا برای حالت دادن به موهای خود دچار مشکل می‌شوند. مشکل در حالت دادن به موهای کوتاه فقط مختص خانم‌ها نیست بلکه برای آقایانی که موی کم‌حجم و نازک دارند نیز کار را سخت می‌کند. در میان محصولات موجود در بازار ژل مو بهترین چیزی است که حالت دادن به موی کوتاه را آسانکمتر کسی پیدا می‌شود که ژل مو را نشناسد. ژل حالت‌دهنده مو از آن دسته محصولاتی است که با پیشرفت صنعت مد، با بی‌مهری مصرف‌کنندگان مواجه شده‌است. با این حال همچنان مصرف‌کننده‌های خاص خود را دارد.

لطفا با محصول بینظیر کرم ضد آفتاب ویتابلا بیز آشنا شوید و برای خرید و مشاهده قیمت این محصول به فروشگاه آقای بیز مراجعه کنید.

شاید دلیل اصلی که ژل مو نمی‌تواند با محصولات بهداشتی بدن و محصولات زیبایی مو مشابه رقابت کند، این است که تعداد زیادی از نمونه‌های تولید‌شده ژل مو کیفیت قابل‌قبولی برای مصرف‌کنندگان ندارند. اما ژل‌های مدرن دارای سازگاری بسیار تکنولوژیکی هستند، فقط باید بدانید چگونه ژل مناسب را انتخاب کنید و استفاده درستی از آن‌ها داشته باشید.

برای اینکه از تأثیر ژل مو بر روی سلامت مو آگاه شوید و بهترین روتین مراقبت از مو را انتخاب کنید، بهتر است با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید. در سایت دکترتو علاوه بر امکان دریافت نوبت دکتر پوست موی شهر خودتان، قابلیت مشاوره تلفنی با بهترین پزشکان نیز برای شما فراهم شده است. در ادامه این مقاله همراه ما باشید که به بررسی مزایا و معایب انواع ژل موی سر می‌پردازیم.

ژل مو برای چیست؟

ژل مو یکی از روش‌های و تغییر حالت آن است که به‌راحتی با آب و بدون شامپو شستشو می‌شود. البته این ویژگی می‌تواند یکی از معایب ژل مو باشد، زیرا ممکن است در باران یا در تماس با آب تثبیت‌کنندگی خود را از دست بدهد.

عملکرد ژل مو از دیدگاه علمی

پلیمرهای کاتیونی از اجزای اصلی سازنده ژل مو هستند. بارهای مثبت در این پلیمرها باعث کشش در ژل مو می‌شوند و حالت چسبندگی به این محصول می‌دهند. ژل‌های مو در برابر تطابق طبیعی پروتئین‌های مو مقاومت می‌کنند و به موها حالت می‌دهند، زیرا پلیمر کشیده‌شده فضای بیشتری را نسبت به پلیمر پیچ‌خورده طبیعی مو اشغال می‌کند. همچنین بارهای مثبت، ژل را به اسیدهای آمینه با بار منفی در سطح مولکول‌های کراتین مو متصل می‌کنند.

ژل مو اولین بار توسط چه کسی ساخته شد؟

تجزیه و تحلیل مومیایی‌های مصر باستان نشان می‌دهد که آن‌ها موهای خود را با استفاده از یک چربی مبتنی بر ژل مدل می‌دادند. محققان می‌گویند که مصری‌ها از این محصول استفاده می‌کردند تا مطمئن شوند که سبک آن‌ها در زندگی و پس از مرگ ثابت مانده است. به‌طوری‌که تخمین زده می‌شود اولین محصول استفاده‌شده با عنوان ژل مو به ۳۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

در سال ۱۹۱۴، در یک داروخانه کوچک واقع در قلب بوینس آیرس (آرژانتین)، دانشجوی دامپزشکی خوزه آنتونیو برانکاتو محصولی با خاصیت ثابت‌کنندگی موها به نام «گومینا» را به ثبت رساند. برای این منظور، او صمغ عربی، کتیرای ایرانی و جوهرهای مختلف را مخلوط کرد. طولی نکشید که محصول گومینا جای محصولاتی همچون صابون و روغن تثبیت‌کننده که در آن زمان برای حالت‌دهی به موها استفاده می‎‌شد را در بازار گرفت.

در سال ۱۹۲۹، شرکت انگلیسی چمیکو ورکس (Chemico Works) اولین محصول رسمی که با نام ژل مو شناخته می‌شود را اختراع کرد. این شرکت به‌عنوان پیش‌رو در زمینه محصولات حالت‌دهنده مو در جهان شناخته می‌شود.

انواع ژل مو چیست؟

حالت‌های مختلف ژل حالت دهنده مو

ویژگی‌های آن‌ها

ژل تثبیت‌کننده سبک

برای موهای نازک و صاف‌کردن آن‌ها مناسب است. این ژل مو باعث می‌شود موها طبیعی‌تر بنظر بیایند و رشته‌های مو را به هم نمی‌چسباند.

تثبیت‌کننده انعطاف‌پذیر

برای یک سبک مدرن به نام برش پیکسی یا موهای کمی «کثیف» ایده‌آل است. این ژل مو زیبایی فرهای طبیعی بزرگ مو را به‌خوبی نمایان می‌کند.

ژل نگهدارنده متوسط

برای موهای نامنظم یا خیلی خشک که وزن خود را تحمل نمی‌کنند، مناسب است. همچنین از آن برای افزودن حجم به مو یا سرکوب تار‌های وز شده مو استفاده می‌شود.

نگهدارنده قوی

آرایشگران این ژل را برای مدل موهای مراسم‌های خاص که چند ساعت طول می‌کشد ترجیح می‌دهند. با استفاده از این ژل مدل مو کمی تغییر می‌کند، اما به شما امکان می‌دهد موهای خود را یک به یک خم کنید.

ژل تثبیت کننده بسیار قوی

برای ایجاد ساختارهای هندسی پیچیده روی موهای بلند یا به دست آوردن جلوه مرطوب استفاده می‌شود.

انواع ژل موی سر

معرفی بهترین ژل‌ های حالت دهنده مو

هزاران برند تولید‌کننده ژل مو وجود دارد. اما سعی ما بر این بوده که چند محصول با کیفیت و با کاربرد بیشتر را معرفی کنیم. بهترین ژل مو، برای هر فرد متفاوت است زیرا انواع مختلفی از موی چرب، خشک و معمولی با ژل خاصی سازگار می‌شود.

این محصول ژلی نیست که به‌طور معمول و روزانه مورد استفاده قرار گیرد. اگر می‌خواهید همچون یک مجسمه‌ساز به موهایتان شکل و لعاب دهید، این محصول انتخاب مناسبی است. این ژل معروف به ژل قالب‌گیری است، چون دارای استحکام بالایی است و برای موهای خاص و سفارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باید توجه داشته باشید که این ژل موها را سفت و خشک می‌کند. البته این قابلیت برای برخی آنچنان بد هم نیست، در کل حالت موها یک سلیقه شخصی است. باید به این نکته هم اشاره داشت که این ژل حالت غیر طبیعی به موها می‌دهد و استفاده تخصصی از این ژل به آریشگران پیشنهاد می‌شود.

۲. ژل مو Curl Defining

اگر موهای فر طبیعی دارید، احتمالاً دوست دارید فرهای عالی خود را به رخ بکشید. اگر از این دسته افراد هستید می‌دانید که یک داشتن فر عالی بدون وز شدن می‌تواند کمی دشوار باشد.

شامپو و نرم‌کننده شما نقش مهمی در زیبایی موهای شما ایفا می‌کند، اما باید استفاده از ژل را هم در نظر بگیرید. وقتی می‌خواهید مطمئن شوید فرهای موی شما به‌طور طبیعی جلوه خوبی داشته باشند، به محصولی نیاز دارید که برای این کار ساخته شده باشد.

بر خلاف انواع دیگر ژل‌ها که دارای استحکام بسیار خوبی هستند و برای موی فر جذاب نیست، ژل Curl Defining حلقه‌های نرم و انعطاف پذیری را برای شما ایجاد می‌کند و با هرگونه وز شدن مو مقابله می‌کند. همچنین این ژل مقداری از رطوبت مورد نیاز فر‌های موی شما را هم تامین می‌کند که به شما کمک می‌کند موهایتان مرطوب بماند و خشک و آسیب‌دیده نشوند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "عوارض ژل موی سر" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "عوارض ژل موی سر"، کلیک کنید.