خلاصه نانوکتاب چگونه حرفه ای بنویسیم (رابرت بولارد)

خلاصه نانوکتاب چگونه حرفه ای بنویسیم (رابرت بولارد)

خلاصه کتاب نانوکتاب چگونه حرفه ای بنویسیم ( نویسنده رابرت بولارد )

نانوکتاب «چگونه حرفه ای بنویسیم» اثر رابرت بولارد، یک راهنمای کاربردی و فشرده است که به شما کمک می کند مهارت های نگارشی خود را در دنیای کسب وکار به طرز چشمگیری ارتقا دهید و با متون تجاری اثربخش، موفقیت بیشتری کسب کنید. این کتاب، با بیش از ۱۷۰ نکته کلیدی، به شما یاد می دهد چطور از شروع قدرتمند تا ویرایش نهایی، نوشته هایی خلق کنید که پیام تان را واضح و تأثیرگذار منتقل کنند.

اهمیت نگارش حرفه ای توی دنیای امروز، یعنی دنیای پر از ایمیل، گزارش، پست های شبکه های اجتماعی و محتوای وب سایت، دیگه برای کسی پوشیده نیست. فرقی نمی کند کارآفرین باشید، مدیر یک تیم یا حتی یک دانشجوی مشتاق؛ توانایی انتقال افکار و ایده ها به صورت واضح، مختصر و متقاعدکننده، مثل یه ابرقدرته که می تونه سرنوشت کاری شما رو عوض کنه.

قبلاً شاید فکر می کردیم نوشتن یه استعداد ذاتیه، اما رابرت بولارد، نویسنده چیره دست و مربی باسابقه، توی نانوکتاب «چگونه حرفه ای بنویسیم»، یه چیزی رو بهمون ثابت می کنه: نگارش یه مهارته، یه مهارت اکتسابی که با تمرین و یادگیری اصولش می شه بهش مسلط شد. اون همه اون «بایدها و نبایدها» رو که توی محیط کار باهاشون سروکار داریم، جمع کرده و یه نقشه راه عملی جلومون می ذاره. توی این خلاصه جامع، می خواهیم با هم قدم به قدم این نقشه رو مرور کنیم و ببینیم چطور می تونیم نوشته هامون رو از این رو به اون رو کنیم.

رابرت بولارد به ما اطمینان می دهد که نگارش مهارتی است که می توانیم بیاموزیم و بر آن مسلط شویم؛ کافیست اصولش را بشناسیم و تمرین کنیم.

رابرت بولارد کیست؟ آشنایی با نویسنده و تخصص او

رابرت بولارد، اسمش شاید برای بعضی ها ناآشنا باشه، اما توی دنیای نگارش و کپی رایتینگ، یه استاد تمام عیاره. از سال ۲۰۰۳، یعنی تقریباً بیست سال سابقه، بولارد به عنوان یه مربی و مشاور فوق العاده توی زمینه های مهارت های نوشتاری، کپی رایتینگ و ویراستاری شناخته شده. فکرش رو بکنید، چقدر کسب وکار و افراد مختلف رو راهنمایی کرده تا با یه قلم قوی، کسب وکارشون رو متحول کنن.

تجربیات رابرت بولارد فقط به آموزش ختم نمی شه. اون عضو اتحادیه ملی روزنامه نگاران و انجمن ویراستاران در آکسفورد هم هست. یعنی چی؟ یعنی کارش حرفه ایه و استانداردهای روزنامه نگاری حرفه ای رو می شناسه و رعایت می کنه. در گذشته، برای غول های رسانه ای مثل گاردین و دیلی تلگراف متن می نوشته و ویراستاری می کرده. این سابقه نشون می ده که کارش فقط تئوری نیست، بلکه حسابی با فضای واقعی نوشتن و انتشار دست و پنجه نرم کرده.

دیدگاه بولارد توی زمینه نگارش تجاری، خیلی ارزشمنده. اون اعتقاد داره که هر کسی، فارغ از میزان استعداد اولیه اش، می تونه با یادگیری تکنیک ها و تمرین، تبدیل به یه نویسنده حرفه ای و تأثیرگذار توی محیط کار بشه. هدف اصلی کتاب ها و آموزش هاش هم همینه: کمک به ما تا بتونیم با نوشتارمون، شفاف، قانع کننده و اثرگذار باشیم.

نانوکتاب «چگونه حرفه ای بنویسیم»: محتوا و اهداف آن

نانوکتاب «چگونه حرفه ای بنویسیم» با عنوان اصلی Business Writing Tips، دقیقاً همون چیزیه که از اسمش پیداست: یه راهنمای پر از نکته های کاربردی برای نوشتن توی محیط کسب وکار. بولارد توی این کتاب، اصول پایه و اساسی نوشته های تجاری رو جمع آوری کرده. اما فکر نکنید فقط خشک و خالی یه سری قاعده رو ردیف کرده؛ نه! این کتاب پر از «بایدها و نبایدها»، تمرین های عملی و مثال های واضحه که کمک می کنه مطالب رو حسابی هضم کنیم.

محتوای این نانوکتاب، یه طیف گسترده ای از متون تجاری رو پوشش می ده. از نوشتن ایمیل های کاری روزمره گرفته تا گزارش های مهم سازمانی، پست های جذاب برای وبلاگ یا شبکه های اجتماعی، متون مطبوعاتی و بازاریابی، همه وهمه توی این کتاب جای دارن. هدف بولارد اینه که هر چیزی که برای یه ارتباط مکتوب قوی و اثربخش نیاز دارید، توی این کتاب بهتون بده.

توی این نانوکتاب، بولارد روی «۱۷۰ نکته» کاربردی تمرکز می کنه. این ۱۷۰ نکته، گنجینه ای از تکنیک های شروع کار، راه های جلب توجه مخاطب و ریزه کاری های تسلط بر ویراستاری و قواعد نگارشه. اگر کارتون با نوشتن گره خورده، چه برای فروش محصول، چه برای معرفی خدمات یا حتی فقط برای ارتباطات داخلی، این نانوکتاب می تونه یه مرجع دائمی و دم دست براتون باشه.

نانوکتاب چیست؟ فلسفه و مزایای خلاصه های فشرده

شاید براتون سوال پیش اومده باشه که اصلاً «نانوکتاب» چیه و چرا اینقدر این روزها اسمش رو می شنویم. خب، نانوکتاب ها یه جور نسخه فشرده و عصاره کشی شده از کتاب های اصلی هستن. تصور کنید یه کتاب رو خونده باشید و بخواهید مهم ترین نکاتش رو همیشه دم دست داشته باشید، بدون اینکه لازم باشه دوباره کل کتاب رو ورق بزنید. نانوکتاب دقیقاً همین کار رو می کنه.

نانوکتاب ها معمولاً به صورت صوتی منتشر می شن و زمانشون کوتاهه، مثلاً کمتر از یک ساعت. اما توی همین زمان کم، یه دید کلی و ۳۶۰ درجه از کتاب اصلی بهتون می دن. یعنی چی؟ یعنی مهم ترین ایده ها، مفاهیم کلیدی و درس های اصلی کتاب رو با یه فرمت مختصر و مفید بهتون ارائه می کنن.

حالا چرا نانوکتاب ها اینقدر محبوب شدن و برای کی مفیدن؟

  1. صرفه جویی در زمان: توی دنیای پرمشغله امروز، خیلی ها فرصت خوندن یه کتاب ۲۰۰-۳۰۰ صفحه ای رو ندارن. نانوکتاب ها به این افراد کمک می کنن توی زمان کم، به چکیده دانش یه کتاب دست پیدا کنن.
  2. یادگیری سریع: اگر دوست دارید سریع یه موضوع جدید رو یاد بگیرید یا فقط با مفاهیم اصلیش آشنا بشید، نانوکتاب ها عالی هستن.
  3. مرور مطالب: اگه یه کتاب رو قبلاً خوندید و می خواهید نکاتش رو دوباره مرور کنید، نانوکتاب بهترین گزینه است.
  4. آشنایی با کتاب های جدید: می تونید با گوش دادن به نانوکتاب ها، با موضوعات و کتاب های جدید آشنا بشید و بعد تصمیم بگیرید که آیا ارزش داره نسخه کاملش رو بخرید یا نه.

در واقع، نانوکتاب ها مثل یه میانبر هوشمندانه عمل می کنن که بهتون اجازه می دن دانش رو سریع تر و مؤثرتر جذب کنید. خصوصاً برای کسانی که می خوان مهارت های نگارشی شون رو توی کسب وکار تقویت کنن، نانوکتاب «چگونه حرفه ای بنویسیم» یه انتخاب عالیه چون نکات کاربردی رو بدون حاشیه و در کوتاه ترین زمان بهتون ارائه می ده.

خلاصه جامع نکات کلیدی کتاب «چگونه حرفه ای بنویسیم» (بر اساس آموزه های رابرت بولارد)

خب، رسیدیم به بخش جذاب ماجرا! حالا می خواهیم بریم سر اصل مطلب و ببینیم رابرت بولارد چه نکته های کلیدی رو برای نوشتن حرفه ای بهمون یاد می ده. این نکات، عصاره آموزه های این استاد نگارشه که توی ۱۷۰ توصیه اصلی کتابش جمع شده.

الف) شروع قدرتمند و جلب توجه: از همان اول خواننده را میخ کوب کنید

اولین چیزی که بولارد روش تأکید می کنه، اهمیت شروع کار و پاراگراف اوله. فکرش رو بکنید، مخاطب توی دنیای پرسرعت امروز، فقط چند ثانیه به متن شما فرصت می ده. اگه نتونید توی همین چند ثانیه، چشمش رو بگیرید، کار رو باختید. از نظر بولارد، عنوان و پاراگراف آغازین باید مثل یه قلاب عمل کنن؛ چیزی که خواننده رو نگه داره و وادارش کنه به خوندن ادامه بده.

تکنیک های زیادی برای ایجاد این قلاب وجود داره. مثلاً می تونید با یه سوال جذاب شروع کنید که ذهن مخاطب رو درگیر کنه، یا با یه آمار شگفت انگیز، یه حکایت کوتاه و مرتبط، یا حتی یه جمله کنایه آمیز. مهم اینه که از مقدمه های طولانی، گنگ و پر از کلیشه های تکراری (مثل «در دنیای امروز…») دوری کنید. مستقیم برید سر اصل مطلب و نشون بدید که متن شما چه ارزشی برای خواننده داره. ایمیل هاتون هم همینطوره؛ عنوان ایمیل باید کاری کنه که مخاطب وسوسه بشه بازش کنه، نه اینکه بی تفاوت از کنارش رد بشه.

ب) شفافیت و وضوح: پیام شما باید کریستالی باشد

وقتی می نویسیم، هدف اصلی مون اینه که پیاممون رو به مخاطب برسونیم. بولارد تأکید می کنه که پیام ما باید مثل آب زلال باشه، شفاف و بدون هیچ گونه ابهامی. اگه خواننده مجبور باشه برای فهمیدن منظور ما به خودش زحمت بده، یا بدتر از اون، اصلاً متوجه نشه چی می گیم، کل زحمت ما هدر رفته.

برای رسیدن به این شفافیت، باید از زبان ساده و بی تکلف استفاده کنیم. کلمات قلمبه سلمبه و اصطلاحات تخصصی رو (مگر اینکه مطمئن باشیم مخاطبمون کاملاً متخصص همون حوزه ست) بذاریم کنار. جملات باید کوتاه باشن؛ جمله های طولانی با بند و تبصره های زیاد، خواننده رو گیج می کنن. بولارد می گه: «یک ایده در هر پاراگراف». این قانون طلایی، کمک می کنه متن تون ساختار داشته باشه و خواننده هر پاراگراف رو یه تیکه اطلاعات مجزا و قابل هضم ببینه. از کلمات فعال استفاده کنید و از وجه مجهول تا جای ممکن دوری کنید، چون متن رو بی روح و پیچیده می کنه.

ج) ساختاردهی منطقی و سازماندهی مؤثر: نقشه راه متن شما

شما ممکنه بهترین ایده ها رو داشته باشید، اما اگه اونا رو مثل یه کمد نامرتب تلنبار کنید، هیچ کس نمی تونه ارزششون رو ببینه. اینجا اهمیت ساختاردهی منطقی و سازماندهی متن مشخص می شه. بولارد به شدت روی استفاده از سرفصل بندی (همین H2 و H3 هایی که الان می بینید)، لیست های بولت دار و شماره گذاری شده تأکید می کنه. این کار نه تنها به خوانایی متن کمک می کنه، بلکه به خواننده یه نقشه راه می ده تا بدونه توی هر بخش قراره چی بخونه.

جریان منطقی اطلاعات هم خیلی مهمه. ایده ها باید پشت سر هم و به صورت پیوسته بیان بشن. فکر کنید دارید یه داستان تعریف می کنید؛ هر جمله و هر پاراگراف باید خواننده رو آروم آروم به سمت ایده بعدی هل بده. از انتقال های روان بین پاراگراف ها استفاده کنید و سعی کنید متن تون از نظر بصری هم جذاب باشه. مثلاً پاراگراف های خیلی طولانی، دیوار متن ایجاد می کنن و خواننده رو خسته می کنن. گاهی اوقات یه جدول یا یه لیست ساده می تونه هزاران کلمه رو توضیح بده و کار خواننده رو راحت کنه.

د) تسلط بر ویرایش و بازخوانی: سنگ تمام گذاشتن در کیفیت

نوشتن تازه نصف کاره؛ اون نصفه دیگه، ویرایش و بازخوانیه. بولارد معتقده که هر متنی، هر چقدر هم که خوب نوشته شده باشه، نیاز به ویرایش داره. اون جمله معروف «اول بنویس، بعد ویرایش کن» رو باید همیشه آویزه گوشمون کنیم. هیچ کس از همون بار اول، یه متن بی نقص نمی نویسه. ویرایش مثل صیقل دادن یه الماسه که باعث می شه بدرخشه.

چند مرحله ای بودن ویرایش، خیلی مهمه. یه بار از نظر محتوایی بررسی کنید که آیا همه چیز رو گفتید؟ آیا پیامتون واضح بود؟ یه بار از نظر گرامر، املای صحیح و نشانه گذاری (ویرگول و نقطه و این چیزا که خیلی مهم هستن) بررسی کنید. بعدش، سعی کنید متن تون رو از دید یه خواننده ناآشنا بخونید. حتی بهتره که متن رو با صدای بلند بخونید؛ این کار کمک می کنه جمله های بدقلق یا نامفهوم رو پیدا کنید. یادتون نره، غلط املایی یا اشتباهات گرامری، اعتبار شما و نوشته تون رو زیر سوال می بره. پس هیچ وقت مرحله ویرایش رو دست کم نگیرید، حتی اگه فکر می کنید متنتون بی عیب و نقصه، دوباره بخونیدش.

ه) روانشناسی مخاطب: نوشتن برای تأثیرگذاری حداکثری

نوشتن فقط چیدن کلمات کنار هم نیست؛ بلکه یه جور ارتباطه، ارتباطی که باید با مخاطب هدفمون برقرار کنیم. بولارد تأکید می کنه که قبل از نوشتن، باید مخاطبمون رو خوب بشناسیم. کی قراره این متن رو بخونه؟ چه نیازی داره؟ چی براش مهمه؟ چه لحنی رو ترجیح می ده؟ پاسخ به این سوالات، کمک می کنه تا لحن، زبان و حتی محتوای متنمون رو طوری تنظیم کنیم که بیشترین تأثیر رو روی خواننده داشته باشه.

استفاده از لحن و زبان مناسب، یعنی همون «لحن محاوره ای» که ما توی این مقاله استفاده کردیم، می تونه ارتباط عمیقی با خواننده ایجاد کنه. اگه مخاطب حس کنه داریم باهاش خودمونی حرف می زنیم و دغدغه هاش رو درک می کنیم، بیشتر بهمون اعتماد می کنه. اصول متقاعدسازی هم از همین جا شروع می شه. باید نشون بدید که درک درستی از مسئله دارید و راه حلی که ارائه می کنید، واقعاً به دردش می خوره. همیشه یادتون باشه، شما دارید برای انسان می نویسید، نه برای ربات ها.

و) کاربرد عملی در متون تجاری مختلف

حالا که با اصول کلی آشنا شدیم، بیایید ببینیم این اصول توی متون تجاری مختلف چطور به کارمون میان:

نکات کلیدی برای نوشتن ایمیل های کاری اثربخش

  • عنوان جذاب و واضح: کاری کنید که ایمیل تان در صندوق ورودی شلوغ گیر نکند. عنوان باید ماهیت ایمیل را مشخص کند و برای دریافت کننده، ارزش ایجاد کند.
  • مختصر و مفید: کسی حوصله خواندن ایمیل های طولانی را ندارد. پیام اصلی را در چند جمله اول منتقل کنید.
  • فراخوان به اقدام روشن: دقیقاً بگویید چه انتظاری از دریافت کننده دارید. (مثلاً: «لطفاً تا سه شنبه پاسخ دهید.»)
  • ساختار حرفه ای: حتی در ایمیل های غیررسمی هم به گرامر، املا و نشانه گذاری توجه کنید.
  • لحن مناسب: بسته به مخاطب، لحن رسمی یا دوستانه داشته باشید.

اصول نگارش برای پست های وبلاگ و محتوای آنلاین

  • عنوان گیرنده: عنوانی انتخاب کنید که هم کنجکاوی برانگیز باشد و هم کلمه کلیدی اصلی را در خود جای دهد.
  • پاراگراف اول قوی: همان طور که بولارد گفت، خواننده را از همان ابتدا جذب کنید و به او بگویید چه چیزی در انتظارش است.
  • پاراگراف های کوتاه و جملات واضح: خواندن از صفحه نمایش دشوارتر است؛ پس متن را با شکستن به قطعات کوچک، خواناتر کنید.
  • استفاده از لیست ها و زیرعنوان ها: به ساختار بصری متن اهمیت دهید. این ها به خواننده کمک می کنند تا سریعاً اسکن کند و اطلاعات مورد نیازش را پیدا کند.
  • لحن محاوره ای و دوستانه: محتوای آنلاین معمولاً با لحنی صمیمی تر ارتباط بهتری با مخاطب برقرار می کند.
  • ارائه ارزش واقعی: محتوای شما باید مشکلی را حل کند، اطلاعات جدیدی بدهد یا سرگرم کننده باشد.

چگونه گزارش های حرفه ای و قانع کننده بنویسیم

  • ساختار مشخص: هر گزارشی باید مقدمه، بدنه اصلی (شامل تحلیل و داده ها) و نتیجه گیری (با توصیه ها) داشته باشد.
  • خلاصه اجرایی (Executive Summary): این بخش، مهم ترین قسمت گزارش است و باید چکیده کل گزارش را در چند پاراگراف ارائه دهد، زیرا بسیاری از مدیران فقط همین بخش را می خوانند.
  • داده محور بودن: اعداد و آمار را با دقت و به وضوح ارائه دهید. از جدول ها و نمودارها (در صورت لزوم) برای بصری سازی داده ها استفاده کنید.
  • نتیجه گیری روشن و توصیه های عملی: گزارش باید به سوالات اصلی پاسخ دهد و راهکارهای مشخصی ارائه کند.
  • زبان رسمی و دقیق: در گزارش ها، معمولاً به لحنی رسمی تر و بی طرفانه تر نیاز است.

مبانی کپی رایتینگ برای کمپین های بازاریابی

  • تمرکز بر مزایا، نه ویژگی ها: مخاطب شما نمی خواهد بداند محصول شما چه ویژگی هایی دارد، بلکه می خواهد بداند این ویژگی ها چه مزایایی برای او به ارمغان می آورند. (مثلاً: عمر باتری طولانی (ویژگی) vs. دیگر نگران خاموش شدن گوشی در میانه روز نباشید (مزیت)).
  • ایجاد احساس فوریت: اگر لازم است، مخاطب را ترغیب کنید تا سریع تر اقدام کند. (مثلاً: فقط تا آخر هفته تخفیف داریم!)
  • فراخوان به اقدام قوی و واضح (CTA): دقیقاً بگویید که دوست دارید مخاطب چه کاری انجام دهد. (همین حالا خرید کنید، در خبرنامه عضو شوید).
  • زبان احساسی و متقاعدکننده: کپی رایتینگ هنر متقاعد کردن است. از کلماتی استفاده کنید که احساسات مخاطب را درگیر کند.
  • شناخت دقیق پرسونای مخاطب: هر چقدر مخاطب خود را بهتر بشناسید، کپی بهتری می نویسید که مستقیم به قلب و ذهن او راه پیدا می کند.

این نانوکتاب برای چه کسانی بیشترین کاربرد را دارد؟

خب، با این همه توضیحات، شاید این سوال براتون پیش اومده باشه که این نانوکتاب به درد کی می خوره؟ راستش رو بخواهید، لیست کسانی که می تونن از این کتاب استفاده کنن، خیلی طولانیه. اگر توی محیط کار با کلمه و جمله سر و کار دارید، حتماً به کارتون میاد.

به طور خلاصه، این نانوکتاب برای این گروه ها مثل آب خوردن مفید و کاربردیه:

  • کارآفرینان و مدیران: کسانی که مدام باید گزارش بنویسند، ایمیل های کاری بزنند و پیشنهادهای تجاری قوی ارائه کنند.
  • متخصصان بازاریابی و کپی رایترها: برای تقویت مهارت های متقاعدسازی و نوشتن محتوای جذاب.
  • بلاگرها و تولیدکنندگان محتوا: برای اینکه پست هاشون بیشتر خونده بشه و اثرگذاری بیشتری داشته باشه.
  • دانشجویان و افراد جویای کار: برای نوشتن رزومه قوی و ارتباطات حرفه ای توی شروع مسیر شغلی.
  • هر کسی که می خواهد توی کارش تأثیرگذارتر باشه: فرقی نمی کنه توی چه پستی هستید، اگر با کلمه سر و کار دارید، این نانوکتاب راهگشاست.
  • کسانی که وقت کم دارن ولی تشنه دانش هستن: با فرمت فشرده و کاربردی نانوکتاب، می تونید سریعاً به نکات کلیدی دسترسی پیدا کنید.

این نانوکتاب در واقع یه کلاس فشرده و پر از تجربه است که توی کوتاه ترین زمان، شما رو با دنیای نگارش حرفه ای آشنا می کنه و ابزارهای لازم رو بهتون می ده تا نوشته هاتون همیشه بدرخشن.

نتیجه گیری: با نگارش حرفه ای، تأثیرگذاری خود را دوچندان کنید

همون طور که با هم مرور کردیم، توانایی نوشتن حرفه ای دیگه فقط یه مهارت جانبی نیست؛ بلکه یه ابزار اساسی برای موفقیت توی دنیای امروز، چه برای افراد و چه برای سازمان ها، به حساب میاد. نوشته های ما، آینه شخصیت و حرفه ای گری ما هستن و می تونن تفاوت بین یه فرصت طلایی و یه شانس از دست رفته رو رقم بزنن.

رابرت بولارد توی نانوکتاب «چگونه حرفه ای بنویسیم»، یه نقشه راه واضح و عملی بهمون می ده تا بتونیم مهارت های نگارشیمون رو حسابی تقویت کنیم. از اهمیت یه شروع قوی و جلب توجه مخاطب گرفته تا شفافیت پیام، ساختاردهی منطقی، وسواس توی ویرایش و درک روانشناسی خواننده، همه و همه پله هایی هستن که ما رو به سمت خلق نوشته های اثربخش تر هدایت می کنن.

حالا که با مهم ترین اصول و تکنیک های این کتاب آشنا شدید و فهمیدید که چطور می تونید نوشته هاتون رو متحول کنید، وقتشه که قدم بعدی رو بردارید. این خلاصه، فقط یه طعم کوچیک از گنجینه ایه که بولارد توی کتابش جمع آوری کرده. برای دسترسی به تمامی ۱۷۰ نکته، مثال های عملی بیشتر و تمرین هایی که به شما کمک می کنه این مهارت ها رو درونی کنید، پیشنهاد می کنیم نسخه کامل نانوکتاب صوتی «چگونه حرفه ای بنویسیم» رو تهیه کنید و با گوش دادن به اون، تأثیرگذاری خودتون رو توی هر حوزه ای دوچندان کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خلاصه نانوکتاب چگونه حرفه ای بنویسیم (رابرت بولارد)" هستید؟ با کلیک بر روی کتاب، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خلاصه نانوکتاب چگونه حرفه ای بنویسیم (رابرت بولارد)"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه