ثبت نام آزمون صدور پروانه تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی آغاز شد – خبرگزاری انکو | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار انکو بر اساس تبصره (۲) ماده (۶۵۵) قانون آیین دادرسی کیفری قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب مورخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ و بند الف ماده ۴۷ آیین نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی مصوب سال ۱۴۰۱ ریاست قوه قضائیه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در نظر دارد؛ از طریق برگزاری آزمون تخصصی انجام مصاحبه و بررسی صلاحیت نسبت به صدور مجوز تاسیس دفترخدمات الکترونیک قضایی برای افراد واجد شرایط اقدام کند.
متقاضیان می توانند در مهلت مقرر و پس از مطالعه شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون و فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز نسبت به ثبت نام جهت شرکت در آزمون اقدام کنند.
شرایط عمومی متقاضیان
– الزامات و شرایط متقاضیان برای تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضائی
الف – تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛
ب – پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛
پ – تدین به دین مبین اسلام و التزام عملی به احکام و اخلاق اسلامی؛
ت – داشتن حداقل بیست و چهار سال سن؛
ث – داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد؛
ج – عدم محکومیت به انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی؛
چ – نداشتن سوء پیشینه موثر کیفری؛
خ – عدم اعتیاد به مواد مخدر؛
ح – عدم وابستگی به احزاب و گروهک های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران یا هواداری آنها؛
* تبصره: ملاک محاسبه تاریخ فراغت از تحصیل پایان/ معافیت از خدمت و سن متقاضی آخرین روز ثبت نام است.
شرایط اختصاصی متقاضیان
– صدور مجوز دفتر توسط مرکز منوط به احراز شرایط زیر است:
الف – داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته های حقوق (کلیه گرایش ها) فقه و مبانی حقوق اسلامی (کلیه گرایش ها) و علوم قضایی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی یا مدرک سطح دو حوزوی یا بالاتر
ب – داشتن مدرک مهارت کار با رایانه از مراجع معتبر؛ (گواهینامه مهارت کار با رایانه ICDL از مراکز صلاحیتدار و دارای مجوز از سازمان فنی وحرفه ای کشور)
پ – داشتن حداقل سه سال سابقه کار مرتبط برای دارندگان مدرک کارشناسی یا سطح دو حوزه علمیه دو سال برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد یا سطح سه حوزه علمیه و یک سال برای دارندگان مدرک دکتری تخصصی یا سطح چهار حوزه علمیه.
* تذکر مهم: سابقه کار مرتبط با مشاغل حقوقی و محاسبه مدت آن باید به تائید مرکز برسد.
* نکته مهم: بر اساس ماده ۱۱ آیین نامه افراد زیر نمی توانند به عنوان مدیر در دفتر فعالیت کنند:
الف) مستخدمان دستگاه های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛
ب) شاغلان به امر تجارت موضوع ماده (۲) قانون تجارت؛
پ) وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری؛
* تذکر؛ مسئولیت عدم پذیرش استعفای پذیرفته شده نهایی از دستگاه متبوع خود بر اساس قوانین و مقررات مربوطه توسط دستگاه اجرایی در زمان صدور مجوز به عهده داوطلب پذیرفته شده آزمون است.
سهمیه و امتیاز قانونی
سهمیه رزمندگان و ایثارگران: با توجه به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و در اجرای مفاد ماده ۵۹ مکرر قانون مذکور ۳۰ درصد از سهمیه صدور مجوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به افراد دارای شرایط ذیل و بدون لحاظ شرط سنی و بارعایت الزامات مندرج در بخش اول این دفترچه (شرایط عمومی متقاضیان دریافت مجوز دفتر) اختصاص می یابد.
الف) فرزندان و همسران شهدا
ب) جانبازان با حداقل ۱۰ درصد
پ) آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت و همسر و فرزندان آنان
ت) رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه
ث) همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر
ج) فرزندان رزمندگان که حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه دارند.
تذکرات مهم:
تذکر ۱: مراجع تأیید مدت حضور داوطلبانه در جبهه عبارتند از:
۱. معاونت نیروی انسانی هر یک از رده های نیروهای مسلح در مورد رزمندگان متبوع خود؛
۲. معاونت نیروی انسانی سازمان بسیج مستضعفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد بسیجیان و نیروهای مردمی اعم از مستخدمین دولت و صاحبان مشاغل و صنوف آزاد و افراد فاقد شغل؛
۳. معاونت توسعه منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی در مورد جهادگران.
تذکر ۲: اعمال سهمیه و امتیازات قانونی موضوع این بخش منوط به درخواست داوطلب است. متقاضیان باید در زمان ثبت نام نسبت به تعیین وضعیت ایثارگری خود اقدام کنند. بدیهی است پس از پایان مهلت ثبت نام و یا پس از برگزاری آزمون هیچ گونه اقدامی درخصوص اعمال سهمیه ایثارگری مقدور نیست.
تذکر ۳: مناطق عملیاتی بر اساس مصوبه شورای عالی دفاع تعیین می شود.
تذکر ۴: همسران رزمندگان (متقاضیانی که همسران آنان فقط دارای شرط مدت حضور در جبهه هستند) مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نیستند.
تذکر ۵: کد پیگیری ۱۲ رقمی ارگان استفاده کننده از سهمیه رزمندگان (حسب مورد سپاه پاسداران و یا نیروهای مسلح) برای هر آزمون و هر سال متفاوت است. لذا متقاضیان باید برای این آزمون کدپیگیری جدید از ارگان ذیربط دریافت کنند.
تذکر ۶: شرط استفاده از مزایای ایثارگران و رزمندگان مطاق ماده ۵۹ الحاقی برخورداری از شرایط مندرج در آیین نامه اجرایی دفاتر وکانون خدمات الکترونیک قضایی منطبق با سایر ضوابط و شرایط قانونی صدور پروانه اعم از شرایط ایجابی و سلبی باشد.
تذکر ۷: سهمیه ایثارگری در سامانه ثبت نام سازمان سنجش آموزش کشور مشخص شده است. داوطلب مشمول ملزم به تکمیل اطلاعات در زمان ثبت نام بوده و احراز نهایی واجد شرایط بودن ایثارگران(گواهی ایثارگری صادره از مراجع ذی ربط) پس از برگزاری آزمون کتبی با مرکز است.
تذکر ۸: ایثارگران متقاضی استفاده از سهمیه ایثارگری برای ثبت نام و بهره مندی از سهمیه مزبور لازم است ابتدا اطلاعات خود را در سیستم سجایا (سیستم جامع اطلاعات یکپارچه ایثارگران) ثبت کرده و توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران تأیید شود.
مواد امتحانی آزمون صدور پروانه تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی سال ۱۴۰۴
آزمون کتبی به صورت تستی چهار گزینه ای و ضرایب به شرح ذیل است:
الف) مواد آزمون عمومی | ||
ردیف | نام درس | ضریب |
۱ | ادبیات و آیین نگارش | یک |
۲ | مهارت فناوری اطلاعات | یک |
۳ | معارف اسلامی* | یک |
۴ | هوش | یک |
* برای درس معارف اسلامی داوطلبان اهل تشیع و اهل تسنن باید به سؤالات معارف اسلامی ویژه خود پاسخ دهند. | ||
ب) مواد آزمون تخصصی | ||
ردیف | نام درس | ضریب |
۱ | حقوق مدنی (قواعد عمومی قراردادها شروط ضمن عقد سقوط تعهدات الزامات خارج از قرارداد اموال و مالکیت عقود معین ضمان نکاح و طلاق) | ۲ |
۲ | آیین دادرسی مدنی | ۳ |
۳ | آیین دادرسی کیفری | ۲ |
۴ | حقوق جزای عمومی(قواعد کلی و مشترک جرایم و مجازات ها) و حقوق جزای اختصاصی(جرایم علیه اشخاص جرایم علیه اموال و جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی) | ۲ |
۵ | حقوق عمومی۱ (حقوق کار حقوق اساسی حقوق ثبت) | ۲ |
۶ | حقوق عمومی۲ (قانون دیوان عدالت اداری آیین نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی) | ۲ |
۷ | حقوق تجارت (اسناد تجاری) | ۲ |
* تذکر: به ازای هر پاسخ اشتباه به سؤالات یک سوم نمره منفی در نظر گرفته خواهد شد.
مراحل ثبت نام آزمون صدور پروانه تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی سال ۱۴۰۴
الف) مدارک مورد نیاز ثبت نام:
۱- تکمیل تقاضانامه اینترنتی
۲- پرداخت هزینه ثبت نام آزمون به مبلغ ۵ میلیون ریال (معادل پانصد هزار تومان) بصورت الکترونیکی از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjsh.org
۳- فایل عکس اسکن شده: متقاضی باید یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر اسکن کرده و فایل آن را برای ثبت نام اینترنتی آماده کند:
۱-۳- عکس ۴ × ۳ که در سال جاری گرفته شده باشد (عکس تمام رخ)
۲-۳- عکس اسکن شده فقط باید با در قالب JPG باشد.
۳-۳ – اندازه عکس اسکن شده باید حداکثر ۴۰۰×۳۰۰ پیکسل و حداقل ۳۰۰ × ۲۰۰ باشد.
۴-۳- تصویر متقاضی باید واضح مشخص و فاقد اثر انکو منگنه و هرگونه لکه باشد.
۵-۳- حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از ۷۰ کیلو بایت بیشتر باشد. تا حد امکان عکس رنگی و دارای زمینه سفید باشد.
تبصره ۱: اسکن عکس از روی کارت های شناسایی (کارت ملی شناسنامه و …) قابل قبول نیست و داوطلبان لازم است از اصل عکس مطابق توضیحات فوق اقدام کنند.
تبصره ۲: عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.
تبصره ۳: درصورت ارسال عکس غیر معتبر ثبت نام داوطلب باطل شده و حق شرکت در آزمون از وی سلب می شود.
تذکر مهم: با توجه به مشکلات به وجود آمده در آزمون های قبلی در خصوص اشتباه در ارسال عکس داوطلبان که این موضوع اکثراً برای متقاضیانی که ثبت نام آنان توسط دیگران انجام می شود رخ داده است. تاکید می شود که علاوه بر کنترل اطلاعات ثبت نامی حتماً نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت کنند تا اشتباهاً عکس داوطلب دیگری به جای عکس شما الصاق نشود. در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف متقاضی فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.
ب) زمان و نحوه ثبت نام:
۱) متقاضیان ثبت نام در آزمون در صورت داشتن شرایط مندرج در اطلاعیه می توانند از امروز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ تا شنبه سوم خردادماه ۱۴۰۴ به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.saniesh.org مراجعه و ضمن مطالعه دقیق آگهی آزمون نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
در پایان ثبت نام به هر یک از متقاضیان کد رهگیری ارائه خواهد شد که لازم است تا پایان تمامی مراحل آزمون این کد را نگهداری کنند. ضمناً یادآور می شود ثبت نام منحصراً به صورت الکترونیکی است و لازم است متقاضیان از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام کنند.ثبت نام به غیر از روش فوق قابل پذیرش نبوده و به آن ترتیب اثر داده نخواهد شد.
۲) پرداخت وجه ثبت نام به مبلغ ۵ میلیون ریال (معادل پانصد هزار تومان) به صورت الکترونیکی از طریق کارت های بانکی متصل به شبکه شتاب انجام می شود.
۳) متقاضیان باید در مهلت تعیین شده نسبت به ثبت نام اقدام کنند. ضمناٌ توصیه می شود متقاضیان از موکول کردن ثبت نام به روزهای پایانی مهلت مذکور خودداری کنند.
تذکر مهم: به ثبت نام های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد و وجوه پرداختی به هیچ وجه مسترد نمی شود.
زمان برگزاری آزمون و نحوه دریافت کارت شرکت در آزمون صدور پروانه تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی سال ۱۴۰۴
کارت شرکت در آزمون صدور پروانه تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی سال ۱۴۰۴ از روز سه شنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۴ برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار خواهد گرفت.
آزمون در روز جمعه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۴ با توجه به آمار شرکت کنندگان حسب مورد در تهران و برخی مراکز استان برگزار خواهد شد. ساعت شروع و محل برگزاری آزمون بر روی کارت شرکت در آزمون درج و به هنگام پرینت کارت به آگاهی متقاضیان خواهد رسید.
تذکرات خیلی مهم
پس از برگزاری آزمون نمرات داوطلبان به تفکیک دروس عمومی و تخصصی محاسبه و حدنصاب معادل (حداقل ۷۰ درصد نمره میانگین یک درصد حائزان بالاترین نمره تراز) با ارزش وزنی ۴۰ درصد برای دروس عمومی و ۶۰ درصد برای دروس تخصصی محاسبه و مبنای سایر مراحل معرفی داوطلبان قرار می گیرد.
تبصره: برای ایثارگران نمرات داوطلبان به تفکیک دروس عمومی و تخصصی محاسبه و حدنصاب معادل حداقل ۶۰ درصد نمره میانگین یک درصد حائزان بالاترین نمره تراز است.
* نمره کل نهایی با وزن ۶۰ درصد برای آزمون کتبی و ۴۰ درصد برای مصاحبه محاسبه خواهد شد.
ثبت نام و شرکت در آزمون و احراز حدنصاب حقی برای متقاضی ایجاد نمی کند؛ بدیهی است پذیرش نهایی پس از قبولی در مصاحبه تخصصی و احراز صلاحیت داوطلب با تائید مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه برای اخذ مجوز بهره برداری دفاتر براساس اولویت راه اندازی دفاتر به تشخیص مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه خواهد بود.
با توجه به ضرورت احراز شرایط شغلی و تحصیلی صرفاٌ رشته و گرایش های تحصیلی مندرج در این آگهی مورد تایید بوده و ارائه هر گونه گواهی جهت تطبیق رشته و مقطع تحصیلی پذیرفته نمی شود. از این رو در مورد متقاضیانی که در مرحله بررسی مدارک واجد شرایط مندرج در آگهی نباشند فرایند بررسی وضعیت داوطلب متوقف شده و از این جهت هیچ گونه حقی برای وی پذیرفته نیست.
با توجه به اینکه مدارک ارائه شده صرفاً در مورد متقاضیان دارای حد نصاب بررسی می شود لذا در صورتی که مدارک داوطلب با اطلاعات ثبت شده و شرایط مندرج در این آگهی مغایرت داشته باشد از ادامه بررسی وضعیت متقاضی خودداری شده و در هرمرحله از فرایند پذیرش که باشد حذف خواهد شد.
مسئولیت ناشی از ثبت اطلاعات اشتباه یا ارائه مدارک ناقص به عهده داوطلب خواهد بود و در هر مرحله محرز شود اطلاعات ارائه شده خلاف واقع ویا داوطلب فاقد شرایط مندرج در آگهی بوده از انجام مراحل بعدی محروم می شود.
با اختیار حاصل از اصل ۱۵۸ قانون اساسی و بر اساس نیاز حوزه های قضائی مرکز در صورت ضرورت می تواند محل تاسیس دفتر را با توجه به رتبه پذیرفته شدگان به شهر دیگر از همان استان یا شهرهای مجاور از استان دیگر تغییر دهد.
پذیرفته شدگان آزمون سال ۱۴۰۱ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که ظرف مهلت تعیین شده از سوی معاونت خدمات الکترونیک قضایی اقدام به راه اندازی دفتر نکردند در این مرحله حق انتخاب شهر پذیرفته شده قبلی را به عنوان محل تاسیس دفتر ندارند.
اسامی پذیرفته شدگان نهایی پس از تأیید مراجع ذیصلاح از طریق درگاه www.azmoon.eadl.ir به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.
فهرست مشاغل مرتبط جهت احراز سابقه شغلی داوطلبان دفاتر
۱) دارندگان پایه قضایی و معادل آن؛
۲) تمامی کارکنان دادگستری مشروط به داشتن ابلاغ یا حکم داخلی مبنی بر اشتغال در شعب واحدهای قضائی اعم از شعب تحقیق دادگاه و اجراء همچنین مدیران و معاونین دفتر کل و کارشناسان قضائی؛
۳) تمامی اعضای اصلی و افتخاری شورای های حل اختلاف و کارکنان شاغل در شعب رسیدگی کننده یا اجرای احکام و مدیران و معاونین دفتر کل؛
۴) تمامی مسئولین امور حقوقی و قراردادهای دستگاه های اجرایی و موسسات عمومی و خصوصی و نهادها؛
۵) اساتید رشته حقوق (کلیه گرایش ها) فقه ومبانی حقوق اسلامی (کلیه گرایش ها) و علوم قضایی در دانشگاهها و موسسات آموزشی معتبر
۶) کارکنان دستگاه های اجرایی موسسات عمومی و نهادها مشروط به داشتن پست سازمانی نماینده حقوقی یا کارشناس حقوقی و امور دعاوی؛
۷) سردفتران دفتریاران و سند نویسان دفاتر اسناد رسمی و سردفتران ازدواج و طلاق؛
۸) کارکنان دفاترخدمات الکترونیک قضایی؛
۹) مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره موسسات حقوقی (منوط به احراز فعالیت حقوقی در موسسه)؛
۱۰) وکلاء و کارشناسان رسمی دادگستری؛
۱۱) نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛
۱۲) پژوهشگران و محققان رشته حقوق؛
۱۳) مامورین نظامی و انتظامی و سایر کارکنان دستگاهها منوط به داشتن کارت ویژه ضابط دادگستری موضوع تبصره ۲ ماده ۳۰ قانون آیین دادرسی کیفری.
۱۴) مسئول و نماینده قضائی دفتر حمایت قضائی ایثارگران؛
* تذکر: احراز سابقه اشتغال در بخش خصوصی منوط به ارائه مدرک معتبر از قبیل لیست حقوق و بیمه است.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ثبت نام آزمون صدور پروانه تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی آغاز شد – خبرگزاری انکو | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ثبت نام آزمون صدور پروانه تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی آغاز شد – خبرگزاری انکو | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.