تصادفات رانندگی سالانه ۶۰ هزار معلول و ۲۰ هزار فوتی برجا می گذارد

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفت و گو با گفت: طبق آمار اولیه تصادفات نسبت به سال های گذشته حدوداً ۷-۸ درصد کاهش داشته است. اما باید توجه داشت که هنوز زمان زیادی از سال نگذشته و در ایام خاص مانند شب های قدر و ماه رمضان معمولاً سفر ها کاهش می یابد و احتمالاً در نیمه دوم سال شاهد افزایش تصادفات خواهیم بود.
وی افزود: با این حال تلاش های زیادی از سوی پلیس راهور و دستگاه های مسئول برای کاهش تصادفات در حال انجام است. یکی از اهداف اصلی فرهنگ سازی و افزایش آگاهی عمومی درباره رعایت قوانین رانندگی است. به نظر می رسد که عامل انسانی نقش زیادی در تصادفات دارد. با فرهنگ سازی و تغییر رفتار رانندگان می توان به میزان زیادی تصادفات و مرگ و میر ها را کاهش داد.
به گفته رئیسی؛ در تلاش هستم تا در ۳ سال باقی مانده با تمام قدرت بر موضوع تصادفات ترافیکی کار کنیم چرا که اعتقاد دارم که می توان آمار را کاهش داد و علی رغم مشکلاتی از قبیل خودرو و جاده ۷۰ تا ۸۰ درصد خطای انسانی است و عامل انسانی صحیح می تواند مشکلات خودرو و جاده را جبران کند.
وی افزود: به همین دلیل در ۲۰ هزار مرگی که اتفاق می افتد با یک فرهنگ سازی درست تعداد مرگ و میر را کاهش دهیم.
فرهنگ سازی یا افزایش جریمه ها؟ راهکار مؤثر کدام است؟
به گفته رئیسی؛ این زمینه به نظر می رسد که فرهنگ سازی و توجه به اجرای دقیق قوانین و جرایم مؤثرتر از افزایش جریمه هاست. جریمه های مالی فعلی در ایران به اندازه کافی مؤثر نیستند و باید به سمت جریمه های سنگین تر و در برخی موارد حتی محدودیت های رانندگی برای رانندگان پرخطر رفت. در برخی کشورها جریمه های سنگین و امتیاز منفی برای تخلفات باعث شده است که رفتار رانندگان به طور چشمگیری تغییر کند. این مسئله در ایران نیز می تواند نتیجه بخش باشد.
تصادفات جاده ای؛ قتلی خاموش در جاده های کشور
رئیسی خاطرنشان کرد: مسئله تصادفات جاده ای به واقع یک بحران بزرگ است که گاه حتی از مشکلات بزرگ تر نظیر قتل های عمدی و غیرعمدی هم کمتر مورد توجه قرار می گیرد و در جاده ها هم مثل هر جای دیگر وقتی یک نفر جانش را از دست می دهد عملاً یک قتل غیرعمد اتفاق می افتد. این تصادفات و مرگ و میرها همچنان که اشاره کردید نه تنها به از دست دادن جان انسان ها بلکه به آسیب های جدی جسمانی نیز منجر می شود که آثار بلندمدت بسیار تلخی دارد.
وی افزود: واقعاً باید به مسئله رانندگی و فرهنگ جاده ای توجه بیشتری کنیم. از آنجا که در حال حاضر دوربین ها هم مشکل دارند و نیروی پلیس و بازرس هم همیشه قادر به پوشش همه مناطق نیستند باید به طرق دیگر نظارت ها را تقویت کرد و آگاهی مردم را نسبت به خطرات جدی رانندگی به خصوص در ساعات شب افزایش داد.
آمار نگران کننده مصدومان تصادفات رانندگی تا مصدومیت
وی افزود: سالانه ۶۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی دچار معلولیت می شوند و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر مصدوم شدید ترافیکی داریم همچنین حدود ۵۲ درصد از مصدومان حوادث ترافیکی در لحظه تصادف جان خود را از دست می دهند که این موضوع نشان دهنده ناایمن بودن خودرو های کشور است.
لزوم همکاری همه جانبه برای کاهش تلفات جاده ای
به گفته رئیسی؛ مسئله این است که اگر مردم به اهمیت جان دیگران توجه بیشتری داشته باشند و رعایت اصول ایمنی را جدی بگیرند این آمار ها می تواند کاهش یابد و در شرایطی که تعداد زیادی از افراد به دلیل رانندگی پرخطر جانشان را از دست می دهند یا به شدت آسیب می بینند باید یک تغییر جدی در فرهنگ عمومی و در نحوه برخورد با این موضوع ایجاد شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: همچنین با همکاری بین نهاد های مختلف مانند تعزیرات حکومتی و بخش خصوصی برای نظارت های بهداشتی و ایمنی قطعاً می توان از شدت بحران ها کاست و شرایط بهتری را ایجاد کرد. این یک مسئولیت جمعی است که باید همگان در آن شریک باشند.
وی در پایان گفت: امیدوارم که در آینده با اقدامات صحیح و پیگیری های جدی تر شاهد کاهش تصادفات و آسیب ها در جاده ها باشیم.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تصادفات رانندگی سالانه ۶۰ هزار معلول و ۲۰ هزار فوتی برجا می گذارد" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تصادفات رانندگی سالانه ۶۰ هزار معلول و ۲۰ هزار فوتی برجا می گذارد"، کلیک کنید.