اختلال یادگیری در کودکان اوتیسم

اختلال یادگیری چیست؟

اختلالات یادگیری در بین کودکان مبتلا به رایج هستند. اگرچه اوتیسم به خودی خود نوعی ناتوانی یادگیری نیست، اما می تواند به طور قابل توجهی بر توانایی کودک در پردازش و حفظ اطلاعات تاثیر بگذارد و در نتیجه مانع پیشرفت تحصیلی و اجتماعی او می شود. در این مطلب به بررسی رابطه بین اوتیسم و اختلال یادگیری در کودکان می پردازیم. همچنین راهکارهایی برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با ناتوانی های یادگیری ارایه می دهیم. اختلال یادگیری، اختلالی مادام العمر است که عموماً با مشکل در یادگیری و پردازش اطلاعات مشخص می شود. تخمین زده می شود که از هر 10 کودک مبتلا به اوتیسم، 4 کودک مبتلا به اختلال یادگیری هستند. این اختلال به شکل های مختلف بر روی کودکان تاثیر می گذارد که رایج ترین چالش ها عبارت اند از:

اختلال یادگیری در کودکان اوتیسم
  • تعامل با دیگران
  • کنترل رفتار
  • انطباق رفتارها با موقعیت های مختلف

آیا اوتیسم نوعی اختلال یادگیری است؟

اوتیسم بر ورودی و پردازش حسی تاثیر می گذارد، اما تاثیری بر توانایی فکری کودک ندارد. بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم حتی بدون توسعه مهارت های اجتماعی و ارتباط غیرکلامی، می توانند با درمان صحیح و مراقبت های حمایتی در سطوح بالا بهبود پیدا کنند. استفاده از لباس پلیس بچه ها ممکن است به دلیل ارتباط مستقیم کودکان با نیروهای پلیسی و اعتقاد به ماموریت آن ها صورت گیرد . اوتیسم اختلالی عصبی رشدی است که به عنوان اختلال یادگیری در نظر گرفته نمی شود. اما بر فرایند یادگیری کودک تاثیر می گذارد. کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که مبتلا به اوتیسم هستند، اغلب واجد شرایط دریافت خدمات آموزشی ویژه هستند. بسیاری از افراد ممکن است اوتیسم را با یکی از اختلالات یادگیری اشتباه بگیرند؛ زیرا اوتیسم به شکل های زیر بر کودک تاثیر می گذارد:

  • مهارت های کلامی و زبانی
  • مهارت های اجتماعی
  • عملکرد اجرایی و استدلال
  • رشد عاطفی

انواع اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری می توانند یادگیری و پردازش اطلاعات را برای کودکان اوتیسم دشوار کنند. در اینجا به برخی از رایج ترین اختلالات یادگیری اشاره می کنیم: نارساخوانی، اختلال پردازش زبان است و به دلیل مشکلاتی که در ارتباط صداهای گفتار با حروف و کلمات وجود دارد، بیشتر بر توانایی خواندن کودکان تاثیر می گذارد. کودکان مبتلا به نارساخوانی اغلب در نوشتن و درک مطلب نیز مشکل دارند. دیسکالکولیا، نوعی اختلال یادگیری است که بر توانایی کودک در درک و انجام محاسبات ریاضی تاثیر می گذارد. کودکان مبتلا به با اعداد، مفاهیم ریاضی و استدلال دست وپنجه نرم می کنند. این کودکان در شمارش پول، خواندن ساعت و شناسایی الگوها نیز مشکل دارند. دیسگرافیا نوعی اختلال یادگیری است که بر توانایی کودک در نوشتن تاثیر می گذارد و بیشتر با دست خط ضعیف و مشکل در تبدیل افکار به متن مشخص می شود.

کودکان مبتلا به این بیماری ممکن است با فاصله حروف، آگاهی فضایی، برنامه ریزی حرکتی و تفکر و نوشتن همزمان مشکل داشته باشند. دیسپراکسی (اختلال حرکتی مبتنی بر مغز) دیسپراکسی اختلالی است که به طور معمول باعث ایجاد مشکلاتی در هماهنگی، ورزش، نوشتن، و رشد می شود. اختلال یادگیری غیرکلامی تحقیقات نشان می دهند از میان هر 25 کودک، یکی از آن ها دارای اختلال یادگیری غیرکلامی (NVLD) است. کودکان مبتلا به این اختلال معمولاً مشکلی در بیان کلامی ندارند بلکه با توانایی های بصری فضایی دست وپنجه نرم می کنند. اختلال یادگیری غیرکلامی با تاثیر بر درک کودک از نشانه های غیرکلامی، چالش هایی در تعاملات اجتماعی او ایجاد می کند. کودکان مبتلا به این اختلال در درک ایده ها یا نحوه برقراری ارتباط بین آن ها در سطح مفهومی مشکل دارند.

بنابراین علایم اختلال یادگیری غیرکلامی با علایم رفتاری و شناختی رایج اوتیسم همپوشانی دارند. کودکان مبتلا به این اختلال مانند کودکان اوتیسم با مهارت های حرکتی، سازمان دهی و درک ارتباطات غیرکلامی و موقعیت های اجتماعی مشکل دارند. لباس پلیس راهنمایی رانندگی معمولاً دارای نشانه های خاصی است که کمک به شناسایی راهنماهای رانندگی در میان افراد می کند . یکی از رایج ترین شاخص ها داشتن ضریب هوشی زیر 70 است که از هر 100 نفر 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. ضریب هوشی پایین به شکل های مختلف خود را نشان می دهد. برخی از رایج ترین اشکال ضریب هوشی پایین شامل کاهش توانایی عملکرد مستقل سازگاری با انتظارات محیط اجتماعی معمولی هستند. کودکان مبتلا به اوتیسم و اختلال یادگیری، رفتار ها و بیماری های رایج دیگری نیز ازجمله موارد زیر دارند:

  • خودآزاری
  • صرع
  • رفتارهای کلیشه ای مانند تکان دادن بدن

همپوشانی علایم اوتیسم و اختلال یادگیری

علیرغم اینکه دو اختلال گفته شده منحصربه فرد هستند، علایم اوتیسم و اختلالات یادگیری اغلب با هم همپوشانی دارند. برای مثال، هر دو اختلال می توانند بر توانایی کودک در برقراری ارتباط، یادگیری و تعامل با دیگران تاثیر بگذارند. برخی از ناتوانی های یادگیری مانند نارساخوانی نیز علایمی مشابه اوتیسم دارند. به عنوان مثال، کودکان مبتلا به نارساخوانی می توانند مشکلات بینایی و شنوایی را تجربه کنند. این علایم مشابه درک محرک های حسی به صورت بیش ازحد (تند حس) و کمتر از حد (کند حس) در کودکان مبتلا به اوتیسم هستند. اوتیسم و اختلالات یادگیری بیماری هایی هستند که اغلب در دوران کودکی تشخیص داده می شوند و تا بزرگسالی ادامه پیدا می کنند.

هیچ درمانی برای اختلال اوتیسم و اختلالات یادگیری وجود ندارد. بااین حال، درمان های مختلف می توانند توانایی کودک شما را برای عملکرد و مقابله با ناتوانی های خود بهبود بخشند. هر دو می توانند به طور قابل توجهی بر زندگی کودک تاثیر بگذارند . اوتیسم و اختلالات یادگیری می توانند زندگی کودک را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهند. آن ها می توانند مانع از توانایی برقراری ارتباط، یادگیری و تعامل با دیگران شوند. این بیماری ها همچنین می توانند چالش های مداومی در پردازش و تفسیر اطلاعات حسی ایجاد کنند. در نهایت، این بیماری ها باعث بسیاری از مشکلات دیگر، ازجمله دشواری در تعاملات اجتماعی می شوند. بااین حال، توجه به این نکته مهم است که هر کودکی دارای ویژگی های منحصربه فردی است و ممکن است چالش های مختلفی را تجربه کند.

تشخیص زودهنگام در هر دو اختلال مهم است تشخیص زودهنگام اوتیسم و ناتوانی های یادگیری به دلایل مختلفی می تواند مفید باشد. برای شروع، امکان مداخله زودهنگام را فراهم می کند. روش های درمانی مختلف شامل گفتاردرمانی، کاردرمانی و رفتاردرمانی هستند. این مداخلات می توانند به کودک مبتلا به اوتیسم یا ناتوانی های یادگیری کمک کنند تا مهارت های جدیدی را بیاموزند و با چالش های مختلف کنار بیایند. تشخیص زودهنگام همچنین می تواند امکان استفاده از تسهیلات و پشتیبانی را فراهم کند. به عنوان مثال می توان به زمان اضافی در تست ها یا استفاده از فناوری کمکی اشاره کرد. این موارد به کودکان مبتلا به اوتیسم و ناتوانی های یادگیری کمک می کنند تا در مدرسه و سایر زمینه های زندگی موفق شوند.

تفاوت بین اختلال یادگیری و اوتیسم چیست؟

کودکان مبتلا به اوتیسم و اختلالات یادگیری با چالش های دیگری نیز ازجمله بی نظمی عاطفی، مسایل مربوط به پردازش حسی و مشکل در مهارت های اجتماعی مواجه می شوند. اوتیسم بر نحوه پردازش محرک های دنیای بیرون توسط مغز تاثیر می گذارد. در مقایسه، اختلالات یادگیری، اختلالاتی عصبی هستند که مستقیماً با نحوه یادگیری کودک تداخل ایجاد می کنند. همچنین شایان ذکر است که اگرچه اوتیسم و ناتوانی های یادگیری بر مهارت های اجتماعی و ارتباطات غیرکلامی تاثیر می گذارند، اما هیچ تاثیری بر هوش یا انگیزه فرد ندارند و همچنین ناشی از مهارت های ضعیف والدین نیستند. یکی از اختلالات یادگیری رایج، اختلال یادگیری غیرکلامی (NVLD) که می تواند باعث مشکلات زیر شود:

  • تمایز نشانه های غیرکلامی، مانند لحن صدای شخص، حالات چهره، حرکات دست و زبان بدن
  • مشکل در هماهنگی دست و چشم
  • درک مرزهای شخصی

تاثیر اختلالات یادگیری بر سلامت روان

اوتیسم و اختلالات یادگیری می توانند منجر به مشکلات جدی سلامت روان شوند. برای کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری معمولاً با مشکلاتی ازجمله اضطراب، افسردگی و عزت نفس مواجه می شوند. لباس بسیج دخترانه معمولاً با رنگ ها و طرح هایی طراحی می شود که با تم و ماموریت بسیجی مطابقت داشته باشد . طبق تحقیقات انجام شده کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در مقایسه با همسالان بدون این اختلال، رضایت اجتماعی کمتر و تنهایی بیشتر را تجربه می کنند. بنابراین، اختلالات یادگیری در کنار اوتیسم می توانند خطرات قابل توجهی برای سلامت روان کودک ایجاد کنند. این علایم مشابه علایم کلاسیک اوتیسم هستند و ممکن است بدون تشخیص مناسب با اختلال طیف اوتیسم اشتباه گرفته شوند.

درمان اوتیسم و اختلالات یادگیری

درمان همزمان اوتیسم و اختلالات یادگیری باید با تشخیص صحیح و درک مشکلات کودک آغاز شود. حتماً برای درمان با متخصص اطفال رشدی-رفتاری مشورت کنید. او می تواند بین بیماری های مختلف تفاوت قایل شود، نحوه ارتباط آن ها را درک کند و مناطق مورد توجه برای مداخله را شناسایی کند. اکثر متخصصان موافق هستند که مداخله زودهنگام برای درمان اختلالات طیف اوتیسم و اختلالات یادگیری بهترین راهکار است. روش های درمانی به بیماری و چالش های منحصربه فردی که کودک با آن مواجه است بستگی دارد، اما ممکن است شامل انواع مختلفی از درمان، مانند تحلیل رفتار کاربردی باشد. مداخلات درمانی متعدد ممکن است همراه با یکدیگر برای رفع نیازهای خاص مورد استفاده قرار گیرند. این مداخلات می توانند شامل وسایل کمک آموزشی و تسهیلاتی باشند که شرایط فردی کودک را در نظر می گیرند.

جمع بندی

علیرغم اینکه اوتیسم و اختلالات یادگیری دو بیماری متمایز هستند، علایم مشابهی دارند که کودکان را به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار می دهند. در هر دو مورد، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع بهترین راهکار برای بهبود شرایط کودک هستند. روش های درمان این اختلالات شامل گفتاردرمانی، کاردرمانی و رفتاردرمانی هستند که می توانند به یادگیری مهارت های جدید و مقابله با چالش ها کمک کنند. اگر فکر می کنید فرزند شما به صورت همزمان مبتلا به اوتیسم و اختلال یادگیری است به کلینیک توانبخشی رسش مراجعه کنید و از خدمات کادر درمانی ما بهره مند شوید. هماهنگی با متخصصان پزشکی، درمانگران، ارایه دهندگان آموزشی و سایر مراقبان بهترین راه برای اطمینان از دریافت کمکی است که کودک شما برای یادگیری، رشد و غلبه بر هر گونه چالش رشدی که در نتیجه شرایطش با آن مواجه است، دریافت می کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اختلال یادگیری در کودکان اوتیسم" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اختلال یادگیری در کودکان اوتیسم"، کلیک کنید.