مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا کدامند؟
آفتاب نیوز :
قبل از هر چیز باید بدانید که کشور های مختلف جهان به وسیله گمرک ها، کالا های مورد نیاز خود را وارد می کنند؛ به همین دلیل پیش از ورود هر کالا، مراحل نظارت و بررسی خاصی صورت می گیرد تا نهاد های نظارتی از صحت و درستی کالا های وارداتی مطمین شوند. به تمامی اقداماتی که با هدف خروج کالا از گمرک صورت می گیرد، ترخیص کالا گفته می شود.
مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا کدام اند؟
یکی از مهم ترین اقدامات در فرآیند ترخیص کالا را باید ارایه مدارک مورد نیاز برای این کار دانست. لازم به ذکر است که این کار طی فرآیند های مختلفی انجام می پذیرد و مراحل ترخیص کالا در هر بخش متفاوت است. همچنین برای هر مرحله باید مدارک خاص و مشخصی را ارایه دهید. در ادامه، تمام مدارک مورد نیاز در هر مرحله را به شما خواهیم گفت.
مدارک لازم جهت اظهار کالا در گمرک
در گام اول، یعنی هنگام ثبت اظهارنامه در سامانه EPL، شما می بایست مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا که در ادامه بیان شده است را آماده کرده و به صورت فیزیکی یا دیجیتال، به همراه هزینه های لازم ارسال کنید.
- اظهارنامه قطعی واردات
- کپی کارت بازرگانی معتبر قبض انبار
- تصویر ترخیصیه
- تصویر بارنامه
- گواهی مبدا
- فاکتور یا سیاهه خرید
- اعلامیه تامین ارز یا نامه برات
- پیش فاکتور یا پروفورما
- مجوز ثبت سفارش
- لیست عدل بندی
- بیمه نامه
- پروانه بهره برداری
- کاتالوگ و بروشور
- ارایه مجوز های قانونی خاص مانند گواهی بهداشت، انرژی اتمی، استاندارد، قرنطینه نباتی و دیگر موارد
- کارت حق العمل کاری
- وکالتنامه رسمی
- پروانه صادراتی
مدارک لازم برای دریافت کارت سبز ترخیص کالا
کارت سبز ترخیص کالا یکی از مجوز های مهم و اساسی و ازجمله مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالاست که علاوه بر اثبات هویت و مالکیت شما، برای ورود یا خروج کالا در گمرک لازم و ضروری است. همچنین به کمک کارت سبز ترخیص کالا، می توانید بیجک انبار را دریافت کنید که به نوعی، مجوز و تاییده مالکیت شما بر کالا های موجود در بخش خاصی از انبار است. برای دریافت کارت سبز ترخیص کالا، مدارک زیر مورد نیاز است.
- تشکیل پرونده گمرکی برای ترخیص کالا
- ارایه بارنامه کالا ها به گمرک
- ارایه فاکتور های خرید مربوط به کالا های وارداتی به گمرک
- ارایه مجوز های بهداشتی در صورت نیاز
- ارایه مجوز خاص از سازمان یا صنف مربوط به کالای وارداتی
- درج اطلاعات مربوط به شرکت صادرکننده و واردکننده روی برگ سبز
اطلاعات درج شده در کارت سبز ترخیص کالا
همانطور که گفته شد، در مراحل ترخیص کالا، برگ سبز صرفا یکی از مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا نیست، بلکه برای ورود کالا نیز لازم و ضروری بوده و به همین دلیل، بد نیست نگاهی به اطلاعات درج شده در آن بیندازیم. اطلاعاتی که در برگ سبز ترخیص کالا درج می شود، شامل موارد زیر است.
- شماره 8 رقمی برای سفارش ترخیص کالا
- اطلاعات شرکت ارسال کننده کالا و شرکت دریافت کننده کالا
- لیست کامل اقلام وارداتی
- تاریخ خروج کالای وارداتی از کشور مبدا
- تاریخ ورود کالای وارداتی به مقصد فعلی
- لیستی از هزینه های پرداختی به گمرک کشور مبدا و مقصد
- فاکتور خرید مربوط به کالاهای وارداتی
- وزن خالص و ناخالص برای هرکدام از محصولات وارداتی
- کد کوتاژ (هر کالا هنگام ورود به گمرک، به وسیله کدی به نام کوتاژ، ثبت و شماره گذاری خواهد شد. این کد جهت بازدید یا بررسی کالا های مربوطه در آینده خواهد بود).
با مراحل مختلف ترخیص کالا آشنا شوید
پس از معرفی و بررسی مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا، بد نیست نگاهی نیز به مراحل مختلف ترخیص کالا داشته باشیم. اصولا ترخیص کالا دارای مراحل مختلف و چندگانه ای است که مدارک ذکر شده نیز باید در هر مرحله، متناسب با نوع کالای شما ارایه شوند. در ادامه این مراحل را بیشتر بررسی خواهیم کرد.
ثبت اظهارنامه در سامانه EPL
اولین گام از مراحل ترخیص کالا، ایجاد اظهارنامه و ثبت تمامی اطلاعات مربوط به کالا ها به صورت آنلاین در این سیستم است. این مرحله برای انجام درست فرآیند ترخیص کالا، کاملا ضروری و حیاتی است. مدارک مورد نظر برای ثبت این اظهارنامه، در بخش اول مطلب ذکر شده است.
احراز هویت و بررسی اطلاعات
در گام بعدی، دایره احراز هویت که یک تیم تخصصی از خود گمرک است، به بررسی اطلاعات و اظهارنامه شما خواهد پرداخت و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا که توسط شما ارایه شده است را بررسی می کند. درصورت تایید اطلاعات، یک کد کوتاژ به شما اختصاص خواهد یافت. دریافت کد کوتاژ به منزله تایید اظهارنامه است.
کنترل کالا و تعیین مسیر
کنترل کالا یکی از مراحل همیشگی در انجام ترخیص کالاست که به یکی از سه مسیر سبز (تایید کالا) یا زرد و قرمز (نیازمند بررسی) هدایت خواهد شد. درصورت هدایت به مسیر زرد و قرمز، بازرسان گمرک کالا و اطلاعات مربوطه را بررسی خواهند کرد.
اخذ مجوز های لازم
در گام بعدی، متناسب با نوع خاص کالایی که دارید، ممکن است نیاز به یک مجوز خاص از یک سازمان یا نهاد داشته باشید. همچنین ممکن است به گواهی هایی از سازمان بهداشت، سازمان استاندارد، مخابرات، جهاد، وزارت راه یا دیگر سازمان ها نیاز باشد.
بررسی تعرفه های مربوط به تطبیق کالا
طی این مرحله، مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا و اسناد مربوطه توسط سرویس تعرفه گمرکی بررسی می شود.
صدور اسناد ترخیص کالا
در این مرحله، مالک کالا باید هزینه های تعیین شده توسط گمرک را بپردازد تا پروانه سبز گمرک باری برای وی صادر شود.
انبارداری کالا و بارگیری آن
در این مرحله باید هزینه های مربوط به بارگیری محصول و انبارداری آن پرداخت شود.
خروج کالا از گمرک
در مرحله پایانی، مالک کالا بیجک انبار را از انباردار گمرک دریافت کرده و می تواند اقدامات لازم برای خروج کالا از گمرک را انجام دهد. این مرحله پس از بررسی کارت سبز ترخیص کالا توسط انباردار قابل انجام است.
سخن نهایی
در این مطلب علاوه بر آشنایی با مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا، همچنین به بررسی مراحل ترخیص کالا از از گمرک نیز پرداخته شد. لازم به ذکر است که عدم آشنایی کافی با مراحل مختلف این کار می تواند هزینه های مالی زیادی روی دست شما گذاشته و همچنین موجب اتلاف وقت فراوانی نیز شود؛ به همین دلیل پیشنهاد می شود از یک شرکت باتجربه و متخصص در زمینه ترخیص کالا از گمرک کمک بگیرید.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا کدامند؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا کدامند؟"، کلیک کنید.