عقد قرارداد ساخت 10 فروند شناور با سازندگان داخلی

عقد قرارداد ساخت 10 فروند شناور با سازندگان داخلی

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بازنگری سند راهبردی گروه مطابق با ابلاغیه مقام معظم رهبری در توسعه دریامحور، از عقد قرارداد ساخت 10 فروند شناور با سازندگان داخلی خبر داد و گفت: مجموعا 10 فروند شناور داخلی به مبلغ کل 86 میلیون دلار به سازندگان داخلی سفارش داده شده است.

به گزارش انکو، محمدرضا مدرس خیابانی با تشریح کارنامه یکساله گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به ظرفیت سازی های اخیر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه دریامحور خبر داد و گفت: با ابلاغ سند توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بار مسیولیت جدیدی را به دوش خود احساس می کند و فعالیت های آن، وارد مرحله جدیدی شده است.

وی افزود: همانطور که در بازدید اخیر ایشان از نمایشگاه توانمندی های داخلی در حسینیه امام خمینی (ره) توضیحاتی ارایه شد، ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، برنامه های توسعه ای مطابق با فرمایشات ایشان در سنوات گذشته را تدوین کرده و با ابلاغیه توسعه دریامحور ظرف ماه های گذشته، در حال بازنگری سند راهبردی گروه کشتیرانی است.

خروج کامل دریانوردان خارجی از ناوگان کشتیرانی ایران

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اجرای فرامین مقام معظم رهبری در خصوص اتکاء به توان نیروهای داخلی، به ارایه آماری در خصوص کاهش تعداد دریانوردان ناوگان کشتیرانی از سال 98 تاکنون پرداخت و افزود: در سال 98 تعداد 670 نفر از دریانوردان ناوگان را نیروی انسانی خارجی تشکیل می داد، اما در یک فاصله 5 ساله تعداد تقریبا به صفر رسیده است.

مدرس خیابانی از جذب بیش از 2000 نفر نیروی متخصص دریایی طی 4 سال گذشته و انجام آموزش های تخصصی مرتبط با حوزه های فنی و بازرگانی خبر داد و اظهار داشت: همچنین 320 دانشجو نیز هم اکنون به صورت بورسیه در حال تحصیل می باشند که به صورت همزمان، آموزش های نظامی و مهارتی حوزه دریانوردی را در نوشهر و بوشهر فرا می گیرند.

عقد قرارداد ساخت 10 فروند شناور با سازندگانی داخلی

وی از عقد قرارداد ساخت کشتی با سازندگان داخلی مطابق با برنامه کشتیرانی برای استفاده حداکثری از توان داخلی خبر داد و گفت: مجموعاً 10  فروند شناور داخلی به مبلغ کل 86 میلیون دلار به سازندگان داخلی سفارش داده شده است.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: بر این اساس چهار فروند از این کشتی ها در صنایع کشتی سازی صدرا نکا و 6 فروند دیگر به صنایع کشتی سازی اروندان سفارش داده شده، ضمن اینکه مذاکرات جهت عقد قرارداد ساخت چهار فروند کشتی دیگر به ارزش تقریبی 75 میلیون دلار نیز در حال جریان است.

مدرس خیابانی، جوان سازی ناوگان را یکی از برنامه های جدی گروه کشتیرانی در سنوات پیش رو دانست و گفت: جوان سازی 15 فروند از کشتی های ناوگان کشتیرانی دریای خزر در حین تعمیرات ادواری با تعویض حدود 1000 تن ورق و سازه کشتی، خرید 66 هزار کانتینر با ارزش تقریبی 166 میلیون دلار و حل مشکلات و پاسخگویی به نیاز بسیاری از واردکنندگان و صادرکنندگان در کمبود کانتینر در کشور و نیز تامین تجهیزات را از دیگر اقدامات گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه ساخت داخل دانست.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 80 درصد کل نیازمندی های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زمینه سوخت، ملزومات، نیروی انسانی، بیمه، کلاس شناورها و تعمیرات از داخل کشور تامین می شود که از خروج سالانه بیش از 300 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تامین سوخت سنگین کم سولفور، همکاری با 23 شرکت دانش بنیان در زمینه های تولید قطعات، تعمیرات، تولید سوخت کم سولفور و نیز خرید 488 دستگاه واگن در راستای توسعه حمل و نقل ریلی از داخل کشور را از جمله دیگر اقدامات گروه در راستای حمایت از تولیدات داخلی و عمل به فرامین مقام معظم رهبری بوده است.

توسعه سواحل مکران در دستور کار

مدرس خیابانی به اقدامات توسعه ای در بندر چابهار اشاره و تصریح کرد: برقراری مکانیزم حمل یکسره و منظم کشتیرانی، حمل بار کانتینری و تدوین برنامه مدون بلندمدت کانتینری از بنادر چین و هند به مقاصد بنادر ایرانی به ویژه بندر چابهار از جمله اقدامات گروه کشتیرانی در سال گذشته بوده که در عین حال، با ایجاد مرکز لجستیکی در بندر چابهار با هدف ارایه خدمات ترمینال داری، تخلیه و بارگیری با مساحت 5.5 هکتار تلاش شده تا اقدامات توسعه ای در این حوزه افزایش یابد؛ به نحوی که تخلیه و بارگیری 17 هزار کانتینر در 10 ماهه سال 1402 صورت گرفته است.

انتقال یک ماهه کانتینر از هند به مسکو در قالب کریدور شمال- جنوب

وی به عملیاتی شدن کریدور شمال- جنوب در یکسال گذشته خبر داد و گفت: کریدور شمال- جنوب از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاهتر و به لحاظ هزینه تا 30 درصد ارزانتر است؛ ضمن اینکه کانتینر صاحبان کالا از هند به مقصد مسکو یک ماهه صورت می گیرد، در حالیکه همین اقدام از طریق دریای بالتیک، حدود 45 روز زمان لازم دارد.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در 10 ماهه سال 1402، حدود 108 هزار تی ای یو و یک میلیون و 400 هزار تُن کالا در قالب کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب حمل شده است.

مدرس خیابانی از تدوین سند توسعه مشترک با کشورهای خارجی در حوزه کریدور شمال- جنوب خبر داد و گفت: توسعه چابهار، توسعه حمل و نقل ترکیبی و توسعه ناوگان دریای خزر در این حوزه قرار می گیرد، ضمن اینکه استفاده حداکثری از یاردهای مختلف شمال کشور جهت انجام تعمیرات شناورها در دستور کار قرار دارد.

بازنگری سند راهبردی بر اساس ابلاغیه توسعه دریامحور

وی از تدوین سند راهبردی 5 ساله گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: این سند به صورت پویا بوده و سالانه بازنگری می شود.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به موضوع نهایی شدن سهامداری در یکی از بنادر روسیه اشاره کرد و گفت: برقراری خطوط منظم مطابق با تفاهم نامه منعقد شده با سازمان توسعه تجارت و نیز تجارت بین بنادر شمالی ایران و بنادر روسیه، قزاقستان و آذربایجان نیز از جمله اقدامات برای توسعه تجارت با روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر است.

مدرس خیابانی به افزایش سرمایه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته اشاره و تامین سرمایه مورد نیاز جهت اجرای برنامه های توسعه ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: روزهای پایانی سال گذشته فرصتی بود که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از گذراندن سالی پربار در دو عرصه تناژ حمل ونقلی و درآمدی دست به کار تشکیل جلسه مجمع فوق العاده زد تا طی آن افزایش سرمایه دهد.

ورود 150 دستگاه کامیون به ناوگان ملکی حمل بار زمینی

وی به ایجاد شرکت حمل و نقل جاده ای بهارران اشاره کرد و گفت: این شرکت به منظور توسعه حمل بار زمینی در قالب کریدور شمال- جنوب راه اندازی شده و به تازگی، 150 دستگاه کامیون از سازندگان داخلی خریداری و به متقاضیان واگذار کرده تا زنجیره حمل ونقل DOOR TO DOOR در گروه کشتیرانی وارد مرحله تازه ای شود؛ ضمن اینکه تا پایان سال آینده توسعه حمل و نقل جاده ای یکی از دستورکارهای گروه کشتیرانی است.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: نکته قابل تامل اینجاست که راه اندازی شرکت حمل ونقل جاده ای این امکان را به گروه کشتیرانی می دهد که تا زمان احداث راه اهن چابهار-زاهدان خدمات خود را در بندر چابهار بیش از پیش توسعه دهد و صاحبان کالا را برای بهره گیری از فرصت های تنها بندر اقیانوسی کشور ترغیب نماید.

راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی

مدرس خیابانی گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی دو سال اخیر چندین خط منظم کشتیرانی به بنادر منطقه از جمله بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین بنادر چین و هند دایر کرده است؛ اما در این میان خط منظم کانتینری به ونزویلا دستاوردی مهم قلمداد می شود که همزمان با سفر رییس جمهور محترم کشورمان به این کشور برقرار شده و خط منظم کشتیرانی به آفریقا نیز به همین روش و در زمان سفر رییس جمهور به کشورهای شمال و شرق آفریقا کار خود را آغاز کرد.

وی خاطرنشان کرد: طی سال جاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به رتبه 22 را در میان صد شرکت برتر کشور به خود اختصاص داده و به عنوان یکی از چهار شرکت پیشرو کشور شناخته شد و رتبه نخست در میان شرکت های حمل ونقلی را نیز کماکان حفظ کرد.

پایان خبر انکو

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "عقد قرارداد ساخت 10 فروند شناور با سازندگان داخلی" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "عقد قرارداد ساخت 10 فروند شناور با سازندگان داخلی"، کلیک کنید.