سلبریتی، دشمن فرضی صداوسیما / 80 میلیون بازدید با 26 درصد مخاطب!

سلبریتی، دشمن فرضی صداوسیما / 80 میلیون بازدید با 26 درصد مخاطب!

مهسا بهادری: شب یلدا پیمان جبلی اعلام کرد که صداوسیما 87 میلیون نفر مخاطب داشته است. بعدتر که آمار برنامه های تلویزیون منتشر شد، فهمیدیم درصد بیننده ها برای چندین برنامه به طور متوسط 10 درصد بود، درواقع آمار برای ویژه برنامه های یلدا نبود اما رسانه ای که میانگین مخاطبانش 10 درصد است چطور برای چند ویژه برنامه 87 میلیون نفر مخاطب داشت؟ در همان زمان عده زیادی گفتند رییس صداوسیما با در نظر گرفتن مخاطبان خارج از کشور و مجموع مخاطبان این حرف را زده است.

از آن زمان سه ماه گذشت و پیمان جبلی که از ابتدای آمدنش مسیله سلبریتی را برای خودش تبدیل به یک بحران کرده، پنج روز پیش و در حاشیه جلسه هییت دولت درباره برنامه های صداوسیما در فصل تابستان گفت: آمار قابل توجه و امیدبخشی از استقبال مخاطبان از برنامه های رسانه ملی داشتیم که در هفته اول نوروز امسال در قیاس با برنامه های سال قبل همین بازه زمانی حدود 8 درصد افزایش مخاطب را ثبت کرد. علاوه بر این، استقبال از برنامه های صداوسیما در فضای مجازی هم قابل توجه است. برنامه یکی از شبکه های اصلی ما در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها حدود 80 میلیون بازدید داشت که نشان می دهد باید به استقبال مخاطبان در بسترهای مختلف توجه کرد.

در این پاراگراف سه مسیله وجود دارد که به تفکیک به هر یک خواهیم پرداخت؛ رویکرد عقب نشینی و بازگرداندن سلبریتی ها به تلویزیون و درصد بینندگان برنامه های نوروزی و افزایش آن ها.

یک بام و دو هوا برای سلبریتی ها

اگر به سال 1402 بازگردیم، می بینیم که پیمان جبلی بارها و بارها نظرهای متفاوتی درباره حضور سلبریتی ها در این رسانه ارایه کرده است، او یک بار گفت سلبریتی های خودمان را می سازیم، بار دیگر گفت اتفاقاً برخی هنرمندان به اشتباه، جضور خودشان را در رسانه ملی کمرنگ کرده اند. هیچ کس از آن ها نخواسته است که بروند، بلکه برعکس، ما خواستیم که بمانند طرح بدهند، بازی کنند و اجرا کنند. با این حال ما به دیدگاهشان احترام می گذاریم و معتقدیم صداوسیما خانه هنرمندانی است که می خواهند به هویت و تاریخ این ملت خدمت کنند. ما به کسی باج نمی دهیم اما دور صداوسیما هم سیم خاردار نکشیده ایم .

همین کنار گذاشتن سلبریتی ها و عدم همکاری آن ها و بعد تکذیب کردن این ماجرا و ارایه صحبت های ضد و نقیض نتایج نگران کننده ای را به همراه داشت که یکی از آن ها کاهش مخاطب بود، مسیله ای غیرقابل کتمان که حاصل یک اشتباه استراتژیک چند ساله است و با چند ویژه برنامه نوروز و ماه رمضان برطرف نمی شود. نظرسنجی اخیر صداوسیما نشان می دهد که نگرانی های هنرمندان و کارشناسان برای جذب مخاطب در این رسانه چندادن هم بی راه نبوده است و آماری که در ادامه می بینید؛ به طور میانگین 8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

فصل «پایتخت6» که 75 درصد بیننده داشت و یک سریال متوسط پنجاه درصد از بینندگان را جذب می کرد، فصل اول سریال «نون خ» که 56 درصد بیننده داشت.

امسال دو جشنواره تلویزیون یعنی نوروز و رمضان با هم تقارن داشتند و طبیعتاً می بایست سریال ها بصورت تصاعدی دیده می شد. اما نتایج نظرسنجی سریال های نوروز امسال که توسط مرکز تحقیقات صدا و سیما حاکی از چیز دیگری است؛

مخاطب همه قسمت ها٬ بعضی قسمت ها و بیننده اتفاقی سریال زیر خاکی26 درصد است و 71 درصد مردم حتی بصورت تصادفی سریال زیر خاکی را ندیده اند.
مخاطب همه قسمت ها، بعضی قسمت ها و بیننده اتفاقی سریال هفت سر اژدها 19درصد اعلام شده و 81 درصد مردم حتی بصورت اتفاقی سریال هفت سر اژدها را ندیده اند.
مخاطب همه ی قسمت ها، بعضی قسمت ها و بیننده اتفاقی سریال رستگاری 16 درصد بوده است و 84 مردم حتی بصورت تصادفی سریال رستگاری را ندیده اند.

این در حالی است که سریال زیر خاکی 4 که هم اکنون مجموع مخاطب آن 26درصد است در فصل های پیشین تا حدود دو برابر بیننده داشته است.
«زیر خاکی 1» 44 درصد، سریال «زیر خاکی 2» 45 درصد، سریال «زیر خاکی 3» 69 درصد از بینندگان را به خود جذب کرده بودند.

95 درصد مردم سریال بیسکویید را در اوج ساعت شبکه سه ندیده اند و سریال چرخ گردون در اوج ساعت بیننده توانست رکورد ندیدن را از آن خود کند و 96 درصد مردم حتی بصورت تصادفی نیز آن را تماشا نکرده اند.

سلبریتی تنها دغدغه جبلی

در ابتدای این گزارش درباره سلبریتی گریزی رییس سازمان صداوسیما صحبت کریم، اما چه صحبت هایی مطرح شده است؟ پیش از آنکه مروری بر آنچه رخ داده داشته باشیم، گریزی بر سخنان جبلی در خرداد 1402 و در نشست خبری رییس سازمان صداوسیما با دانشجویان دانشگاه امام صادق داشته باشیم. جبلی آنجا گفته بود عده ای نمی خواهند باشند ما هم به خواسته آن ها احترام می گذاریم او در بخش دیگری گفته بود: «همانطور که قبلاً اشاره شد برخی از افراد مشهور برای آینده حرفه ای خود تصمیم گرفته اند که حتما برایش دلایلی هم دارند و ما به خواسته آنها احترام می گذاریم و درباره گروه دیگر هم که توضیح دادم بخش عمده ای از این افراد تحت تاثیر فضای مجازی و فشار بودند و در برایشان بسته نیست. اما نکته اینجاست که عملکرد موفق صدا و سیما در نوروز گذشته نشان داد که وابسته به سلبریتی ها نیست و می تواند براساس سیاست ها و قوانین گام بردارد و همواره تولید داشته باشد.من اسم نمی برم اما در این مدت اخیر و در ماه های بعد از فتنه، چهره های جدیدی کشف شده اند و اتفاقاً تبدیل به سلبریتی شده اند. منتهی سلبریتی های ارزشی. چه بسا اصلاً بین خود شما دانشجویان افرادی باشند که قابلیت داشته باشند دو روز دیگر به صداوسیما بیایند و سلبریتی شوند؛ بنابراین ما باید کشف و تربیت کنیم و البته جذب هم داشته باشیم برای چهره هایی که رابطه شان را قطع نکردند و می خواهند در خدمت مردم باشند.» که البته این چهره ها توانایی رقابت با سلبریتی ها را در خود ندیدند و ترجیح دادند عرصه را خالی بگذارند.»

رییس سازمان صداوسیما یک دشمن از سلبریتی ساخته، سلبریتی که حتی مفهوم آن را تعریف نکرده و نتیجه اش شده صحبت های شگفت انگیز، عجیب و بی محتوا و پر از تناقضی که در سخنرانی های متعدد پیمان جبلی، رییس سازمان صداوسیما که در بازه های زمانی مختلف گفته است.

ما به کسی باج نمی دهیم اما دور صداوسیما هم سیم خاردار نکشیده ایم دنبال سلبریتی هم نیستیم اما در تلاشیم تا ایرج طهماسب و احسان علیخانی و سعید آقاخانی را به تلویزیون بازگردیم، خبر بازگشت گلزار را هم ارایه می کنیم، از طرفی در روز دانشجو اعلام می کنیم صداوسیما کارخانه چهره سازی نیست و باید زمان بگذرد و برنامه سازی شود تا چهره هایی شناخته شوند. وقتی ما عزممان را جزم کردیم که بنای تلویزیون بر سلبریتی محوری نباشد، باید همه جوانبش را بپذیریم و سلبریتی سالم پروری را تقویت کنیم. بعد دو روز بعد از آن سخنان می رویم و می گوییم درب صداوسیما بر روی همه سلبریتی ها باز است و در مجموع، همینی که هست!

فکر می کنید از باب مزاح با شما سخن می گویم و این صحبت های پر از تناقض را از خودم می گویم، می توانم شما را به جدول پایین که صحبت مدیران تلویزیون درباره سلبریتی هاست ارجاع دهم تا متوجه شوید در سال گذشته تنها دغدغه مدیران تلویزیون، سلبریتی و سلبریتی ستیزی بود

نام

سمت

سخن

زمان

مهدی نقویان

رییس مرکز سیمافیلم

سیاست تلویزیون این نیست که کارگردان های پیشکسوت را کنار بگذارد و منظور از سلبریتی زدایی هم این نیست. به هر حال نیروهای جدید باید رشد پیدا کنند و همزمان و همگام با جریان تولید نیروهای جدید هم رشد پیدا خواهد کرد، 31 اردیبهشت

پیمان جبلی

رییس سازمان صداوسیما

پس کار کمی نیست که ما شب عید و نوروزمان را بدون التماس به چهره های این چنینی پشت سر بگذاریم تا اثبات کنیم صداوسیما وابسته به چهار سلبریتی وطن فروخته نیست.»

پیمان جبلی

رییس سازمان صداوسیما

پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما از سیاست قطع رابطه با برخی سلبریتی ها خبر داد و گفت: مردم نمی خواهند قیافه سلبریتی که پشت به آنها کرده را ببینند. تربیت و کشف چهره های جدید اتفاق افتاده، من اسم نمی برم اما در این مدت اخیر و در ماه های بعد از فتنه، چهره های جدیدی کشف شده اند و اتفاقاً تبدیل به سلبریتی شده اند. منتهی سلبریتی های ارزشی. چه بسا اصلاً بین خود شما افرادی باشند که قابلیت داشته باشند دو روز دیگر به صداوسیما بیایند و سلبریتی شوند؛ بنابراین ما باید کشف و تربیت کنیم و البته جذب هم داشته باشیم برای چهره هایی که رابطه شان را قطع نکردند و می خواهند در خدمت مردم باشند.

11 خرداد

پیمان جبلی

رییس سازمان صداوسیما

درِ صداوسیما به روی هنرمندان، عوامل تولید، تمام کارگردانان توانمند مجموعه های نمایشی و غیره باز است. نکته ای که قید کردم این بود که اگر کسی خودش نخواهد از این ظرفیت ها و ارزش های مردم استفاده کند، تصمیم با خودش بوده است.

17 خرداد

وحید جلیلی

طوری حرف می زنند که یک جریان رسانه ای متنوع، رنگارنگ، پررونق و پرمخاطب داشتیم و یک باره افول کرد! دلیل اینکه تحول لازم و ضروری شد این بود که شما گفتید به ما اجازه دهید از آرمان ها کوتاه بیاییم و خط سبزی اداره نکنیم تا می توانیم به سلبریتی ها میدان بدهیم که این ها برای ما مخاطب بیاورند تا نظام قوی شود. بعد از بیست سال چه شد؟ هم مخاطب به شدت ریزش و افت کرد، هم سر بزنگاه ها کسانی که برکشیدید، از جبهه دشمن سر برآوردند. 12 تیر در گفت و گو با ماهنامه سوره

روابط عمومی سازمان صداوسیما

در این دوره با انسجام کامل و وحدت نظر و مدیریت، سلبریتی محوری، مجری محوری، تهیه کننده محوری و هرگونه محوریت پراکنده غیر منطبق با سیاستهای رسانه ملی مردود و غیر قابل قبول است. رویکرد رسانه ملی در این خصوص تاکید بر مدیریت منطقی و همکاری اصولی رسانه و چهره ها و تلاش جدی برای جلوگیری از تکرار آسیب های گذشته است.

– در این دوره تحولی رسانه ملی، از هر گونه ورود بی برنامه به موضوع سلبریتی ها پرهیز شده و بر رابطه تکاملی و تعاملی رسانه و سلبریتی تاکید می گردد.

25 مرداد

پیمان جبلی

رییس سازمان صداوسیما

با استفاده از همین ظرفیت های متاسفانه غیروفادار به هنجارها و عناصر و چهره های هنجارشکن از ما باج بگیرد و بخواهد آن ها را بیاورد و روی آنتن نشان بدهد. به بهانه ای که بخواهد برای ما منابع مالی تامین کند نه ما زیر بار باج دادن می رویم نه زیر بار باج گرفتن؛ البته این در مورد بحث چهره ها بود. در همه سیاست هایمان، چون رسانه ملی هستیم نباید اجازه بدهیم کسی از ما باج خواهی کند و نه خودمان به کسی باج بدهیم. 27 مرداد

پیمان جبلی

رییس سازمان صداوسیما

در سازمان به روی همه هنرمندان باز است؛ این ادعا نیست، بلکه آن را اثبات کردیم. خیلی ها تصور می کردند که ما دور سازمان سیم خاردار کشیده ایم؛ درحالی که اکنون آمده اند و مشغول مذاکره با سیمافیلم هستند. 22 انکو

رحیم پور ازغدی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

اغلب این سلبریتی ها در مدیریت قبلی تلویزیون تبدیل به سلبریتی شدند، کسی این ها را نمی شناخت که این ها یک بلیریتی بودند هرچه پول دارندکه برخی حتی میلیاردر شدند و هرچه شهرت دارند از تلویزیون جمهوری اسلامی گرفتند و همه آن را علیه اسلام و انقلاب مصرف کردند. تلویزیون برای یک شب به افراد مشهور حود 70 80 میلیون می پردازد که یک شب چرت و پرت بگوید، شما توان عرضه ندارید که این همه بچه های علاقمند و هنرمند را درست تربیت کنید که بتوانند مردم را سرگرم و شاد کنند و در عین حال فرد آدم درستی باشد و برنامه خروجی خوبی داشته باشد. 9 آذر
پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما صداوسیما کارخانه چهره سازی نیست و باید زمان بگذرد و برنامه سازی شود تا چهره هایی شناخته شوند. وقتی ما عزم مان را جزم کردیم که بنای تلویزیون بر سلبریتی محوری نباشد باید همه جوانبش را بپذیریم و سلبریتی سالم پروری را تقویت کنیم. 15 آذر

پیمان جبلی

رییس سازمان صداوسیما

اگر در چند جمله بخواهم بگویم چهره ها باید در خدمت مردم، کشور، ارزش ها، اعتقادات و فرهنگ اصیل ایرانی باشند. ما دست همه چهره هایی را که در این زمینه حاضر هستند با رسانه ملی همکاری کنند به گرمی می فشاریم. درهای صداوسیما همیشه به روی آنها باز است و امیدواریم چهره ها هم در را به روی خود نبندند، در را به روی خود باز کنند و از ظرفیت رسانه ملی به خوبی استفاده کنند.

18 آذر

پیمان جبلی

رییس سازمان صداوسیما

یک سلبریتی را به دلیل کارهایش جایگزین می کنیم یک عده اعتراض می کنند، حفظش می کنیم یک عده دیگر اعتراض می کنند، باید چه کار کنیم؟! اگر فکر و اندیشه پشت برنامه های صداوسیما بود امروز خروجی بهتری درباره فلسطین داشتیم. 20 آذر

پیمان جبلی

رییس سازمان صداوسیما

درباره دلایل کنار گذاشتن عادل فردوسی پور از تلویزیون پرداخت و گفت:« نمی توانم اسم این شخص را بیاورم چون باعث می شود به او وزن بدهم. بالاخره در این موارد باید چه کار کنیم؟ جایی که فکر می کنیم این چهره را نمی شود مدیریت کنیم، شخص دیگری را جایگزین می کنیم.» 21 آذر

حسین شاهمرادی

مدیر شبکه چهار

تلویزیون سروش صحت، مهران مدیری، احسان علیخانی و رامبد جوان را ممنوع التصویر نکرده، بلکه این ها به دلیل تفتیش عقاید روشنفکران جرات نمی کنند به تلویزیون بیایند. به جز عال فردوسی پور که داستانش متفاوت است. اگر هنرمندان به تلویزیون باز نمی گردند به این خاطر است که از جانب افراد دیگر مورد بازپرسی قرار می گیرند و گرنه خود تلویزیون مایل است که چنین اتفاقی رخ دهد

22 آذر

فروغی

مدیر شبکه سه

از حضور سلبریتی های متعهد به انقلاب استقبال می کنیم و چهره های هنجارشکن فتنه 1401 به شرط پشیمانی می توانند به رسانه ملی بازگردند.»

او افزود: «قاطبه هنرمندان و چهره های محبوب مردمی علاقه مند نظام و انقلاب هستند و حاضرند با رسانه ملی کار کنند و ما هم از حضور این چهره ها در برنامه های مختلف صدا و سیما استقبال می کنیم.»

24 آذر
پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما اگر به آنتن رسانه ملی توجه کنید، ما مجموعه ای از هنرمندان توانمند را در رسانه ملی داریم. من درباره حضور چهره ها در رسانه ملی اظهار نظر کرده ام درِ صداوسیما به روی همه هنرمندان باز است اگر هنرمند یا فردی بنا بر مسایل اجتماعی، مالی و دستمزدی علاقه ای ندارد که با رسانه ملی همکاری کند و دوست دارد با رسانه های دیگر کار کند، ما جلوی آن ها را نمی گیریم. هفته سوم اسفند
پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما این روند جدیدی نیست از روز اول هم اعلام کردیم صداوسیما خانه هنرمندان، خانه افرادی که در قالب هنر و برنامه ها و حضور در تلویزیون می خواهند برای مردم ساعات خوشی را خلق کنند و می خواهند به کشور و مردم شان خدمت کنند، است، تکرار می کنم این موضوع را از روز اول گفته بودیم. اما از اوایل سال 1402 به تدریج این علاقه مندی و اعلام آمادگی از سویِ چهره هایی که تصور می کردند صداوسیما شاید محدودیتی برای حضور آنها ایجاد کرده بیشتر شد. در واقع متوجه شدند اینکه تصورشان غلط بوده و نتیجه ی آن ناشی از شیطنت های رسانه ای است که شاید جریان ها و افرادی که دلشان نمی خواهد صداسیما، صداوسیمایی با حضور چهره ها باشد.حالا خوشبختانه چهره ها متوجه شدند این تصور غلطی بوده و به تدریج اعلام آمادگی کردند و اکنون می بینیم یک طیف متنوعی از هنرمندان در تلویزیون حضور دارند. شاید مصداق بارز آن هم برنامه های نوروز باشد که چهره هایی هم به جمع چهره های برگشته به تلویزیون اضافه شده اند، به این معنی که رفته رفته شاهد حضور افراد بیشتری در قاب تلویزیون هستیم. اواخر اسفند

245245

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سلبریتی، دشمن فرضی صداوسیما / 80 میلیون بازدید با 26 درصد مخاطب!" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سلبریتی، دشمن فرضی صداوسیما / 80 میلیون بازدید با 26 درصد مخاطب!"، کلیک کنید.