کانتاس ایرویز (Qantas Airways) | پروازها، بلیط و خدمات کامل

کانتاس ایرویز (Qantas Airways) | پروازها، بلیط و خدمات کامل

کانتاس ایرویز Qantas Airways

کانتاس ایرویز، شرکت هواپیمایی ملی استرالیا و یکی از قدیمی ترین و معتبرترین ایرلاین های دنیاست که با نماد کانگوروی پرنده، قصه های زیادی از آسمون داره و مسافرا رو به مقاصد مختلف دنیا می رسونه. از تاریخچه پربارش تا خدمات لوکس و نوآوریش، هرچیزی که باید درباره این غول استرالیایی بدونید، اینجاست. اگه دنبال یه سفر راحت و بی دردسر هستید یا فقط دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره یکی از غول های هوانوردی دنیا داشته باشید، جای درستی اومدید. این ایرلاین با حفظ استانداردهای بالای ایمنی و خدمات، خودش رو تو دل مسافرها جا کرده و تجربه پروازی به یادماندنی رو به ارمغان میاره.

کانتاس ایرویز (Qantas Airways)، سومین ایرلاین قدیمی فعال تو جهان، یه اسم آشنا تو صنعت هوانوردیه. این شرکت پرچم دار استرالیاست و با ناوگان بزرگ و پروازهای بین المللی گسترده، نقش مهمی تو اتصال این قاره به بقیه دنیا داره. QANTAS خودش یه اسم مخففه از عبارت Queensland And Northern Territory Aerial Services که به منطقه اولیه فعالیت این ایرلاین اشاره می کنه. اما لقبی که همه می شناسنش، همون کانگوروی پرنده (Flying Kangaroo) هست که خیلی خوب هم داستان و روح استرالیا رو نشون می ده. اگه آماده اید که با این کانگوروی پرنده سفری به دل تاریخ و نوآوری داشته باشیم، ادامه مطلب رو از دست ندید.

تاریخچه کانتاس: از یه شروع کوچیک تا پروازهای جهانی

داستان کانتاس ایرویز یه قصه جذابه که از دل استرالیای دورافتاده شروع شده و به آسمون های بین المللی رسیده. فکرش رو بکنید، یه شرکت هواپیمایی که از سال ۱۹۲۰ داره پرواز می کنه! این یعنی کلی فراز و نشیب، کلی اتفاق و کلی پیشرفت که پشت سر گذاشته. کانتاس نه فقط یه ایرلاین، بلکه یه جورایی نماد استرالیاست.

روزای اول و بنیان گذاری (۱۹۲۰-۱۹۳۰)

همه چیز از یه شهر کوچیک به اسم وینتون (Winton) تو ایالت کوئینزلند استرالیا شروع شد. سه تا رفیق ماجراجو به اسم هادسون فیش (Hudson Fysh)، پل مک گینس (Paul McGinness) و فرگوس مک مستر (Fergus McMaster) دور هم جمع شدن و شرکت Queensland And Northern Territory Aerial Services Limited یا همون Q.A.N.T.A.S رو تو ۱۶ نوامبر ۱۹۲۰ راه انداختن. هدفشون هم اولش این بود که خدمات پستی و منطقه ای رو به مناطق دورافتاده ارائه بدن. اولین هواپیماهاشون هم مدل آورو 504K بود که شاید الان شبیه اسباب بازی به نظر بیاد، اما اون موقع کلی کار راه می انداخت. دفتر مرکزیشون هم اول تو لانگ ریچ (Longreach) بود، بعدش سال ۱۹۳۰ اومدن بریزبن (Brisbane).

مسیر کانگورو و دوران اوج (۱۹۳۰-۱۹۵۰)

سال ۱۹۳۴، کانتاس یه همکاری جذاب رو با شرکت بریتانیایی امپریال ایرویز (Imperial Airways) شروع کرد و یه شرکت جدید به اسم Qantas Empire Airways Limited یا QEA رو تشکیل دادن. از همون سال، پروازهای بین المللیشون رو از بریزبن به داروین (Darwin) شروع کردن و بعدش این مسیر رو تا سنگاپور هم گسترش دادن. همین جا بود که مسیر معروف کانگورو (Kangaroo Route) متولد شد. این مسیر، استرالیا رو از طریق سنگاپور به بریتانیا وصل می کرد و کلی معروف شد. جنگ جهانی دوم که شروع شد، کانتاس هم مثل بقیه، درگیر شد و نصف ناوگانش رو از دست داد، اما بعد از جنگ، سال ۱۹۴۷، دولت استرالیا شرکت رو ملی کرد و از اون به بعد، کانتاس روی پروازهای بین المللی تمرکز کرد و لوگوی دوست داشتنی کانگورو هم رسماً رو هواپیماهاش نشست.

ورود جت ها و خصوصی سازی (۱۹۵۰-۲۰۰۰)

با ورود به دهه ۵۰ میلادی، کانتاس وارد عصر جت شد. سال ۱۹۵۹، اولین هواپیمای بوئینگ 707-138 به ناوگان کانتاس اضافه شد و این یعنی سرعت و راحتی بیشتر برای مسافرا. سال ۱۹۹۲، کانتاس با استرالیان ایرلاینز (Australian Airlines) که خطوط هوایی داخلی استرالیا بود، ادغام شد و این باعث شد که کانتاس هم پروازهای داخلی و هم بین المللی رو پوشش بده. از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ هم این شرکت خصوصی سازی شد و وارد بورس استرالیا شد. سال ۱۹۹۸، کانتاس یکی از بنیان گذاران ائتلاف وان ورلد (Oneworld) شد که یه ائتلاف جهانی از ایرلاین های بزرگ دنیاست و هنوز هم عضو فعالی تو این ائتلافه.

کانتاس در هزاره جدید: نوآوری و چالش ها (۲۰۰۰-حالا)

با شروع هزاره جدید، کانتاس هم دست از نوآوری برنداشت. سال ۲۰۰۱، شرکت جت استار (Jetstar) رو به عنوان یه ایرلاین ارزان قیمت تأسیس کرد تا تو بازار رقابتی داخلی و منطقه ای حرفی برای گفتن داشته باشه. اما چالش های بزرگی هم مثل بحران مالی جهانی و به خصوص همه گیری کووید-۱۹ رو پشت سر گذاشت. تو دوران کرونا، کانتاس مثل خیلی از ایرلاین های دیگه مجبور شد پروازهاش رو کم کنه، هواپیماهاش رو زمین گیر کنه و حتی تعدادی از کارمنداش رو اخراج کنه، اما دوباره با قدرت برگشت. پروژه های جاه طلبانه ای مثل پروژه سانرایز (Project Sunrise) برای پروازهای فوق طولانی بدون توقف از استرالیا به اروپا و آمریکا، نشون می ده که کانتاس هنوز هم دنبال پیشرفت و نوآوریه.

کانتاس ایرویز نه تنها یه شرکت هواپیمایی، بلکه بخشی از تاریخ و هویت استرالیاست که با هر پرواز، روح استرالیا رو به دنیا نشون می ده.

مقاصد و شبکه پروازی کانتاس: هر گوشه از دنیا زیر بال کانگورو

کانتاس ایرویز واقعاً یه شبکه پروازی حسابی داره که از گوشه و کنار استرالیا شروع میشه و تا دورترین نقاط دنیا ادامه پیدا می کنه. فکرش رو بکنید، با این ایرلاین می تونید تقریباً به هر قاره ای پرواز کنید!

قطب های اصلی کانتاس در استرالیا

کانتاس ایرویز چند تا هاب یا همون قطب اصلی تو استرالیا داره که پروازهاش از اونجا مدیریت می شن. سیدنی، ملبورن، بریزبن و پرت، شهرهای کلیدی هستن که نقش مهمی تو شبکه پروازی کانتاس ایفا می کنن. این فرودگاه ها شلوغ ترین مراکز عملیاتی کانتاس هستن و هر روز کلی پرواز داخلی و بین المللی ازشون انجام میشه. اگه بخواید با کانتاس سفر کنید، به احتمال زیاد از یکی از این فرودگاه ها پرواز خواهید داشت.

پروازهای داخلی و بین المللی کانتاس

شبکه داخلی کانتاس ایرویز واقعاً کامله و همه ایالت ها و مناطق استرالیا رو پوشش می ده. یعنی اگه بخواید از سیدنی به پرت یا از ملبورن به تاسمانی برید، کانتاس ایرویز براتون گزینه مناسبی داره. اما داستان به اینجا ختم نمیشه؛ کانتاس ایرویز پروازهای بین المللی گسترده ای هم داره. این ایرلاین به آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی پرواز می کنه. جالبه بدونید حتی پروازهای دیدنی به قطب جنوب هم داره! البته این پروازها فرود نمیان، فقط برای تماشای مناظر یخ زده قطب جنوب طراحی شدن که تجربه خیلی خاص و متفاوتی رو بهتون میده.

مقاصد بین المللی کانتاس شامل شهرهای بزرگی مثل لندن، لس آنجلس، سنگاپور، توکیو و ژوهانسبورگ میشه. این پروازها، استرالیا رو به مراکز مهم تجاری و گردشگری دنیا وصل می کنن و برای مسافرانی که قصد سفر به/از استرالیا رو دارن، انتخاب های زیادی رو فراهم می کنن.

پروازهای آزادی پنجم و توافق نامه های کدشر

کانتاس ایرویز یه سری پرواز خاص داره که بهشون میگن آزادی پنجم (Fifth-freedom routes). این یعنی کانتاس می تونه بین دو کشور خارجی هم مسافر جابجا کنه، در حالی که مبدأ یا مقصد نهایی پرواز خود استرالیاست. مثلاً، پروازهای کانتاس از استرالیا به لندن که تو سنگاپور توقف دارن، مسافرهای جدیدی رو هم از سنگاپور به لندن سوار می کنن. این مسیرها برای مسافرا هم گزینه های بیشتری رو فراهم می کنه و هم برای کانتاس خیلی سودآوره.

علاوه بر این، کانتاس ایرویز کلی توافق نامه کدشر (Codeshare agreements) با ایرلاین های بزرگ دنیا داره. یعنی شما می تونید بلیط پروازی رو از کانتاس بخرید، اما بخشی از مسیر رو با یه ایرلاین دیگه که با کانتاس همکاری داره، پرواز کنید. این همکاری ها باعث میشه شبکه پروازی کانتاس عملاً خیلی گسترده تر بشه و مسافرا به مقاصد بیشتری دسترسی داشته باشن. مثلاً با ایرلاین هایی مثل امریکن ایرلاینز، بریتیش ایرویز و ژاپن ایرلاینز، کانتاس کلی پرواز کدشر داره که سفر رو براتون راحت تر می کنه.

ناوگان هوایی کانتاس: هواپیماهایی که توی دلشون خونه کردید

کانتاس ایرویز از اون ایرلاین هایی هست که همیشه سعی کرده ناوگان خودش رو به روز و قوی نگه داره. هواپیماهای کانتاس مثل یه لشکر منظم تو آسمون استرالیا و دنیا در حال پروازن و هر کدومشون یه داستانی دارن. این شرکت، هم از هواپیماهای پهن پیکر برای پروازهای طولانی و هم از مدل های کوچیک تر برای مسیرهای داخلی استفاده می کنه تا بتونه همه نیازهای مسافرها رو جواب بده.

هواپیماهای فعال در ناوگان کانتاس

الان ناوگان اصلی کانتاس ایرویز شامل مدل های متنوعی از ایرباس و بوئینگ میشه که هر کدوم برای ماموریت های خاصی طراحی شدن. بذارید یه نگاهی به بعضی از این مدل های اصلی بندازیم:

  • ایرباس A380: این غول های دوطبقه، برای پروازهای فوق طولانی بین المللی کانتاس استفاده میشن و کلی امکانات و راحتی برای مسافرا دارن. تجربه سفر با A380 واقعاً یه چیز دیگه است.
  • بوئینگ 787 دریم لاینر (Dreamliner): این هواپیماها که اسمشون هم دریم لاینر هست، واقعاً مثل یه رؤیا تو آسمون هستن. سبک، کم مصرف و با پنجره های بزرگ، برای پروازهای بین المللی طولانی و مستقیم کانتاس ایرویز ایده آلن.
  • ایرباس A330: این مدل هم تو پروازهای بین المللی و هم تو مسیرهای طولانی داخلی استرالیا خیلی کاربرد داره و یه ترکیب خوب از ظرفیت و برد پروازی رو ارائه میده.
  • بوئینگ 737: این مدل که شاید تو خیلی از ایرلاین ها دیده باشید، اسب بخار پروازهای داخلی کانتاس ایرویز محسوب میشه و کلی مسافر رو تو استرالیا جابجا می کنه.

نوسازی ناوگان و برنامه های آینده

کانتاس ایرویز همیشه دنبال اینه که ناوگانش رو جوون و به روز نگه داره. الان کلی سفارش هواپیمای جدید داده که قراره تو دهه آینده به ناوگانش اضافه بشن. مثلاً ایرباس A350 که برای پروازهای فوق طولانی پروژه سانرایز طراحی شده، قراره بازی رو عوض کنه. همچنین، ایرباس A220 و A320neo هم برای پروازهای داخلی و منطقه ای سفارش داده شدن که قراره هم جایگزین هواپیماهای قدیمی تر بشن و هم ظرفیت پروازی رو بالا ببرن. این برنامه های نوسازی نشون میده که کانتاس ایرویز برای آینده صنعت هوانوردی خودش رو آماده می کنه.

شرکت های زیرمجموعه کانتاس

گروه کانتاس فقط شامل ایرلاین اصلی نمیشه، بلکه چند تا شرکت زیرمجموعه هم داره که هر کدومشون یه بخشی از بازار رو پوشش میدن:

  • QantasLink: این بخش وظیفه پروازهای منطقه ای رو بر عهده داره و شهرهای کوچیک تر استرالیا رو به هم وصل می کنه. هواپیماهای کوچیک تر و مناسب مسیرهای کوتاه، تو این بخش فعالیت می کنن.
  • Jetstar: همونطور که قبل تر گفتم، جت استار ایرلاین ارزان قیمت گروه کانتاسه که هم پروازهای داخلی تو استرالیا و نیوزلند داره و هم به مقاصد بین المللی نزدیک پرواز می کنه.
  • Qantas Freight: این بخش هم مسئول حمل ونقل بار و کالا هست و با استفاده از هواپیماهای باری خودش، خدمات لجستیکی رو ارائه میده.

به طور کلی، ناوگان کانتاس ایرویز یه مجموعه قدرتمند و به روزه که با ترکیبی از تجربه و نوآوری، خیال مسافرها رو از بابت یه سفر امن و راحت تو آسمون راحت می کنه. البته که جزئیات دقیق مدل ها و تعداد هواپیماها ممکنه با گذشت زمان تغییر کنه، اما روح نوآوری و کیفیت همیشه تو کانتاس زنده ست.

تجربه پروازی با کانتاس: راحتی و سرگرمی تو اوج آسمون

وقتی با کانتاس ایرویز سفر می کنید، فقط از یه جا به جای دیگه نمی رید، بلکه یه تجربه کامل رو تو آسمون استرالیا و دنیا پشت سر می ذارید. این ایرلاین حسابی رو راحتی و سرگرمی مسافرهاش تو همه کلاس های پروازی، از اکونومی گرفته تا فرست کلاس، فکر کرده.

کلاس های پروازی کانتاس

کانتاس ایرویز برای هر نوع مسافری، از توریست های اقتصادی گرفته تا بیزینس من های لوکس پسند، یه کلاس پروازی مناسب داره:

فرست کلاس (First Class) کانتاس

اگه دنبال اوج لوکس بودن تو پرواز هستید، فرست کلاس کانتاس دقیقاً همونه که می خواید. اینجا فقط ۱۴ تا سوئیت شخصی تو یه چیدمان ۱-۱-۱ دارید که هر کدومش یه دنیای جداست. صندلی ها کاملاً تخت خواب شو میشن و طولشون تو ایرباس A380 حدود ۲ متر و ۱۲ سانتی متره! یه صفحه نمایشگر ۴۳ سانتی متری، پریز برق و پورت USB هم که جای خودشو داره. تازه قبل و بعد از پرواز هم به لانج های اختصاصی فرست کلاس دسترسی دارید که خودش یه دنیای دیگه است با پذیرایی های بی نظیر. سرویس های فرودگاهی ویژه و ترنسفر فرودگاهی هم که تکمیل کننده این تجربه لوکس هستن.

بیزنس کلاس (Business Class) کانتاس

بیزنس کلاس کانتاس هم برای اونایی که هم می خوان راحت سفر کنن و هم به پروازهای طولانی نیاز دارن، عالیه. صندلی ها تو این کلاس کاملاً تخت خواب شو میشن و تو یه چیدمان ۱-۲-۱ قرار گرفتن که فضای خصوصی خوبی رو بهتون میده. تو هواپیماهای بوئینگ 787، ایرباس A330 و بعضی از A380ها، بیزنس سوئیت های جدید کانتاس رو تجربه می کنید که مجهز به سیستم سرگرمی پیشرفته وای فای و منوهای غذایی خاص هستن. دسترسی به لانج های بیزنس کلاس و کانتر چک این جدا هم از مزایای دیگه این کلاس پروازیه.

پریمیوم اکونومی (Premium Economy) کانتاس

اگه بین اکونومی و بیزنس کلاس دنبال یه گزینه اقتصادی تر ولی راحت تر می گردید، پریمیوم اکونومی کانتاس یه انتخاب عالیه. این کلاس تو ایرباس A380 و بوئینگ 787–9 ارائه میشه. اینجا فضای پای بیشتری دارید، صندلی ها ارگونومیک تر و راحت ترن و خدمات اختصاصی تری هم نسبت به اکونومی بهتون ارائه میشه. چیدمان صندلی ها معمولاً ۲-۳-۲ هست و یه فضای دنج و آروم برای استراحت تو پروازهای طولانی در اختیارتون میذاره. کانتر چک این و گیت ورودی جدا هم برای این مسافرها در نظر گرفته شده.

اکونومی (Economy Class) کانتاس

حتی تو کلاس اکونومی هم کانتاس سعی می کنه بالاترین سطح راحتی رو ارائه بده. صندلی ها طراحی خوبی دارن و نمایشگرهای شخصی با سیستم سرگرمی متنوع، خیال شما رو از بابت خسته نشدن راحت می کنه. تو پروازهای بین المللی و طولانی، پذیرایی استاندارد و باکیفیت هم دارید. تو ایرباس A380 حتی چهار تا بار سلف سرویس هم هست که می تونید توش خوراکی و نوشیدنی بردارید. کانتاس تو پروازهای داخلیش هم تنها ایرلاینی تو استرالیاست که وعده های غذایی، میان وعده و نوشیدنی رایگان به مسافراش میده.

سیستم سرگرمی و وای فای (Wi-Fi) در پروازهای کانتاس

اگه فکر می کنید تو پرواز حوصله تون سر می ره، کانتاس ایرویز براتون فکری کرده. همه هواپیماهای اصلی کانتاس یه سیستم سرگرمی اختصاصی دارن. تو هواپیماهای جدیدتر مثل ایرباس A350 که از سال ۲۰۲۶ میان، صفحه نمایش های OLED 4K با کیفیت فوق العاده و سیستم صوتی پیشرفته بهتون اجازه میده هدفون وایرلس خودتون رو وصل کنید. تازه پورت USB-C برای شارژ سریع وسایل هم هست.

خبر خوب اینکه کانتاس ایرویز تو پروازهای داخلیش وای فای رایگان داره و داره تلاش می کنه تا سال ۲۰۲۶ این سرویس رو تو همه پروازهای بین المللیش هم رایگان کنه. یعنی می تونید تو آسمون هم به اینترنت وصل باشید و کارهاتون رو انجام بدید یا با دوستاتون در ارتباط باشید. علاوه بر این، کانتاس کلی فیلم، سریال (از HBO و Paramount+)، موسیقی و بازی برای سرگرم کردن شما آماده کرده.

پذیرایی و آشپزی در پروازهای کانتاس

مهم نیست تو کدوم کلاس پروازی هستید، از پذیرایی کانتاس ایرویز ناامید نمیشید. این شرکت با سرآشپز معروف استرالیایی، نیل پری (Neil Perry) همکاری می کنه تا بهترین و خوشمزه ترین غذاها رو به مسافراش ارائه بده. کیفیت غذاها واقعاً بالاست و منوهای ویژه ای هم برای فرست کلاس و بیزنس کلاس دارن. حتی تو پروازهای داخلی هم غذا و میان وعده رایگان سرو میشه که تو ایرلاین های دیگه معمول نیست.

طراحی داخلی و یونیفرم های کانتاس

کانتاس ایرویز روی طراحی داخلی کابین هواپیماهاش و حتی یونیفرم خدمه هم خیلی وسواس به خرج داده. با طراح های معروفی مثل مارک نیوسون (Marc Newson) و دیوید کاون (David Caon) همکاری کرده تا فضای کابین ها هم شیک باشه و هم راحت. یونیفرم خدمه هم توسط طراح استرالیایی، مارتین گرنت (Martin Grant) طراحی شده که رنگ های مشکی، قرمز و صورتی فوشیا توش به کار رفته و یه جورایی نماد مدرنیته و سبک استرالیاییه. جالبه بدونید کانتاس ایرویز قوانین یونیفرم رو بر اساس جنسیت برداشته، یعنی حالا خانم ها می تونن کفش تخت بپوشن و آقایون هم می تونن آرایش کنن یا موهای بلندشون رو جمع کنن. این نشون از نگاه باز و مدرن این ایرلاینه.

بار مجاز هواپیمایی کانتاس: چقدر میتونید با خودتون ببرید؟

یکی از دغدغه های اصلی هر مسافری، میزان بار مجازشه. کانتاس ایرویز هم مثل بقیه ایرلاین ها، قوانین خاص خودش رو برای بار دستی و بار پذیرش شده داره که بهتره قبل از سفر حسابی چکش کنید تا دقیقه نودی سوپرایز نشید.

بار دستی مجاز کانتاس

معمولاً برای بار دستی که می تونید با خودتون تو کابین ببرید، وزن مجاز برای هر قطعه ۷ کیلوگرمه. اما نکته مهم اینجاست که تعداد بسته ها، نوع هواپیما، مقصد پرواز و حتی کلاس پروازیتون خیلی فرق می کنه. مثلاً ممکنه تو بعضی پروازها فقط یه بسته ۷ کیلویی مجاز باشید، ولی تو بیزنس کلاس یا فرست کلاس، دو تا بسته ۷ کیلویی رو هم قبول کنن. همیشه بهترین راه اینه که موقع خرید بلیط کانتاس ایرویز، قوانین بار دستی رو برای پرواز خودتون چک کنید.

بار پذیرش شده مجاز کانتاس

میزان بار مجاز برای پذیرش (همون باری که میدید تو قسمت بار هواپیما) هم مثل بار دستی، بستگی به مقصد و کلاس پروازی شما داره. هر چقدر کلاس پروازی بهتری داشته باشید، بار بیشتری هم می تونید با خودتون ببرید. مثلاً:

  • کلاس اکونومی: معمولاً ۳۰ کیلوگرم بار مجاز دارید.
  • پریمیوم اکونومی و بیزنس کلاس: این کلاس ها معمولاً ۴۰ کیلوگرم بار مجاز دارن.
  • فرست کلاس کانتاس: اگه با فرست کلاس سفر می کنید، می تونید تا ۵۰ کیلوگرم بار با خودتون ببرید.

اما یه نکته مهم برای پروازهای آمریکا و کانادا: قوانین بار اونجا فرق می کنه و بر اساس تعداد چمدونه، نه وزن کلی. مثلاً:

  • اکونومی و پریمیوم اکونومی (آمریکا و کانادا): دو بسته ۲۳ کیلوگرمی مجاز دارید.
  • بیزنس و فرست کلاس (آمریکا و کانادا): سه بسته ۳۲ کیلوگرمی مجاز دارید.

یه قانون کلی دیگه هم هست: وزن هر قطعه از بار نباید بیشتر از ۳۲ کیلوگرم باشه و ابعادش هم (طول + عرض + ارتفاع) نباید از ۱۵۸ سانتی متر بیشتر بشه. برای پروازهای آمریکا و کانادا هم، مجموع ابعاد چمدون ها نباید از ۴۰۵ سانتی متر (برای سه قطعه) و ۲۷۰ سانتی متر (برای دو قطعه) بیشتر باشه. پس حتماً قبل از بستن چمدون ها، این اعداد رو یادتون باشه!

برنامه های وفاداری و سالن های فرودگاهی (Lounges): مهمون نوازی کانگورو

سفر با کانتاس ایرویز فقط به خود پرواز خلاصه نمیشه. این ایرلاین برای مسافرهای وفادارش و حتی اونایی که بلیط کلاس های بالاتری رو خریدن، کلی امکانات و امتیازات ویژه تو فرودگاه ها در نظر گرفته که واقعاً تجربه سفر رو یه لول بالا می بره. از برنامه های جمع آوری امتیاز گرفته تا سالن های استراحت لوکس، کانتاس ایرویز حواسش به همه چیز هست.

Qantas Frequent Flyer: هر پرواز، یه امتیاز جدید!

اگه زیاد سفر می کنید، به خصوص با هواپیمایی کانتاس، حتماً باید عضو برنامه وفاداری Qantas Frequent Flyer بشید. این برنامه بزرگترین برنامه وفاداری تو استرالیاست و حدود ۱۶.۴ میلیون عضو داره! با هر پرواز، هر خرید یا حتی استفاده از بعضی کارت های اعتباری، امتیاز جمع می کنید که می تونید ازشون برای خرید بلیط، ارتقاء کلاس پروازی، خرید محصولات یا حتی دسترسی به سالن های فرودگاهی استفاده کنید. هرچی بیشتر پرواز کنید، وضعیت شما (Tier Status) تو این برنامه بالاتر میره و امتیازات بیشتری هم به دست میارید. یه جورایی مثل اینه که با هر سفر، یه هدیه از کانتاس می گیرید.

انواع سالن های فرودگاهی (Lounges) اختصاصی کانتاس

کانتاس ایرویز تو فرودگاه های اصلی استرالیا و شهرهای مهم بین المللی، کلی سالن استراحت شیک و مدرن داره. این لانج ها برای مسافرایی که می خوان قبل از پرواز تو یه فضای آروم و راحت استراحت کنن، عالیه.

First Lounge بین المللی کانتاس

این لانج ها واقعاً اوج لوکس بودن رو نشون میدن و تو شهرهایی مثل سیدنی، ملبورن، سنگاپور، لس آنجلس و آوکلند پیدا میشن. یه لانج جدید هم تو لندن داره ساخته میشه که سال ۲۰۲۵ باز میشه. اینجا می تونید از بهترین غذاها و نوشیدنی ها لذت ببرید، دوش بگیرید یا حتی خدمات اسپا دریافت کنید. مسافرهای فرست کلاس کانتاس ایرویز و اونایی که تو برنامه Frequent Flyer وضعیت پلاتینیوم یا بالاتر دارن، می تونن از این لانج ها استفاده کنن.

Business Lounge بین المللی کانتاس

لانج های بیزنس کلاس هم تو شهرهای بزرگ مثل سیدنی، ملبورن، لندن و سنگاپور هستن و امکانات خیلی خوبی مثل انواع غذاهای باکیفیت، نوشیدنی ها، فضاهای کاری و استراحت رو ارائه میدن. مسافرهای بیزنس کلاس و اعضای گلد و بالاتر برنامه Frequent Flyer هواپیمایی کانتاس می تونن از این لانج ها استفاده کنن.

Chairman’s Lounge: پاتوق آدم حسابی ها!

این لانج ها واقعاً خاص و فوق سری هستن! دسترسی به Chairman’s Lounge فقط با دعوت نامه است و به سیاستمداران، افراد مشهور و مدیران ارشد شرکت های بزرگ که قراردادهای سفری زیادی با کانتاس دارن، تعلق می گیره. اینجا دیگه خبری از شلوغی نیست و بالاترین سطح خدمات و حریم خصوصی رو دریافت می کنید.

Business Lounge داخلی کانتاس

برای پروازهای داخلی هم کانتاس لانج های بیزنس کلاس داره تو شهرهایی مثل بریزبن، ملبورن، پرت و سیدنی. این لانج ها هم از Qantas Club معمولی بهترن و امکانات غذایی و نوشیدنی بهتری رو ارائه میدن. مسافرهای بیزنس کلاس داخلی و اعضای پلاتینیوم و بالاتر می تونن ازشون استفاده کنن.

The Qantas Club و Regional Lounges

Qantas Club همون لانج استاندارد کانتاس ایرویز برای پروازهای داخلیه که تو ۱۲ فرودگاه مختلف استرالیا هست. اگه عضو Qantas Club باشید یا وضعیت گلد تو برنامه Frequent Flyer هواپیمایی کانتاس داشته باشید، می تونید از این لانج ها استفاده کنید. علاوه بر این، تو شهرهای کوچیک تر و منطقه ای هم Regional Lounges وجود دارن که امکانات مشابه Qantas Club رو ارائه میدن تا مسافرا تو هر فرودگاهی بتونن راحت باشن.

چطور به لانج های کانتاس دسترسی پیدا کنیم؟

دسترسی به لانج های کانتاس ایرویز معمولاً بر اساس کلاس پروازی بلیط شما و یا وضعیت وفاداریتون تو برنامه Qantas Frequent Flyer هست. مسافرهای فرست کلاس، بیزنس کلاس، پریمیوم اکونومی و اعضای سطوح بالای برنامه وفاداری (گلد، پلاتینیوم، امرالد وان ورلد) می تونن به لانج های مربوطه دسترسی داشته باشن. بعضی از لانج ها هم امکان همراهی یک یا دو مهمان رو دارن، به شرطی که مهمان ها هم با همون پرواز سفر کنن.

فرهنگ و برندسازی کانتاس: هنر، میراث و روح استرالیا

کانتاس ایرویز فقط یه شرکت هواپیمایی نیست، بلکه یه سفیر فرهنگی برای استرالیا هم محسوب میشه. این شرکت با کارهای خاصی تو زمینه برندسازی و حمایت های فرهنگی، تلاش می کنه روح استرالیا رو به دنیا نشون بده و ارتباط عمیق تری با مسافرهاش برقرار کنه.

هواپیماهای کانتاس با طرح های هنری بومی

یکی از قشنگ ترین کارهایی که کانتاس ایرویز انجام داده، اینه که بعضی از هواپیماهاش رو با طرح های هنری بومیان استرالیا (Indigenous Art) تزئین کرده. این هواپیماها مثل یه تابلو نقاشی متحرک تو آسمونن و پیام آور فرهنگ غنی بومی استرالیا به دنیا هستن. مثلاً هواپیماهایی با طرح Yam Dreaming یا Mendoowoorrji که هر کدومشون داستان و مفهومی خاص از اساطیر و هنر بومیان رو به تصویر می کشن. این کار نشون میده که کانتاس ایرویز چقدر به ریشه ها و میراث فرهنگیش اهمیت میده.

طرح های رترو رو (Retro Roo) و کمپین های معروف

گاهی اوقات کانتاس ایرویز برای یادآوری تاریخچه طولانی و پرافتخارش، هواپیماهاش رو با طرح های قدیمی و نوستالژیک (Retro Roo) رنگ آمیزی می کنه. دیدن یه هواپیمای مدرن با طراحی دهه ۵۰ یا ۷۰ میلادی کانتاس ایرویز واقعاً جالبه و حس خوبی به آدم میده. علاوه بر این، کمپین های تبلیغاتی کانتاس هم همیشه تو یاد و خاطر مردم مونده. مثلاً کمپین معروف I Still Call Australia Home که با صدای گروه کر کودکان و تو مکان های نمادین استرالیا و دنیا اجرا میشه، واقعاً احساساتی و قشنگه و روح استرالیا رو به زیبایی نشون میده.

نقش کانتاس در جامعه و حمایت های اجتماعی

کانتاس ایرویز یه شرکت مسئوله که تو زمینه حمایت از مسائل اجتماعی و ورزشی هم فعالیت می کنه. مثلاً از تیم های ملی ورزشی استرالیا مثل ساکروز (فوتبال) حمایت می کنه. همچنین تو زمینه برابری جنسیتی و مسائل LGBTIQ+ هم خیلی فعاله و حتی هواپیماهاش رو با طرح های رنگین کمانی برای حمایت از این جامعه تزئین کرده. البته این فعالیت ها گاهی اوقات با انتقاداتی هم همراه بوده، اما کانتاس همیشه نشون داده که به ارزش هاش پایبنده و از باورهاش دفاع می کنه.

ایمنی و جوایز کانتاس: اعتمادی به قدمت یک قرن

وقتی اسم پرواز میاد وسط، اولین چیزی که به ذهن آدم میرسه، ایمنیه. کانتاس ایرویز تو این زمینه واقعاً یه رکورد درخشان داره که باعث میشه مسافرها با خیال راحت سوار هواپیماهاش بشن. علاوه بر ایمنی، این ایرلاین کلی جایزه و افتخار هم تو کارنامه اش داره که نشون دهنده کیفیت بالای خدماتشه.

کارنامه درخشان ایمنی کانتاس

یکی از چیزایی که خیلی ها درباره کانتاس ایرویز میگن، اینه که هیچ وقت سقوط هواپیما نداشته. راستش این ادعا تا حد زیادی درسته، به خصوص درباره جت های مسافربری. از زمان جنگ جهانی دوم، هواپیمایی کانتاس هیچ تلفات جانی تو سوانح هواپیماهای جت نداشته. البته قبل از جنگ و تو دوران جنگ جهانی دوم، چند تا حادثه مرگبار داشته، ولی بعد از اون، واقعاً رکوردش بی نظیره.

همین کارنامه درخشان باعث شده که کانتاس ایرویز بارها و بارها عنوان امن ترین ایرلاین جهان رو از سایت های معتبر مثل AirlineRatings.com به دست بیاره. از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، و دوباره از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ و سال ۲۰۲۳، کانتاس این عنوان رو مال خودش کرده. این افتخار نتیجه سخت گیری های شدید تو نگهداری هواپیماها، آموزش خدمه و استفاده از بهترین تکنولوژی ها تو صنعت هوانوردیه.

جوایز و افتخارات کانتاس

گذشته از ایمنی، کانتاس ایرویز تو زمینه های دیگه هم کلی جایزه برده. مثلاً:

  • جوایز طراحی: برای طراحی داخلی کابین ها و لانج های فرست کلاس (که توسط مارک نیوسون و دیوید کاون انجام شده)، کانتاس کلی جایزه بین المللی گرفته.
  • جوایز خدمات مشتری: برای کیفیت خدمات و پذیرایی تو پروازها، به خصوص تو کلاس های پریمیوم، هواپیمایی کانتاس بارها تقدیر شده.
  • جوایز کیفیت غذا و نوشیدنی: همکاری با سرآشپزهای معروف مثل نیل پری و ارائه بهترین شراب ها تو پرواز، باعث شده کانتاس تو این زمینه هم کلی جایزه کسب کنه.
  • جوایز پایداری: کانتاس تو زمینه پایداری و کاهش اثرات زیست محیطی هم فعال بوده و جوایزی رو به خاطر تلاش هاش تو این زمینه به دست آورده.

همه این جوایز و افتخارات نشون میده که کانتاس ایرویز یه ایرلاین درجه یک و قابل اعتماده که از همه نظر تلاش می کنه بهترین باشه و مسافراش رو راضی نگه داره. وقتی با کانتاس پرواز می کنید، می تونید مطمئن باشید که تو یکی از امن ترین و بهترین ایرلاین های دنیا هستید.

حواشی و چالش های کانتاس: همیشه همه چیز آروم نیست!

خب، هیچ شرکت بزرگی بدون چالش و حواشی نیست و کانتاس ایرویز هم از این قاعده مستثنی نیست. در کنار همه موفقیت ها و افتخارات، این ایرلاین هم دوران های سختی رو پشت سر گذاشته و با انتقاداتی هم روبرو بوده. نگاهی به این بخش ها کمک می کنه تصویر کامل تری از کانگوروی پرنده داشته باشیم.

حوادث و اتفاقات مهم

همونطور که گفتیم، کانتاس ایرویز رکورد خیلی خوبی تو ایمنی جت هاش داره، اما این به معنی این نیست که هیچ اتفاقی تو تاریخش نداشته. بعد از جنگ جهانی دوم، چند تا حادثه غیرمرگبار ولی قابل توجه داشته:

  • سال ۱۹۶۰، یه هواپیمای لاکهید سوپر کانسلشن هنگام بلند شدن از موریس دچار مشکل شد و آتش گرفت، اما کسی آسیب جدی ندید.
  • سال ۲۰۰۸، پرواز QF30 که یه بوئینگ 747 بود، تو مسیر هنگ کنگ به ملبورن دچار نشت بدنه و کاهش ناگهانی فشار کابین شد که خوشبختانه بدون تلفات تو فیلیپین فرود اومد. تحقیقات نشون داد که ترکیدگی یک کپسول اکسیژن باعث این حادثه شده بود.
  • همون سال ۲۰۰۸، پرواز QF72 که یه ایرباس A330 بود، تو مسیر سنگاپور به پرت، دو بار دچار افت ناگهانی ارتفاع شد که به دلیل نقص فنی تو سیستم کنترل پرواز بود و باعث شد تعدادی از مسافرا زخمی بشن.
  • و مهم تر از همه، تو سال ۲۰۱۰، پرواز QF32 که یه ایرباس A380 بود، درست بعد از بلند شدن از سنگاپور، دچار نقص فنی تو یکی از موتورهاش شد که باعث آسیب جدی به هواپیما شد، اما خلبان ها تونستن با مهارت کامل هواپیما رو به سلامت به فرودگاه برگردونن.

این حوادث نشون میده که حتی امن ترین ایرلاین ها هم می تونن دچار مشکلات بشن، اما نحوه مدیریت بحران و فرود ایمن هواپیماها، گواهی بر استاندارد بالای ایمنی هواپیمایی کانتاس و مهارت خدمه اش هست.

جنجال ها و انتقادات وارد بر کانتاس

کانتاس ایرویز تو طول سالیان سال با یه سری جنجال ها و انتقادات هم دست و پنجه نرم کرده:

  1. تبعیض جنسیتی تو چیدمان صندلی: سال ۲۰۰۵ مشخص شد کانتاس سیاستی داره که مردها نباید کنار بچه های تنها بشینن. این موضوع کلی انتقاد و اتهام تبعیض جنسیتی رو به دنبال داشت، چون خیلی ها معتقد بودن این سیاست بی اساسه و باعث میشه مردها بی دلیل متهم بشن.
  2. تبانی تو قیمت گذاری بار هوایی: کانتاس ایرویز تو دهه های اخیر چندین بار به دلیل تبانی تو قیمت گذاری بار هوایی محکوم شده و جریمه های سنگینی رو پرداخت کرده. این موضوع اعتبار شرکت رو تو بعضی محافل خدشه دار کرد.
  3. اعتصابات و زمین گیر شدن ناوگان تو سال ۲۰۱۱: تو سال ۲۰۱۱، به دلیل اختلافات صنعتی با اتحادیه های کارگری، مدیرعامل وقت کانتاس تصمیم گرفت کل ناوگان داخلی و بین المللی شرکت رو زمین گیر کنه. این اتفاق حدود دو روز طول کشید و باعث ضررهای مالی زیادی شد و حسابی سر و صدا به پا کرد.
  4. اخراج کارکنان تو دوران کرونا: تو دوران همه گیری کووید-۱۹، کانتاس ایرویز برای کاهش هزینه ها، تعداد زیادی از کارکنانش رو اخراج کرد و خدمات زمینی رو به شرکت های خارجی واگذار کرد. این تصمیم با انتقادات شدید و شکایت های قضایی همراه شد و دادگاه هم در نهایت به نفع کارکنان رأی داد.
  5. شکایات مشتریان و انتقادات از سیاست های اعتبار پروازی: تو سال های اخیر و به خصوص بعد از کرونا، کانتاس با حجم زیادی از شکایت های مشتریان درباره لغو پروازها، تأخیرها و سیاست های مربوط به اعتبار پروازی مواجه شد. این موضوع حتی منجر به شکایت کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا (ACCC) از کانتاس به دلیل فروش بلیط پروازهای لغوشده شد که تو سال ۲۰۲۴ با پرداخت جریمه و غرامت حل و فصل شد.
  6. اختلافات با فرودگاه پرت: کانتاس ایرویز چندین بار با فرودگاه پرت بر سر مسائلی مثل اجاره بها و جابجایی ترمینال به مشکل خورده که این موضوع هم حواشی خاص خودش رو داشته.

این چالش ها نشون میده که حتی یه ایرلاین بزرگ و باسابقه مثل کانتاس ایرویز هم باید همیشه مراقب باشه و با شفافیت و مسئولیت پذیری با مسائل برخورد کنه تا اعتماد مسافراش رو از دست نده.

اطلاعات شرکتی و ساختار سازمانی کانتاس

برای اینکه یه تصویر جامع از کانتاس ایرویز داشته باشیم، بد نیست یه نگاهی هم به ساختار شرکتی، مدیران و وضعیت مالی این غول استرالیایی بندازیم. این اطلاعات بهمون نشون میده که این شرکت چطور اداره میشه و جایگاهش تو اقتصاد استرالیا کجاست.

مدیران و هیئت مدیره کانتاس

مثل هر شرکت بزرگ دیگه ای، هواپیمایی کانتاس هم توسط یه تیم از مدیران باتجربه و هیئت مدیره قوی اداره میشه. این تیم مسئول تصمیم گیری های استراتژیک، مدیریت عملیات روزمره و هدایت شرکت به سمت اهداف بلندمدته. جان مولن (John Mullen) در حال حاضر رئیس هیئت مدیره و ونسا هادسون (Vanessa Hudson) مدیرعامل فعلی کانتاس ایرویز هستن. خانم هادسون اولین مدیرعامل زن تو تاریخ کانتاس ایرویز به حساب میاد که خودش یه اتفاق مهم و نویدبخش تو این شرکته.

وضعیت مالی و سهام داری کانتاس

کانتاس ایرویز یه شرکت سهامی عامه و سهامش تو بازار بورس اوراق بهادار استرالیا (ASX) معامله میشه. دولت استرالیا هم از طریق صندوق سرمایه گذاری دولتی فیوچر فاند (Future Fund) سهامدار کانتاسه. طبق قوانین استرالیا، حداقل ۵۱ درصد سهام کانتاس باید در مالکیت سهامداران استرالیایی باشه تا هویت ملی شرکت حفظ بشه. وضعیت مالی کانتاس در طول سالیان متفاوت بوده، مثلاً تو دوران کرونا ضررهای سنگینی رو متحمل شد، اما با مدیریت صحیح و برنامه های جدید، دوباره به سوددهی برگشته و نشون داده که چقدر انعطاف پذیره.

موقعیت دفتر مرکزی کانتاس

دفتر مرکزی کانتاس ایرویز تو منطقه ماسکوت (Mascot)، سیدنی، نیو ساوت ولز استرالیا قرار داره. این مرکز، قلب تپنده عملیاتی کانتاسه که تمام بخش های مدیریتی، اجرایی و برنامه ریزی شرکت از همینجا هدایت میشن. یه جورایی، همه تصمیمات مهم برای کانگوروی پرنده تو همین ساختمان گرفته میشه.

با داشتن یه ساختار سازمانی محکم و تیمی از مدیران کارآمد، کانتاس ایرویز تونسته در طول تاریخ پرافتخارش، هم خودش رو سرپا نگه داره و هم به یکی از مهم ترین بازیگران صنعت هوانوردی دنیا تبدیل بشه. این پایداری و قدرت مدیریت، یکی از رازهای ماندگاری این ایرلاینه.

نتیجه گیری: آینده ای که منتظر کانگوروی پرنده است

حالا که یه سفر طولانی با کانتاس ایرویز داشتیم، از روزهای اولیه اش تو کوئینزلند تا پروازهای فوق طولانی و پروژه های جاه طلبانه اش تو آینده، خوب می فهمیم که این ایرلاین چقدر اهمیت داره. کانتاس ایرویز فقط یه شرکت هواپیمایی نیست؛ یه نماد از استرالیاست، یه قصه از پایداری، نوآوری و پیوند با جهان.

این کانگوروی پرنده که بیش از یک قرنه تو آسمون ها پرواز می کنه، تونسته با حفظ استانداردهای بالای ایمنی، ارائه خدمات باکیفیت تو همه کلاس های پروازی، و نوآوری های مداوم، خودش رو به عنوان یکی از پیشگامان صنعت هوانوردی معرفی کنه. از تجربه لوکس فرست کلاس گرفته تا راحتی پروازهای اکونومی، از لانج های اختصاصی تو فرودگاه ها تا سیستم های سرگرمی پیشرفته تو هواپیما، همه و همه دست به دست هم میدن تا یه سفر به یادماندنی رو براتون رقم بزنن. برنامه های وفاداری، حمایت های اجتماعی و طرح های هنری بومی روی هواپیماها هم نشون میده که کانتاس ایرویز، فراتر از یه کسب وکار، یه نهاد مسئولیت پذیر با روحیه استرالیاییه.

درسته که کانتاس ایرویز هم مثل هر شرکت بزرگ دیگه ای، با چالش ها و حواشی مختلفی روبرو بوده؛ از اختلافات کاری و اعتصابات گرفته تا انتقادات از سیاست های خدماتی و مشکلات مالی تو دوران بحران. اما نکته مهم اینجاست که این ایرلاین همیشه از این چالش ها درس گرفته و با قدرت بیشتر برگشته تا مسیر پیشرفتش رو ادامه بده.

با نگاهی به آینده، کانتاس ایرویز با پروژه هایی مثل پروژه سانرایز و سفارش هواپیماهای جدیدتر و کم مصرف تر، داره خودش رو برای یه عصر جدید تو صنعت هوانوردی آماده می کنه. عصر پروازهای بدون توقف طولانی تر، فناوری های پیشرفته تر و تجربه های پروازی شخصی تر. پس اگه تا حالا فرصت پرواز با این ایرلاین رو نداشتید، پیشنهاد می کنیم حتماً یه بار هم که شده، سوار بال های کانگوروی پرنده بشید و روح استرالیا رو تو آسمون ها تجربه کنید. شاید شما هم یکی از قصه گوهای بعدی کانتاس ایرویز باشید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کانتاس ایرویز (Qantas Airways) | پروازها، بلیط و خدمات کامل" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کانتاس ایرویز (Qantas Airways) | پروازها، بلیط و خدمات کامل"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه