فن استک برج خنک کننده

ساخت فن رینگ کامپوزیت

فن استک برج خنک کننده

– یکنواخت کردن جریان هوای خروجی از برج خنک کن

– جلوگیری از ایجاد جریان گردابی در لبه پره ها و بلیدها

– ایجاد فشار ریکاوری در قسمت بالای فن استک با توجه به فرم ونتوری

– جلوگیری از جریان گردابی بین خروجی کولینگ تاور و قسمت ورودی

– تقویت استحکام سازه ای بدنه Cooling tower

– محافظت از فن، هاب، درایو شفت، موتور و گیربکس برج خنک کننده

– محافظت از پرسنل حین کار و انجام فعالیتها تعمیراتی در زمان روشن بودن دستگاه

طراحی و تولید فن بل فایبرگلاس

از نظر هندسی فرم کلی فن استک به صورت ونتوری طراحی شده است که باعث بهبود راندمان فن و هدایت بهتر هوای خروجی از پکینگ برج خنک کننده می شود. به این صورت و با استفاده از فرمول برنولی، در قسمت بالای فن استک، مقداری فشار ریکاوری ایجاد می شود.

باید توجه داشت که فن استک علاوه بر خواص و تاثیری که در عملکرد برج خنک کن دارد، از لحاظ فیزیکی نیز به عنوان محافظ و موتور و گیربکس عمل می کند. همچنین ارتفاع فن استک موجب می گردد جریان هوای خارج شده از برج خنک کن که از لحاظ رطوبت در شرایط اشباع قرار دارد، به راحتی به سمت ورودی هوای Cooling tower حرکت نکند که این امر نیز موجب افزایش راندمان برج خنک کننده می شود. علاوه بر این موارد فن استک یا فن دک در زمان وزش باد نیز می تواند جلوی ایجاد جریان گردابی و ورود مجدد هوا به برج خنک کننده را بگیرد.

در مواردی که آب در گردش کولینگ تاور شرایط اسیدی یا قلیایی داشته باشد، باید برای تولید فن استک از رزین مناسب استفاده کرد تا استک برج خنک کن به مرور زمان دچار خوردگی نشده و آسیب نبیند.

از لحاظ هندسی فن استک ها دارای فرم های هندسی خاصی هستند که توسط سازنده طراحی و تست می گردد. در اکثر فن استک ها، نسبت مشخصی بین این ابعاد وجود دارد. در تصویر زیر، چند نمونه پروفیل هندسی فن استک را در قطرهای مختلف مشاهده می کنید. استفاده از فن استک مناسب با طراحی اصولی، می تواند به کاهش مصرف برق، افزایش راندمان و کم شدن مصرف آب برج خنک کننده کمک کند.

نمونه پروفیل فن استک فایبرگلاس صنعتی با قطر بیش از 3 متر

در کولینگ تاور های مونتاژ در محل سازه بتنی و سازه فایبر – Field erected cooling tower – عموما فن استک ها پس از گذشت مدتی در حدود 15 سال مستهلک شده و دچار ترک و پارگی می شوند. در این شرایط کارخانجات و شرکت ها برای اطمینان از صحت عملکرد صحیح برج خنک کننده، اقدام به خرید فن استک های جدید می کنند.

فرآیند تولید برج خنک کننده فایبر گلاس برای کولینگ تاور، با دریافت نقشه ها و یا نمونه موجود برج خنک کننده شروع می شود. در ادامه از روی نقشه ها و یا نمونه موجود قالب تهیه می شود و سپس با استفاده از قالب تهیه شده، برج خنک کننده ساخته می شود.

باید در نظر داشت که استفاده از نرم افزارهای خاص طراحی فن استک کمک شایانی در انتخاب و تولید فن استک با شرایط بهینه می کند و می تواند در کاهش مصرف برق فن و بالا رفتن میزان هوادهی کمک شایانی نماید.

همچنین تولید فن استک های دو لایه که هر دو سمت برونی و داخلی آنها با وسیله ژل کوت حالت صیقلی پیدا کرده، علاوه بر بالا بردن استحکام، به بهبود راندمان هوادهی خواهد انجامید.

فن بل کامپوزیت – فایبرگلاس

فن رینگ کامپوزیت FRP- GRP

فن بل یا اینلت بل کامپوزیت فایبرگلاس و فن رینگ فایبر نیز از جمله قطعاتی است که مانند فن استک، فرم هندسی ونتوری دارد اما به صورت کلی در ایرکولر و برج خنک کننده دارای جریان دمشی و فورس درفت استفاده می شود.

به عبارت دیگر فن رینگ در زمانی بکار میرود که فن در ورودی تجهیز مانند ایرکولر یا برج دمشی استفاده شود. در این شرایط و به دلیل اینکه فن در ارتفاع نصب نمی شود، فن رینگ فایبرگلاس کمک می کند تا فن در معرض صدمه قرار نگیرد و در عین حال به افراد نزدیک تجهیز نیز صدمه ای وارد نکند.

همچنین به دلیل در بر گرفتن فن و استفاده از توری در قسمت ورودی فن بل، از ورودی ذرات و قطعات به داخل سیستم جلوگیری شده و با توجه به سرعت بالای فن، بدنه آن صدمه نخواهد دید.

فرآیند کلی طراحی، قالب سازی و تولید قطعات فن بل و فن رینگ کامپوزیت مانند فن استک است و با بهره گیری نرم افزارهای تخصصی، قالب سازی حرفه ای و استفاده از می توان به بالا رفتن راندمان هوادهی، کاهش مصرف برق توسط فن و بالا رفتن عمر دستگاه کمک نمود.

عرشه فن برج خنک کننده (Fan Deck) چیست؟

عرشه فن استیل برج خنک کننده بخشی از ساختار برج در نظر گرفته می شود که به عنوان یک دیافراگم برای انتقال بارهای مرده و زنده به سازه برج خنک کننده عمل می کند و سطحی افقی است که در بالای برج خنک کننده قرار می گیرد.

هم چنین بستری برای پشتیبانی از سیلندرهای فن (فن استک) و دسترسی به تجهیزات مکانیکی و سیستم توزیع آب را فراهم می کند. مصالح و مواد تشکیل دهنده عرشه فن معمولا با چارچوب برج سازگار است.

مثلا برای برج های چوبی به طور معمول از تخته سه لایه شیاردار، از الیاف FRP پلیمرهای تقویت شده با فیبر Fiber Reinforced Polymer برای برج هایی با همین ساختار، فولاد گالوانیزه بر روی برج های خنک کننده فولادی و مقاطع پیش تنیده دوتایی بر روی برج های بتنی استفاده می کنند.

طراحی بارگیری یکنواخت بر روی فن استیل برج های خنک کننده ی بزرگ معمولا 60 پوند بر فوت مربع است که در کوچکتر به 40 پوند در فوت مربع کاهش می یابد .

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فن استک برج خنک کننده" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فن استک برج خنک کننده"، کلیک کنید.